Gå til innhold

SAMLETEST: Små trådløse mobilhøyttalere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Lydkvaliteten i denne boksen oppsummeres fint ved bruk av ordet «redselsfullt», for det låter nemlig som om det skulle kommet ut fra en hermetikkboks. "

 

Og likevel 4/10 - når man alltids kan bruke den innebygde høyttaleren i mobiltelefonen med bedre resultat... *shrug*

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Enkelte av disse låter FAKTISK forferdelig. 

 

 

 

Vet ikke om artikkelforfatter har brukt trådløse høyttalere for aller første gang eller om overskriften bare var lite gjennomtenkt?

 

Det at knøttsmå trådløse batteridrevne høyttalere/forsterkere låter forferdelig er ingen nyhet, slik har det vært i >10 år. Faktisk. 

 

Det er nok flertallet av slike småhøyttalere som har dårlig lyd enn det er modeller som har bra lyd. Og jeg snakker ikke kun om max volum men primært på lydkvalitet. Min erfaring er at flertallet låter fra dårlig/forferdelig til såvidt akseptabelt uten at det blir anstrengende å lytte til. 

Endret av bojangles
  • Liker 5
Lenke til kommentar

"Lydkvaliteten i denne boksen oppsummeres fint ved bruk av ordet «redselsfullt», for det låter nemlig som om det skulle kommet ut fra en hermetikkboks. "

 

Og likevel 4/10 - når man alltids kan bruke den innebygde høyttaleren i mobiltelefonen med bedre resultat... *shrug*

 

Hei! Jeg er ikke artikkelforfatteren, men har foretatt andre samletester av noe større høyttalere her på Tek. På generelt basis kan jeg si at vi opererer med en karakterskala der alt fra 5 og nedover kan karakteriseres som dårlig. Karakteren fire her er ikke min, men jeg har fått lytte til alle høyttalerne og kan si at den aktuelle modellen faktisk fungerer og spiller lyd. Den har ingen nykker som for eksempel at den er fysisk ødelagt eller at funksjonalitet ikke fungerer. Den er rett og slett bare dårlig på de tingene den faktisk kan. Da er karakteren fire helt riktig, i en skala på 10. Karakteren 1 vil kun gis til produkter som overhodet ikke fungerer, og karakteren 2 til produkter med delvis funksjonalitet. Karakteren 3 gis til produkter som er svært dårlige på det de kan, men stort sett har all lovet funksjonalitet (om enn i manglende tilstand).

 

Var det oppklarende? :-)

 

– Torstein

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

"Lydkvaliteten i denne boksen oppsummeres fint ved bruk av ordet «redselsfullt», for det låter nemlig som om det skulle kommet ut fra en hermetikkboks. "

 

Og likevel 4/10 - når man alltids kan bruke den innebygde høyttaleren i mobiltelefonen med bedre resultat... *shrug*

 

Hei! Jeg er ikke artikkelforfatteren, men har foretatt andre samletester av noe større høyttalere her på Tek. På generelt basis kan jeg si at vi opererer med en karakterskala der alt fra 5 og nedover kan karakteriseres som dårlig. Karakteren fire her er ikke min, men jeg har fått lytte til alle høyttalerne og kan si at den aktuelle modellen faktisk fungerer og spiller lyd. Den har ingen nykker som for eksempel at den er fysisk ødelagt eller at funksjonalitet ikke fungerer. Den er rett og slett bare dårlig på de tingene den faktisk kan. Da er karakteren fire helt riktig, i en skala på 10. Karakteren 1 vil kun gis til produkter som overhodet ikke fungerer, og karakteren 2 til produkter med delvis funksjonalitet. Karakteren 3 gis til produkter som er svært dårlige på det de kan, men stort sett har all lovet funksjonalitet (om enn i manglende tilstand).

 

Var det oppklarende? :-)

 

– Torstein

Litt spesielt å gi karakter til et produkt som ikke fungerer. Forventer at det betyr retur til importør/produsent og beskjed om at produktet ikke kan gis karakter til pga at det er defekt.

 

Det er ihvertfall mine tanker om akkurat det... ;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hei! Jeg er ikke artikkelforfatteren, men har foretatt andre samletester av noe større høyttalere her på Tek. På generelt basis kan jeg si at vi opererer med en karakterskala der alt fra 5 og nedover kan karakteriseres som dårlig. Karakteren fire her er ikke min, men jeg har fått lytte til alle høyttalerne og kan si at den aktuelle modellen faktisk fungerer og spiller lyd. Den har ingen nykker som for eksempel at den er fysisk ødelagt eller at funksjonalitet ikke fungerer. Den er rett og slett bare dårlig på de tingene den faktisk kan. Da er karakteren fire helt riktig, i en skala på 10. Karakteren 1 vil kun gis til produkter som overhodet ikke fungerer, og karakteren 2 til produkter med delvis funksjonalitet. Karakteren 3 gis til produkter som er svært dårlige på det de kan, men stort sett har all lovet funksjonalitet (om enn i manglende tilstand).

 

Var det oppklarende? :-)

 

– Torstein

 

 

 

I og for seg, men jeg synes fortsatt det er umusikalsk å gi karakter 3 eller 4 til produkter der det faktisk gir bedre resultat å ikke bruke dem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke for å virke krass, men det er temmelig elendig bruk av karakterskalaen og gi produkter man definerer som "grufulle" og "redselfull" 4 av 10 osv.. Det er jo ganske logisk at 5 av 10 skal tilsvare "midt-på-treet" eller "middelmådig". Det dere beskriver her virker jo å være temmelig langt under dette igjen.

 

Skal vi sette ting veldig på spissen og sammenligne med andre segmenter av deres egen redaksjon så gir jo Gamer.no spill som Zelda: Breath of the Wild 6/10 og forsvarer det med at karakteren 6 av 10 fremdeles representerer en akseptabel karakter og betyr at spille fremdeles kan være bra til tross for relativt lav karakter. Mens her skal vi gå ut ifra at 4 av 10 er noe kan gis til produkter som nærmest beskrives som tilnærmet ubrukelige?

 

Kanskje litt på kanten å direkte sammenligne karakterer fra Tek.no og Gamer.no på denne måten, men dere er jo samme mediehus  og det blir fryktelig rotete når man har så til de grader forskjellige tilnærminger til hvordan en 1 til 10 karakterskala skal brukes. Måten dere beskriver flere av produktene her høres jo nærmest ut som totalslakt og 1 av 10, i bestefall 2 av 10.

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det å ta med seg en liten bærbar høyttaler ut i finværet eller på tur for å kunne sette på litt musikk er fortsatt utrolig populært.

Folk burde tenke over hvor de gjør dette. Når andre går ut i naturen for å søke skogens ro, er det bare plagsomt når folk kommer etter med høyttalere og spiller musikk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

Det å ta med seg en liten bærbar høyttaler ut i finværet eller på tur for å kunne sette på litt musikk er fortsatt utrolig populært.

Folk burde tenke over hvor de gjør dette. Når andre går ut i naturen for å søke skogens ro, er det bare plagsomt når folk kommer etter med høyttalere og spiller musikk.

Hvem har definert at "ut i finværet" eller "på tur" er det samme som å trekke i skogen?

 

Fleste turene jeg gjør, er i ganske urbane omgivelser, og der er det å forvente at enkelte vil spille av musikk for seg selv og nære venner, eller bare vil ha musikk uten å ha noe klemmende på øret.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det som forundrer meg litt er at når først JBL representeres i en test, velger dere en av de minste (og kanskje dårligste?) utgavene som ikke kan måle seg med deres såkalte vinnere istedenfor å velge en som kan være i samme klasse...

Hva med samtidig å velge høyttalere som faktisk selges mer av, som Bose, Marshalm, UE og som det blir nevnt tidligere her, ikke minst Sony?

Lenke til kommentar

"Lydkvaliteten i denne boksen oppsummeres fint ved bruk av ordet «redselsfullt», for det låter nemlig som om det skulle kommet ut fra en hermetikkboks. "

 

Og likevel 4/10 - når man alltids kan bruke den innebygde høyttaleren i mobiltelefonen med bedre resultat... *shrug*

 

Det jeg finner merkelig er at du henger deg opp i karrakteren dette produktet får. Klarer du virkelig ikke å gjøre opp din egen mening fra hva tester skriver om produktet?

 

Sakt det før og sier det igjen, karakterer bidrar ikke til noe annet en diskusjon i forumet.. Men det er vel kanskje det som er litt av hensikten..

Lenke til kommentar

 

"Lydkvaliteten i denne boksen oppsummeres fint ved bruk av ordet «redselsfullt», for det låter nemlig som om det skulle kommet ut fra en hermetikkboks. "

 

Og likevel 4/10 - når man alltids kan bruke den innebygde høyttaleren i mobiltelefonen med bedre resultat... *shrug*

 

Det jeg finner merkelig er at du henger deg opp i karrakteren dette produktet får. Klarer du virkelig ikke å gjøre opp din egen mening fra hva tester skriver om produktet?

 

Sakt det før og sier det igjen, karakterer bidrar ikke til noe annet en diskusjon i forumet.. Men det er vel kanskje det som er litt av hensikten..

 

 

Jeg stiller spørsmålstegn med hvordan karakterskalaen virker når man gir 4/10 (~40%) til produkter som gir dårligere kvalitet enn dersom man slår den av. 40%-60% tilsvarer sånn helt midt på treet i en naturlig fordeling. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er en styggedom at folk tar med seg kraftige musikkanlegg og pådytter alle på stranda deres musikk.

Slit burde forbys ved lov!

Jeg ga beskjed til et par ungdommer med et svært bærbart lydanlegg at hvis jeg så mye som hørte et pip mer fra anlegget ville jeg knuse det. Det ble stilt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

360-gradersutformingen gir deg et veldig bredt stereoperspektiv, og gjør at Wonderboom høres større ut enn det den er.

 

Godt jobbet å rose det "brede stereoperspektivet" når dette faktisk er en reinspikka monohøyttaler, og dermed fullstendig blottet for stereolyd på noen som helst måte. Selv ved å pare to Wonderbooms sammen og sette dem litt fra hverandre på en hylle, så blir det fortsatt mono og dermed null stereoperspektiv!

 

Ved å dermed utlede at testeren ikke helt har styr på lydteknikk og hvilke lytteinntrykk man formidler, så bortfaller jo hele testens berettigelse pga. svak faglig forståelse.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...