Gå til innhold

GUIDE: Bruktmarkedet Hvor får vi solgt en brukt iPhone raskest?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Jeg er konsulent innen avfallsbehandling og kan bekrefte at mange leverer fullt brukbare ting til kommunens mottak, uten å få betalt. De orker rett og slett ikke maset med å legge ut på Finn.

Lenke til kommentar

En må gjerne kalle det skambud å by 1800 kroner lavere enn det som er annonsert, men dette er jammen meg en frekk annonse også.  :ohmy: 

 

En kan på nettet i dag, få en ny iPhone 6S 32GB-modell til 3799 kr hvis en binder seg til et rimelig 5GB-abonnement. Hvorfor i huleste skal en da betale tre og et halvt laks for en brukt iPhone 6 128GB-modell med bulk? Ikke bare er den kjent for å ha dårlig batteritid; som selvfølgelig forverres etter et års bruk, men en skal også ta i betraktning at reklamasjonstiden snart er brukt opp.

 

Å legge en slik telefon (med fysisk skade), ut for salg til over 2500 kr, synes jeg er uredelig. En kan argumentere så mye en vil med at snittet på Finn etc. ligger der, men spørsmålet er om disse telefonene faktisk blir solgt - og at dersom de blir det, om ikke kjøper er fullstendig uvitende til at han eller hun blir lurt. Det stiller et moralsk spørsmål.

 

Som privatperson skjønner jeg at det ikke kan unngås at folk setter kunstige høye priser i et snev av optimisme. Synes imidlertid ikke at Tek-redaksjonen skal bidra negativt til det smått råtne markedet som er på Finn og lignende markedsplasser.

 

PS: iPhone er heller ikke et særlig representativt produkt. Både fordi Apple holder seg "rart" i verdi i forhold til andre merker, men også fordi at det iblant en del innvandrermiljø, er knyttet stort statussymbol rundt det å ha en iPhone. Dette da det skjuler litt av den økonomiske utilstrekkeligheten og stigma opplevd ved å bo i et ellers svært velstående Norge. Må derfor regne med å få en del flere slike henvendelser, enn du ville fått på f. eks. en kaffemaskin eller kjøleskap. At folk er prisbevisste, er i følge meg, imidlertid bare bra. Det er som sagt holdningen blant annonsører som oftest burde nøstes opp i, ikke kjøper.

 

Reklamasjonstiden snart brukt opp? Hvilket land lever du i?

I Norge har man 5 års reklamasjonsrett på mobil. Dette gjelder også fastmontert batteri.

Ikke bare det, Apple er en av få produsenter som faktisk gir deg en ny telefon dersom det er feil på din. Apple reparerer verken iPhone eller iPad i Norge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er konsulent innen avfallsbehandling og kan bekrefte at mange leverer fullt brukbare ting til kommunens mottak, uten å få betalt. De orker rett og slett ikke maset med å legge ut på Finn.

 

De kan jo gjøre som mange andre å legge den ut gratis, da kommer det nesten alltid folk på døren for å hente. Problemet er jo at man fremdeles må forholde seg til kanskje vidt fremmede mennesker. Synes det er tull å kaste noe som fremdeles kan være nyttig for noen, jeg tok for eksempel i bruk en gammel Samsung S3 som skulle på skraphaugen med en MHL kabel til å spille av Spotify via HDMI-lyd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

En må gjerne kalle det skambud å by 1800 kroner lavere enn det som er annonsert, men dette er jammen meg en frekk annonse også.  :ohmy: 

 

En kan på nettet i dag, få en ny iPhone 6S 32GB-modell til 3799 kr hvis en binder seg til et rimelig 5GB-abonnement. Hvorfor i huleste skal en da betale tre og et halvt laks for en brukt iPhone 6 128GB-modell med bulk? Ikke bare er den kjent for å ha dårlig batteritid; som selvfølgelig forverres etter et års bruk, men en skal også ta i betraktning at reklamasjonstiden snart er brukt opp.

 

Å legge en slik telefon (med fysisk skade), ut for salg til over 2500 kr, synes jeg er uredelig. En kan argumentere så mye en vil med at snittet på Finn etc. ligger der, men spørsmålet er om disse telefonene faktisk blir solgt - og at dersom de blir det, om ikke kjøper er fullstendig uvitende til at han eller hun blir lurt. Det stiller et moralsk spørsmål.

 

Som privatperson skjønner jeg at det ikke kan unngås at folk setter kunstige høye priser i et snev av optimisme. Synes imidlertid ikke at Tek-redaksjonen skal bidra negativt til det smått råtne markedet som er på Finn og lignende markedsplasser.

 

PS: iPhone er heller ikke et særlig representativt produkt. Både fordi Apple holder seg "rart" i verdi i forhold til andre merker, men også fordi at det iblant en del innvandrermiljø, er knyttet stort statussymbol rundt det å ha en iPhone. Dette da det skjuler litt av den økonomiske utilstrekkeligheten og stigma opplevd ved å bo i et ellers svært velstående Norge. Må derfor regne med å få en del flere slike henvendelser, enn du ville fått på f. eks. en kaffemaskin eller kjøleskap. At folk er prisbevisste, er i følge meg, imidlertid bare bra. Det er som sagt holdningen blant annonsører som oftest burde nøstes opp i, ikke kjøper.

Reklamasjonstiden snart brukt opp? Hvilket land lever du i?

I Norge har man 5 års reklamasjonsrett på mobil. Dette gjelder også fastmontert batteri.

Ikke bare det, Apple er en av få produsenter som faktisk gir deg en ny telefon dersom det er feil på din. Apple reparerer verken iPhone eller iPad i Norge.

Hvis telefonen er kjøpt ved lansering, så er det halv tid igjen. Snart brukt opp kanskje å ta noe i, men poenget står at verdien faller, desto lengre tid siden den ble kjøpt - ikke kun pga. slitasje, men også gjenværende reklamasjonstid. Noe mange forbrukere ofte glemmer. :) Og du får ikke gjennomslag for reklamasjon basert på dårlig batteritid. Det er en naturlig slitasjedel, som forverrer seg med tiden. Jeg mener å huske, men ikke siter meg på dette, at mange butikker setter en grense på at batteriet må ha mindre enn 5% av original kapasitet, for at det skal være gjeldende. Med bulk i telefonen, er det i tillegg alltids en viss fare, for at verksted nekter å ta imot og reparere produktet ditt gratis.

Endret av Agentspoon
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Nei, men man kan bli ansvarlig hvis det skjer noe alvorlig og det er et resultat av at "giborteren" ikke opplyste om noe h*n visste.

 

Edit; F.eks. at "giborteren" ga bort noe som h*n skrudde på selv og det startet en brann pga. det.

Endret av 4 3
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Godt sagt, Happydaydreamer. Om telefonen har en synlig bulk i seg, bør den ikke legges ut som "pent brukt" heller. Jeg har fortsatt til gode å ha en negativ opplevelse på Finn. Synes i grunn Finns Trygg betaling er en fin løsning også.  Sist jeg solgte en bærbar, så oppstod det en skade på maskinen under frakten, som ikke kunne påvises fra esken. Da trengte ikke kjøper betale meg, før vi fikk løst saken ved at jeg rabatterte et mellomlegg for å dekke reparasjon. Sikkert for kjøper og selger.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Flott test, interessant at dere tester ut nye plattformer. Før jeg leste dette har jeg kun benyttet finn, men nå ser jeg det også er andre muligheter.

 

Personlig synes jeg 3500,- er en veldig god pris for en 2 år gammel telefon og virker som redaksjonen hadde latterlig høy prisforventning.

 

Selv har jeg solgt ganske mye på finn og aldri blitt utsatt for noe tull. Men jeg legger ut til en litt lav pris, blir kvitt det fort, uten noe tull ;-) Det viktigste er jo å bli kvitt det du ikke trenger ;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Jeg kjøper og selger masse på Finn. Det handler for meg om å få noe igjen for ting jeg kanskje ikke var så interessert i å beholde allikevel. Man møter selvfølgelig masse useriøse mennesker, med sine skambud, og folk som skal prute etter at vi har blitt enige. Men man møter også masse hyggelige og seriøse mennesker. I går møtte jeg f.eks en veldig hyggelig Kurdisk Taxisjåfør som solgte meg en Surface Pro. Han var veldig trivelig og produktet han solgte var i topp stand, med alt utstyr og prisen var meget god.

 

Selvfølgelig må man være litt påpasselig med hvem man handler med. Jeg har møtt mye tullinger og svindlere, men jeg passer på å ha is i magen når jeg handler. Man finner en seriøs kjøper som har litt folkeskikk til slutt. Jeg har ikke telefonnummeret mitt i annonsene, slik at de må kommunisere via Finns meldingssystem. Det har jeg lært etter at folk begynte å ringe klokka 3 på natta for å spørre om "telefonen var operatørlåst".

 

Letgo har jeg brukt i noen uker nå, parallelt med Finn, og det er alltid raskere å selge på Finn. I alle fall de tingene jeg selger.

Lenke til kommentar

Mye jeg selv skulle ha solgt, men klarer ikke kontakten med fremmede mennesker

 

Samme her, telefonsamtale eller møte er ikke noe jeg er interessert i. Når jeg legger ut på Finn er det alltid "Godtar bare forhåndsbetaling til kontonummer eller Vipps, sender bare med posten." Går kanskje glipp av den del potensielle kjøpere, men med litt tålmodighet har alt blitt solgt til slutt. Tar ikke mer enn én uke om prisen er grei.

 

Eneste problemet med Finn er hvor ekstremt lite hjelpsomme de er om du blir svindlet. Kjøpte en prosessor til 5000 ,- som viste seg å være ødelagt, synlige skraper på kontaktpunktene og avrevne komponenter (annonsen sa den fungerte fint). Jeg tenkte Finn vil vite om dette og kanskje gjøre /noe/, men de var ikke interessert i å utestenge han fra Finn, de gav meg ikke engang muligheten til å gi negativ tilbakemelding til selgeren! Håpløst.

Lenke til kommentar

3500 kr var fortsatt en høy pris for en to år gammel telefon med skade som mest sannsynlig ødelegger reklamasjonsretten. Ser at telefonen kostet rundt 7000 kr i fjor. Prisen halveres vel normalt etter 1 år, så for denne telefonen hadde jeg ikke gitt mer enn 2500 kr. Dette hadde dere så kalt et skambud og derfor kjøpte jeg nå i stedet en helt ny Huawei til 2700kr som forresten har plass til et minnekort på 128 GB  :)

Endret av Dono1900
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ikke tall på hvor mange ting jeg har kjøpt, solgt og gitt bort på Finn. Med visse sære unntak har det gått bra, men det kan ta litt tid å finne den riktige kjøperen/selgeren av og til. Mine tips:

1) Hvis noe virker for godt til å være sant (prisen er latterlig lav f.eks.), så er det en grunn til det. Verden vil bedras og du står i fare for å bli neste offer

2) Sjekk navn mot telefonnummer og adresse. Hvis selger oppgir i annonsen at han bor i Oslo, hvorfor er da nummeret til en adresse i Finnmark? Her finnes det naturligvis unntak, som at folk har nylig flyttet, har mobil gjennom arbeidsgiver osv., men vær obs.

3) Krev som kjøper/selger en betalingsmetode som er "sikker", f.eks. PayEx ved forsendelse og Vipps ved personlig oppmøte. Postoppkrav og kontooverføring (før varen skal sendes) er å be om å bli svindlet. Det finnes hederlige/ærlige unntak (selvopplevd), men du kan skylde deg selv om du blir lurt på denne måten

4) Ikke for å være rasistisk, men vær ekstra obs på utenlandske navn. Spesielt i Oslo er det veldig mange svindlere som opererer med norske alias, men når du slår opp nummeret på 1881/gule sider er navnet er helt annet. Finner du derimot samme navn i annonse som på 1881, finner personen på Facebook, LinkedIn osv., så kan du imidlertid være rimelig trygg (igjen finnes det sikkert negative unntak).

5) Har kun positive opplevelser med PayEx og personlig oppmøte, både som kjøper og selger

6) Gi heller litt mer for er produkt som en ubrukt/i pen stand enn å se etter det billigste. Finnes svært mange som selger helt nye ting som ikke en gang er pakket ut av emballasjen. Se etter/be om en forklaring på hvorfor, og be om kvitteringen (ref. pkt. 1). En kvitteringen er uansett kjekt dersom garantitiden enda ikke har gått ut. Se etter salgsårsaker som virker sannsynlige.

7) Vær tålmodig. Ikke hopp på det første og beste eller fortvil over en mulighet som glapp. Nye muligheter vil som regel dukke opp, t.o.m. bedre

8) Sjekk evt. serienummer, tyveriregister osv. Har du en dårlig magefølelse? Det kan være en god grunn til det. Ikke gjør deg selv til kriminell ved å kjøpe tyvegods.

9) Ikke kjøp defekte ting, eller ting som ikke er godt tatt vare på. Riper, bulker, sprekker osv. kan virke bagatellmessige, men kan også være en indikator på at man bør ligge unna. Her må naturligvis pris og potensielt tap tas med i beregningen.

10) Vær hyggelig, men ikke naiv.

11) Les hvilke erfaringer andre har med hatt med selgeren du ønsker å kjøpe noe fra, men stol blindt på dem. Her er det også mulig å svindle.

12) Sjekk for sikkerhets skyld at det å kjøpe brukt faktisk er lønnsomt ift. å kjøpe nytt. Om du kjøper en brukt mobil som koster noen få hundrelapper mer ny i butikken, hvorfor skal du da kjøpe brukt? De pengene du sparer kan vise seg å være en dårlig deal ift. garantitid osv.

13) Meld i fra til f.eks. Finn når/om du oppdager svindel. Hjelp til med å luke ut de uærlige svina.

14) Se nøye på bildene. Er det bilder av den faktiske gjenstanden, eller er det kun bilder lastet ned fra nett. Hvorfor det?

15) Se etter ting som ikke stemmer. Hvordan kan en mobil være brukt så kort tid om den kom ut i salg for flere år siden? Finnes det faktisk en slik mobil/nettbrett/whatever med de oppgitte spesifikasjonene? Mobilen har en fin pris og ser fin ut, men hvor stor lagringsplass har den egentlig?

16) Du kjenner igjen bildene og/eller teksten fra en annen annonse. Mistenkelig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Hvis du kjøper mobil, styr unna mobiler som er kjøpt med binding, Hvis selger bryter avtalen, kan den bli sperret av operatøren.

Hvorfor skjer det at det er bilder av amerikansk lader, og selger insisterer på at telefonen er kjøpt i Norge?

Hvorfor skal folk ha mer for en brukt telefon en en ny?

Til alle som selger iPhone: hvilken model, hvilken farge og hvor mye minne?

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...