Gå til innhold

Netflix fjerner stjernene: tommel opp og ned skal overta


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet med dagens stjerner er at det var for få til å nyansere skikkelig, spesielt når de første stjernene gikk på at man ikke likte filmen. En stjerne lik hatet filmen. Hvordan skal jeg med to valg kunne gi netflix en god nok profil av mine preferanser. Det er mer enn bare god og dårlig her i verden. Det er fantastisk mye mellom svart og hvitt.

 

En rød stjerne for å misslike, og fem eller seks gullfargede stjerner for å like hadde vært mye bedre. Om slike vurderinger skal ha et formål.

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med dagens stjerner er at det var for få til å nyansere skikkelig, spesielt når de første stjernene gikk på at man ikke likte filmen. En stjerne lik hatet filmen. Hvordan skal jeg med to valg kunne gi netflix en god nok profil av mine preferanser. Det er mer enn bare god og dårlig her i verden. Det er fantastisk mye mellom svart og hvitt.

 

En rød stjerne for å misslike, og fem eller seks gullfargede stjerner for å like hadde vært mye bedre. Om slike vurderinger skal ha et formål.

 

Så nå har du alternativene "Hatet", "Elsket" og "Ingen mening". 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg driter i dette kategoriseringssystemet. Jeg ville heller ha ønsket en mulighet for å fjerne en film fra å dukke opp igjen i listen. Også kunne heller Netflix ha vurdert misnøye mot filmer/serier ut i fra det brukervalget.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gammelt nytt?

Jeg kan ikke snakke for alle plattformer, men på min Samsung Smart-Tv har jeg hatt Netflix appen, og helt siden vi kjøpte TVen for litt over et år siden har jeg hatt tommel opp/ned varianten istedenfor stjernene.

Likte den gamle løsningen bedre, da jeg fikk nyansert vurderingen min mye bedre på den måten. Det er vanskelig å vite hva Netflix kommer til å utelukke dersom jeg velger å gi tommel ned, og derfor gir jeg tommel opp til de jeg liker, og velger å ikke vurdere de jeg ikke liker.

Konklusjonen er at det blir ikke like gode forslag lenger, med den nye løsningen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva med å vise IMDb stjerner og ratings fra rotten tomatoes? Bare det hadde hjulpet utrolig mye.

 

Det er greit nok, men stjernene er/var ikke for å vise hva andre mener. Tanken bak stjernene er at man ved å rangere en film lager en profil som viser deg filmforslag basert på de valgene du gjør. Endret av Serpentbane
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med stjernene på Netflix var at de ikke var utelukkende basert på andres meninger, men visstnok en algoritme som skal fortelle hvordan Netflix tror brukeren liker filmen/serien. For noen har dette kanskje fungert bra, men det virker som om det for det store flertallet ikke har gjort det, spesielt siden de færreste har fått med seg hvordan det egentlig virker.

 

For min del skulle jeg heller sett rating fra IMDB eller RT. Det Netflix heller skulle fokusere på er en mulighet for å markere noe som sett eller ignorert. Det store flertallet i listen over ting jeg ser på har jeg enten sett ferdig for lengst, eller mistet interessen for.

Lenke til kommentar

Link til IMDB hadde vært supert, ikkje berre for å få ein meir nøyaktig brukervurdering, men også for å få litt meir informasjon om serien eller filmen enn to linjer og dei to mest kjente skodespelarane samt regissøren.

 

Hadde rating-systemet til Netflix faktisk fungert så ville det vært supert, men slik som det er i dag så er stjernene til lite hjelp for å finne ut kva eg vil like. Det blir nok ikkje betre av å kun sjå tommel opp eller tommel ned.

 

Eg har også lagt merke til at Netflix sitt eigenproduserte innhold gjennomgående har minst 4 av 5 stjerner hos meg. Slikt bidrar kun til å ytterligare redusere min tiltru til vurderingsskalaen.

 

 

EDIT:

Ein av dei tinga som eg ønsker å bruke stjernene til er å få hjelp til å vurdere om eg skal sjå den eine eller den andre serien/filmen. Eg har begrensa med tid til å sjå alt av lange seriar, så då vil eg gjerne velge å sjå den serien som har fått 4,9 stjerner før eg ser den som har fått 4,6 stjerner.

Det kan godt være eg likar begge to, men når eg må prioritere så vil eg bruke tida mi på det beste fyrst.

Endret av The Avatar
Lenke til kommentar

Jeg driter i dette kategoriseringssystemet. Jeg ville heller ha ønsket en mulighet for å fjerne en film fra å dukke opp igjen i listen. Også kunne heller Netflix ha vurdert misnøye mot filmer/serier ut i fra det brukervalget.

 

Hvorfor er det ingen som gir "likes" til mitt innlegg? Jeg tenker at det hadde vært en genial og forenklet løsning for brorparten.

 

Netflix kunne jo så ha inngått samarbeid med IMDB, og videresendt seere som gidder å stjernebedømme filmer/serier dit. Bare at jeg slapp å måtte ha noe med det å gjøre. For meg er det viktigst at en film/serie -liste kan reduseres, slik at jeg slipper å se en film/serie jeg absolutt ikke er interessert i, dukke opp som et forstyrrende element på Netflix mer enn et par ganger maksimum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...