Gå til innhold

TEST: Linksys WRT3200ACM


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ting jeg alltid savner i routertester er hastigheten den kan oppnå med kablet nett. Jeg måtte lage min egen router fra en eldre PC (en i7 860), for å sørge for at jeg kan få 1Gbit/s ved NAT-ing. Den ASUS-routeren jeg hadde (husker ikke navnet helt, noe med RC66 eller noe :p) klarte ikke mer enn ~260Mbit/s upload.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En ting jeg alltid savner i routertester er hastigheten den kan oppnå med kablet nett. Jeg måtte lage min egen router fra en eldre PC (en i7 860), for å sørge for at jeg kan få 1Gbit/s ved NAT-ing. Den ASUS-routeren jeg hadde (husker ikke navnet helt, noe med RC66 eller noe :p) klarte ikke mer enn ~260Mbit/s upload.

 

Savner også kablet 10gb/s hjemme rutere og utstyr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En ting jeg alltid savner i routertester er hastigheten den kan oppnå med kablet nett. Jeg måtte lage min egen router fra en eldre PC (en i7 860), for å sørge for at jeg kan få 1Gbit/s ved NAT-ing. Den ASUS-routeren jeg hadde (husker ikke navnet helt, noe med RC66 eller noe :p) klarte ikke mer enn ~260Mbit/s upload.

Hadde den rutern som het dark knight(rtn66u), den klarte ikke mer enn 215mbit download over kabel, selv om de påstod den har gigabit porter, men det var jo kobla til en ekstra PC til den også så kanskje derfor+at den var grisevarm hele tiden, som ikke hjelp noe heller.

 

Jeg har lite peiling på nettverk sånn sett, er kanskje det jeg har minst peiling på, noe som er skremmende, men har en asus rt3200 og den klarer 1gigabit om jeg er tilkobla alene, men plugger jeg i PC nr 2 så detter det til 500mbit ifølge speedtest.net, men i upload klarer jeg 957ish mbit med 2 pcer kobla til av en eller anna årsak, vet ikke om jeg kan endre på det i setup eller om jeg må inn med custom firmware, kunne jo vært greit å faktisk hatt tilgang til 1gigabit, men på den annen side så struper jeg ikke nettet helt når jeg "bare" har 500mbit å laste ned på.

På en galaxy s7 på 5Ghz så klarer jeg 450mbit ish når jeg står helt oppå rutern, men om jeg er i andre etasje å holder den i hånda, sånn typ se på ting/drive med tlf så gjør jeg ca 250mbit, det er egentlig greit nok for min del, rt3200 har jo da triband, 2,4+5+5.

 

Men som sagt, jeg er helt mongo når det kommer til å vite ting om nettverk generelt.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Hadde den rutern som het dark knight(rtn66u), den klarte ikke mer enn 215mbit download over kabel, selv om de påstod den har gigabit porter, men det var jo kobla til en ekstra PC til den også så kanskje derfor+at den var grisevarm hele tiden, som ikke hjelp noe heller.

 

 

Jeg hadde ingen problemer med å klare 500 med den routeren. Testet aldri høyere, siden jeg kun hadde 500/100.

Lenke til kommentar

Ok, jeg vet ikke, som sagt det var 2, noen ganger 3 maskiner tilkoblet via kabel, men jeg testa jo ikke på alle samtidig, men den rutern var også som sagt veldig varm der den stod og sånn 1-2 måneder før den blei bytta ut så dreiv den å datt ut på wifi delen på spesielt 1 enhet, men den var ikke sånn super stabil på slutten, kan jo være at den var "brukt" opp, jeg vet ikke, var ihvertfall slik hos meg, for alt jeg veit så kan det være noe jeg kunne ha gjort så klart, men vet ikke.

Vet ikke hvor mange devices tr-n66u takler, men her så er det totalt 12-15 ting som er påkobla og 2(3) av de er på kabel og den nye ac3200 er så vidt lunken, alle 15 enheter brukes jo ikke samtidig, men det kreves litt selv om ting er påkobla men ikke brukes også antar jeg.

Jeg for min del er ihvertfall fornøyd nå, men som sagt, på nettverks utstyr er jeg helt mongo, men sitter å vurderer en gigabit switch eller noe også, men får seg om jeg gidder å ta kostnaden, har viktigere ting å bruke penger på, hehe.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

 

Hadde den rutern som het dark knight(rtn66u), den klarte ikke mer enn 215mbit download over kabel, selv om de påstod den har gigabit porter, men det var jo kobla til en ekstra PC til den også så kanskje derfor+at den var grisevarm hele tiden, som ikke hjelp noe heller.

 

 

Jeg hadde ingen problemer med å klare 500 med den routeren. Testet aldri høyere, siden jeg kun hadde 500/100.

Download var ikke problemet, er upload det stopper opp på pga. NAT.

Lenke til kommentar

Anbefaler veldig sterkt å dele opp "ruteren" i tre biter:

- ruter

- styrt switch

- aksesspunkt(er)

 

Prøv f.eks. Ubiquiti sin Unifi-serie. Den minste ruteren, USG, klarer fint 1 Gbit/s opp og ned med både NAT-ing og Deep Packet Inspection (men for full hastighet på f.eks. VPN må du opp ett nivå).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Anbefaler veldig sterkt å dele opp "ruteren" i tre biter

Jupp... og det er stort sett aksesspunktet folk flest tenker på som "router". Merkelig det der. Denne Linksys boksen er igrunn en veldig svak router, men har sikkert et greit nok aksesspunkt innebygd.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...