Gå til innhold

Chrome skal spare masse strøm ved å «nedprioritere» bakgrunnsfanene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hvordan jeg har klart å få det til, men på laptopene mine laster ikke chrome faner som ikke er i fokus.

Så om jeg har facebook oppe på en fane som ikke vises på skjermen, forblir den blank til jeg bytter til den fanen.

 

Jeg har en asus r417sa 14" billig laptop som kostet 2000,- da jeg kjøpte den i august 2016. Den kjører windows 10 og brukes til skoleoppgaver i dag. Jeg benytter meg av googles løsninger som regneark, docs, kalender, keep. Laptopen holder i ca. 5 timer ved normal bruk.

 

Jeg har en annen laptop. Asus x206ha. Den gir meg 10-11 timer batteritid før den tar kvelden. 11.6" laptop som kostet ca. 2500,- da jeg kjøpte den i mai 2016. Den fungerer også fint til skolearbeid om jeg trenger en pc i mindre format.

 

Mye har skjedd med chrome føles det ut som. Raskere, mindre ressurskrevende og laster ikke alle fanene samtidig om jeg åpner nettleseren på ny.

Lenke til kommentar

Har en "uvane" med å åpne mange lenker i bakgrunnen vha ctrl/cmd+klikk (touchpad-maskiner) eller midtre museknapp. Ekstremt hendig når jeg f.eks. googler et problem og åpner 5-6 første lenkene i bakgrunnen for kjapt å kunne skumme i gjennom sidene. (Får magesår av å se folk klikke seg inn på hver lenke, skumme igjennom, velge "tilbake" og så neste lenke.. :p )

 

Ser for meg at dette tiltaket gjør at det går enda saktere.. (I tillegg til at Chrome fikk tilbake en tidligere bug med at alle disse tab/fanene jeg åpner er i samme tråd)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Har noen forsøkt dette i praksis?

Jeg bytter gjerne tilbake til Chrome, men ikke hvis den spiser batteriet mitt igjen...

Har de ikke fikset dette for lenge siden?

Jo. Da har han nok andre problemer. Har god erfaring med Chromeutvidelsen Tiny Suspender som setter inaktive faner på pause. ..vil kanskje hjelpe

Lenke til kommentar

Har noen forsøkt dette i praksis?

Jeg bytter gjerne tilbake til Chrome, men ikke hvis den spiser batteriet mitt igjen...

Svarer på min egen problemstilling.

 

Nei, dette er ikke nok, Google. Chrome bruker vesentlig mer strøm enn Edge gjør. Edge er ikke perfekt, men gjør jobben uten å tømme batteriet samtidig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...