Gå til innhold

RYKTE: AMD slipper flere Ryzen-prosessorer den 11. april


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Størst sansynlig ja, da AMD neppe selger billigere cpu for å være grei.

Det er vel heller slik at cpuene har hatt produksjonsfeil, men ikke helt ubrukelig, så derfor blir de solgt som billigere cpuer.

 

Med overklokking er det vel mere usikkert.

 

Dette er bare tull og fanteri. Du jobber ikke for AMD og du har ikke peiling på CPU-er eller HW-markedet (som du tydelig har bevist mange ganger). Slutt å hent ut konklusjoner fra baken din.

 

Skal man kalle noe for andresortering kan man kanskje si at 1700 er en andresortering av 1700X og 1800X, men overklokker man selv, yter alle omtrent likt.

 

Ryzen 4-, 6- og 8-kjerner seriene er over all sannsynlighet unike prosessorer.

 

EDIT: Ser ut til at jeg har bommet litt her. Problemet er at når man har blitt så vant til tullet fra LMH1 kan man av og til automatisk gå i kritikkmodus. Smekk til meg selv denne gangen.

Endret av IceBlitz
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg snakker vertfall ikke nedverdigende om andre som om de skulle vært søppel.

 

Kanskje de blir tredje sortering men spiller ikke så stor rolle.

Da cpuen er lik bortsett fra mindre kjerner.

 

Nå er vel problemet med Wafer at det skal så minimalt til produksjonsfeil, og alt er ikke likt.

Noen mener cpu lengst ut har størrre sansynlighet å ha feil.

 

Det jeg gleder meg mest til å sjekke om de billigere cpuene overklokker mest.

for det er enklere ofte å overklokke 2\4 kjerner en 8 kjerner.

Da både høy tempratur og flere feilkilder kan gi dårlig overklokking resultat.

For det finnes noen få Ryzen cpu som kommer over 4.1 Ghz på vann\nitrogen, men ut i fra rykter så langt er de veldig få.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes det få Ryzen CPU-er som kommer over 4.1 på nitrogen?

Hvordan klarer du å finne opp slike påstander?

 

Det er allerede satt 2 verdensrekorder med Ryzen på LN2 (5.8GHz og 5.36GHz).

Kan garantere at ALLE Ryzen 7 CPU-er i hele verden vil komme over 4.1 på nitrogen.

 

Men normal vannkjøling er noe helt annet, og da er 4.1 og 4.2 øvre grense ja, men du kan jo ikke bruke kombinasjonen "vann/nitrogen" i en slik påstand. Vann ligger på rundt 30C ved last, mens nitrogen brukes til å kjøle CPU ned til ca -160C (lavere enn dette gir ofte cold bug). Vann og nitrogen er 2 fullstendig forskjellige kjøleløsninger som gir fullstendig forskjellige resultater.

Endret av IceBlitz
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det kan tenkes at enkelte av Ryzen5 6-kjernene til AMD er Ryzen7 CPUer som ellers har en eller annen form for feil på 1 eller 2 av kjernene, slik at de ikke kan selges som 8-kjerne, men ellers er helt funksjonelle. Men, siden feilen kan kun være i ~1 kjerner per samme CPU komplex (for "consistancy", slik at man vet hva som skal til for å unngå å krysse CCX grensen for L3 lookups), så vil antall CPUer som degraderes fra 8-kjerne til 6-kjerne på grunn av feil være heller få.

L3 Cache (som utgjør ca 30% av CPUen areal) er det som har høyest rissiko for å gå feil i produksjonen, men såvidt meg bekjent så skal 6-kjerne ha full størrelse L3 cache, altså 16MB. Som vil si at L3-cachen må være 100% i takt.
 

Så, det jeg tenker meg til er at de aller fleste 6-kjernene er produsert får å nettopp være 6-kjerner (om forespørselen blir stor nok), i det lengre løp så vil et fåtall av Ryzen5 være 8-kjerner som er sortert til å ha for store feil til å selge som Ryzen7.
Når det kommer til 4-kjerner så ser jeg det usansynlig om disse skal bestå av 2 CPU-komplexer.
Dette er samme fremgangsmåte som AMD har kjørt tidligere, da "core unlocking" kom til verden.

PS: Ikke missforstå, 6-kjerner vil per produksjonen bestå av 8 kjerner, men hvor kjerner er deaktiverte på ett eller annet vis.

Må bare si pass på hva man tar til seg av det LMH1 sier, han har vist gjentatte ganger at han ofte skriver ville spekulasjoner uten å ha bakgrund for dette. Burde virkelig bite bedre enn å putte vann og flytende nitrogen i samme båt..
- Edit, not as harsh ;)

Endret av slacky
Lenke til kommentar

Er Ryzen 5 "andresortering" Ryzen 7?

Ja det stemmer. Alle Ryzen CPUer kommer fra samme chip. Ryzen 5 er Ryzen 7 chip med deaktiverte kjerner og cache. I teorien så burde den klare å klokke høyere siden den har færre kjerner og mer varme å gå på. Det kommer derimot litt an på binningen og. Hvis du deaktiverer kjerner på chipen, vil den nok og havne på lavere frekvenser generelt. Ryzen 7 har ikke hatt mye rom for overklokking, så med en turbo på 4 GHz vil sannsynligvis OC frekvens ligge litt over dette, men ikke mye.

 

Sammen med mindre cache ville det ikke vært så urimelig om de havnet omtrent likt som Ryzen 7 i spill der mer en 4 kjerner ikke har nevneverdig betydning (jeg mener 7700K er jo best i spill selv om den har 4 kjerner).

 

Ellers så kommer 32 kjerner AMD Naples og til å være samme Ryzen chipen. Bare limt sammen. Altså 4 x Ryzen 1800X = Naples 32 kjerner. Det er utvilsomt gjort for å spare penger da de ikke har ressursene til å lage like mange spesialiserte varianter som Intel har.

 

@IceBlitz:

i7-6800K er en i7-6950X med 4 deaktiverte kjerner :)

http://www.tomshardware.com/reviews/intel-core-i7-broadwell-e-6950x-6900k-6850k-6800k,4587.html

 

Og 1700 er andresortering av 1700X som er andresortering av 1800X. Sannsynligvis. En 1800X kan selges som en 1700, men en 1700 kan ikke selges som en 1800X. Kjøper du en 1700 som klokker likt som en venn sin 1800X har du vært heldig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Ryzen 5, both the hex-core and the quad-core variants, will use the same eight-core base Zeppelin silicon that Ryzen 7 does"

 

http://www.anandtech.com/show/11202/amd-announces-ryzen-5-april-11th

 

Heldigvis slipper vi å tro og spekulere, siden svarene finnes her :)

 

Kanskje la være å si at andre ikke vet noen ting, om man selv ikke har sjekket fakta først. Akkurat det første innlegget han stemmer jo faktisk, selv om det med OC på vann/nitrogen er helt feil. Så diskuter heller saken basert på fakta enn å diskutere basert på person :)

Endret av Lunaris
Lenke til kommentar

"Ryzen 5, both the hex-core and the quad-core variants, will use the same eight-core base Zeppelin silicon that Ryzen 7 does"

 

http://www.anandtech.com/show/11202/amd-announces-ryzen-5-april-11th

 

Heldigvis slipper vi å tro og spekulere, siden svarene finnes her :)

 

Kanskje la være å si at andre ikke vet noen ting, om man selv ikke har sjekket fakta først. Akkurat det første innlegget han stemmer jo faktisk, selv om det med OC på vann/nitrogen er helt feil. Så diskuter heller saken basert på fakta enn å diskutere basert på person :)

Dette er overaskende. De ville nermest produsert dobblet så mange 4-kjerner på samme waffer som 8-kjerner, mon tro om det er ganske dårlig yeilds. Slik at de faktisk ikke sparer på å produsere 4-kjerner, da disse ikke vil ha noen plass å gå annet en i søppelbøtta når de har feil, versus 8-kjerner som kan "degraderes" basert på kvaliteten.

 

Takk for lenken, var interessant å vite. Redigerte posten min får å ikke være fullt så hard mot LMH1, men han har historie her på forumet for å være den som kommer med ville utsagn uten bakgrunn/begrunnelse for det, så jeg vil aldri, enten han har rett, eller ei si at man kan stole på det den karen sier.

 

Edit: Var merkelig at 4-kjerne skal være 2+2, altså 2 kjerner fra hver CCX, skulle tro det ville redusere potensiel ytelse med tanke på høyere reponstid på L3 cache da den må krysse over til en den andre CCX fra tid til annen.

 

32cc85c61d8b4a99a256e83c7bf90b81.png

 

Edit: Kan tenkes at 2+2 tillater høyere overklokkingspotensiale (da også høyere XFR), da det er mer rom mellom kjernene, så nabokjerner vil ikke påvirke temperaturen til hverandre i samme grad. Men dette forklarer ikke fullt ut AMD's avgjørelse om å bruke 2+2 i stede for 4+0.

Endret av slacky
Lenke til kommentar

Ja, det er litt overraskende spesielt det du sier om cache. Jeg hadde heller ikke sjekket fakta skikkelig og skrev over at cache kom til å bli mindre, men du har helt rett i at samme størrelse er beholdt. Så de bruker 2 kjerner fra hvert 4 core cluster, men har altså fortsatt fult med 16 MB cache. Som du sier så ville det jo være rimelig å anta at om det er feil ved kjerner, så vil det være feil i cache også.

 

 

 

Ellers så kan jeg tenke med at yields kan være vanskelig. Dette er jo første skikkelige high power CPU som er laget på 14 nm teknikken til GF/Samsung. Regner med de har jobbet hardt for å få den klar så raskt som mulig slik at AMD kunne lansere CPUene sine. Samsung sin første CPU på 14 nm var jo ekstra liten pga dårlige yields. SD835 og nye Exynos nå tror jeg og skal være ekstra små for å gjøre opp for ellers dårligere yields ved lik størrelse. Hvordan det fungerer med cache her derimot vet jeg definitiv ikke nok til å svare på.

 

Jeg tror heller ikke yieldsene er fullt så dårlige, men jeg tror det er mye mer safe å gjøre det slik. Det er kanskje billigere å lage 4 kjerner fremfor 8 kjerner, men det er en stor ekstrakostnad bare å ha et eget nytt design som de selger. Og jeg tror ikke AMD ville satse på at de hadde nok volum til at det var verdt det. Intel har det lett da de kan bare se på tidligere kvartalsrapporter. AMD har ingen anelse. Så på denne måten får de mer fleksibilitet og mindre risiko, men potensielt lavere inntjening. Uansett så tror jeg AMD har mer peiling på dette enn meg! Så jeg regner med at avgjørelsen gir mening.

 

Har sett mange av innleggene hans, ville bare påpeke at bare fordi han sier det, så betyr det ikke automatisk at det er galt :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

AMD har vel ikke problemer med yields og feil i cores osv...Det er GloFo som produserer for AMD, og hadde jeg vært AMD ville jeg ikke betalt noe som helst for feilproduksjon...At intel som produserer sine egne kan gjøre slikt er noe annet, men AMD bestiller en produkt etter en spesifikasjon og da er det produsenten som kan plages med yields og feilproduksjon.

Lenke til kommentar

AMD har vel ikke problemer med yields og feil i cores osv...Det er GloFo som produserer for AMD, og hadde jeg vært AMD ville jeg ikke betalt noe som helst for feilproduksjon...At intel som produserer sine egne kan gjøre slikt er noe annet, men AMD bestiller en produkt etter en spesifikasjon og da er det produsenten som kan plages med yields og feilproduksjon.

Det er ikke slik det fungerer. Si at AMD kun kjøper fult fungerende Ryzen 7 CPUer fra Global Foundries. For det første vil det da ikke eksistere noen Ryzen 5 og 3 serie. For det andre så vil de betale akkurat like mye. Om AMD tar imot disse chipene eller sier til GloFou at de kan hive dem er vel ganske irrelevant?

 

Jeg tviler på at det er noen kontraktfelte garantier for yields. Jeg tror GloFou har vist AMD tall og gitt estimater, og så betaler de utifra hva det koster GloFou å lage dem + fortjeneste til dem. Det som er kontraktfestet derimot er at AMD må kjøpe av GloFou. 

 

Det er jo og åpenbart at Ryzen 5 og Ryzen 3 er planlagt å være samme chip med deaktiverte kjerner, fordi AMD VET at de kommer til å ha chips som ikke kan kjøre for fullt. så det er ikke som at GloFou overraskende har mye feil eller noe slikt.

 

Du kan og se på OLED TVer. En av grunnene til at de er så dyre er at de har hatt feilrater på 50% under produksjon. Betyr det at LG har store tap fordi de lager TVer med feil? Nei, det betyr at du betaler dobbelt så mye for den TVen som faktisk fungerer, fordi en annen gjør ikke. 

 

Hvis det er mer du lurer på angående halvleder produksjon er det bare å spørre, men jeg kan garantere deg at dette er helt vanlige greier. Dessuten så var GloFou AMD før :p

 

http://www.anandtech.com/show/10631/amd-amends-globalfoundries-wafer-supply-agreement-through-2020

 

 

@slacky:

De bruker 2+2 og 3+3 for å levere konsistent ytelse, så du vet mer av hva du får fra CPUen. Selv om det ikke nødvendigvis er det beste i forhold til ytelse.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...