Gå til innhold

Trøbbel med 60hz @ 3840x2160 (4k) - Asrock Beebox og UE55HU7505


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en Samsung ue55hu7505 koblet sammen med en Asrock beebox 7100u med den nye Kaby-lake prosessoren.

 

Jeg kjører fint i 4k oppløsningen på 30hz, men dersom jeg stiller den til 60hz begynner det å flimre, og bilde forsvinner av og på konstant. Det har hendt at jeg faktisk har kjørt det stabilt på 60hz i mange timer, men dersom jeg f.eks restarter pc`n er det bare problemer igjen.

Jeg har forsikret meg om at jeg har koblet den i HDMI utgangen på Beeboxen som støtter 60hz.

Jeg har oppdatert til alle nyeste drivere, og har prøvd 3 ulike HDMI kabler.

Ellers prøvde jeg å finne ut om det hadde noen betydning for hvilken HDMI inngang på selve tv`n jeg benyttet. Det eneste jeg fant ut der var at det var kun en av portene jeg måtte benytte dersom jeg skulle benytte hdcp 2.2, men det fungerte ikke noe bedre der. Og vet ikke om det er den jeg bør benytte?

 

Noen som har tips eller erfaringer og dele?`

 

Takknemmelig for svar da jeg er rimelig frustrert..!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svaret står i brukanvisningen til TV-en. Om PC-tilkobling står det: "Legg merke til at den optimale og anbefalte oppløsningen er 1920 x 1080" og under HDMI er det oppgitt høyeste oppløsning 3840x2160@30Hz eller 4096x2160@24Hz.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Sjekk at du har den nyeste grafikk-driveren til pc-en din, oppdater firmwaren på TV-en, prøv så å sett TV-en i "Spill Modus".

Guide til firmware update: http://downloadcenter.samsung.com/content/FM/201410/20141008091856930/2014_TV_Firmware_Upgrade_Instruction_Samsung_UHD_FW.pdf

 

Firmware(Må legges på en usb): org.downloadcenter.samsung.com/downloadfile/ContentsFile.aspx?CDSite=UNI_NO&CttFileID=5861190&CDCttType=FM&ModelType=N&ModelName=UE55HU7505T&VPath=FM/201612/20161228153300965/Samsung_UHD_FW.exe

 

Grafikkdriver: https://downloadcenter.intel.com/product/96551

 

Tviler egentlig på dette gjør en forskjell, men verdt et forsøk siden du ikke har displayport på TV-en din. Og nei overgang hjelper lite.

 

Fant firmwaren her, OBS! dobbelsjekk at det er riktig modell utifra hva som står bakpå TV-en din; http://www.samsung.com/no/support/model/UE55HU7505TXXE

Endret av Graf1ga
Lenke til kommentar

Oppdaterte firmwaren nå til tvn + satt i spill modus, men hjalp lite. Det fungerer fint i 60hz med en gang jeg skifter i windows, men så fort jeg kjører en restart av windows er alt bare flimring etterpå..

 

Har også aktivert UHD Color på tvn til HDMI porten jeg bruker. 

Lenke til kommentar

Windows 10 du har? Sjekk isåfall at du har det nyeste windows oppdateringene.

 

Leser at enkelt har løst problemet med og tilbakestille windows til fabrikkinstillinger, også kjørt oppdateringer. :hmm: 

 

Men sjekk at skjerminnstillingene er oppført slik at bilde kun vises på TV-en.

 

Displayport er nokk fortsatt den beste løsningen til denne problemstillingen, eller så må du nokk klare deg med 30hz.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...