Gå til innhold

SpaceX skal snart sende to privatpersoner rundt Månen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ut til at vi nå er i startfasen for en ny gylden tidsalder for romfart. Jeg håper den varer denne gangen og tar oss videre til å kolonisere mars og resten av solsystemet.

 

Med tiden så vil prisene synke og vanlige folk vil også få muligheten. Det er ihvertfall intensjonen til SpaceX med koloniseringen av mars. https://en.wikipedia.org/wiki/Interplanetary_Transport_System

 

Selv er jeg helt fornøyd med å sitte trygt hjemme og se andre gjøre bragdene og ta risken. Fryktelig spennende å følge med på!

Endret av Enceladus
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Ser ut til at vi nå er i startfasen for en ny gylden tidsalder for romfart. Jeg håper den varer denne gangen og tar oss videre til å kolonisere mars og resten av solsystemet.

 

Med tiden så vil prisene synke og vanlige folk vil også få muligheten. Det er ihvertfall intensjonen til SpaceX med koloniseringen av mars. https://en.wikipedia.org/wiki/Interplanetary_Transport_System

https://www.youtube.com/watch?v=H7Uyfqi_TE8

 

Selv er jeg helt fornøyd med å sitte trygt hjemme og se andre gjøre bragdene og ta risken. Fryktelig spennende å følge med på!

 

Kolonisere Mars og resten av solsystemet? Er du gal?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Ser ut til at vi nå er i startfasen for en ny gylden tidsalder for romfart. Jeg håper den varer denne gangen og tar oss videre til å kolonisere mars og resten av solsystemet.

 

Med tiden så vil prisene synke og vanlige folk vil også få muligheten. Det er ihvertfall intensjonen til SpaceX med koloniseringen av mars. https://en.wikipedia.org/wiki/Interplanetary_Transport_System

https://www.youtube.com/watch?v=H7Uyfqi_TE8

 

Selv er jeg helt fornøyd med å sitte trygt hjemme og se andre gjøre bragdene og ta risken. Fryktelig spennende å følge med på!

Kolonisere Mars og resten av solsystemet? Er du gal?

 

Hvorfor ikke? Det er det logiske skrittet videre for menneskeheten. Se videoen jeg linket til over hvor Elon Musk legger frem Mars planen sin. Jeg tror han vet hva han snakker om. Han har ressursene, viljen og ikke minst en track record som viser at han kan ;)

 

Det vil jo så klart ta tid. En kolonisering av solsystemet vil ta århundrer med gradvis skritt. Mars er et førsteskritt på veien mot videre ekspansjon. Dette har lenge vært NASA sin plan. Nå ser det ut til at SpaceX og andre private vil ta over en del av dette arbeidet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

 

Ser ut til at vi nå er i startfasen for en ny gylden tidsalder for romfart. Jeg håper den varer denne gangen og tar oss videre til å kolonisere mars og resten av solsystemet.

 

Med tiden så vil prisene synke og vanlige folk vil også få muligheten. Det er ihvertfall intensjonen til SpaceX med koloniseringen av mars. https://en.wikipedia.org/wiki/Interplanetary_Transport_System

https://www.youtube.com/watch?v=H7Uyfqi_TE8

 

Selv er jeg helt fornøyd med å sitte trygt hjemme og se andre gjøre bragdene og ta risken. Fryktelig spennende å følge med på!

Kolonisere Mars og resten av solsystemet? Er du gal?
Hvorfor ikke? Det er det logiske skrittet videre for menneskeheten. Se videoen jeg linket til over hvor Elon Musk legger frem Mars planen sin. Jeg tror han vet hva han snakker om. Han har ressursene, viljen og ikke minst en track record som viser at han kan ;)

 

Det vil jo så klart ta tid. En kolonisering av solsystemet vil ta århundrer med gradvis skritt. Mars er et førsteskritt på veien mot videre ekspansjon. Dette har lenge vært NASA sin plan. Nå ser det ut til at SpaceX og andre private vil ta over en del av dette arbeidet.

Ok. Det var bare det som manglet. Du er gal. Evt. så er du en åtte-åring som burde levere tilbake nettbrettet til mamma før du dummer deg ut enda mer.

Lenke til kommentar

Med tiden så vil prisene synke og vanlige folk vil også få muligheten. Det er ihvertfall intensjonen til SpaceX med koloniseringen av mars.

 

Verdt å presisere at det ikke skjer før drivstoff koster omtrent null og man kan sende mange folk av gangen. Det blir ikke et alternativ for hvermannsen å dra til rommet før vi får en romheis eller noe tilsvarende mener nå jeg. Kanskje en fancy katapult er tingen :wee:

Lenke til kommentar

 

Ok. Det var bare det som manglet. Du er gal. Evt. så er du en åtte-åring som burde levere tilbake nettbrettet til mamma før du dummer deg ut enda mer.

Da er det Elon Musk som er gal i så fall  :wee: Det er hans planer, ikke mine. Jeg er bare en mann i 30 årene med en interesse for romfart og astronomi. Jeg har bygget pcen min selv takk.

 

Men hva med å bidra til diskusjonen og komme med motargumenter hvis du ikke er helt enig?

Motargumenter biter ikke på menigheten til Musk. De TROR seriøst det er mulig å kolonisere Mars. Noe som er så til de grader ÅPENBART ikke mulig. Sier f.eks. mangelen på livgivende atmosfære deg noe? Du tror kanskje Musk fikser det også? Bare en liten bagatell liksom?

Lenke til kommentar

 

 

 

Ok. Det var bare det som manglet. Du er gal. Evt. så er du en åtte-åring som burde levere tilbake nettbrettet til mamma før du dummer deg ut enda mer.

 

Er du riktig rett naglet? Menneskeheten kan bli på jorda og dø sammen med den, eller vi kan ekspandere, og kanskje overleve litt utover den stakkars milliarden med år jorda har igjen, for ikke å snakke om alt som kan ta knekken på oss lenge før den tid. Kalle folk gale for å uttrykke det som er konsensus i det vitenskapelige miljøet slår meg som litt feilslått. Vet ikke hvem som dummer seg mest ut her, men tipper det ikke er Enceladus.

Hvor har du tenkt deg da? Er du klar for å settes av på Mars? Blir kjekt å flytte dit?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ok. Det var bare det som manglet. Du er gal. Evt. så er du en åtte-åring som burde levere tilbake nettbrettet til mamma før du dummer deg ut enda mer.

 

Er du riktig rett naglet? Menneskeheten kan bli på jorda og dø sammen med den, eller vi kan ekspandere, og kanskje overleve litt utover den stakkars milliarden med år jorda har igjen, for ikke å snakke om alt som kan ta knekken på oss lenge før den tid. Kalle folk gale for å uttrykke det som er konsensus i det vitenskapelige miljøet slår meg som litt feilslått. Vet ikke hvem som dummer seg mest ut her, men tipper det ikke er Enceladus.

Hvor har du tenkt deg da? Er du klar for å settes av på Mars? Blir kjekt å flytte dit?

 

Om det tar 100 år eller 1000 år, så vil mennesker på et tidspunkt bosette seg på Mars. Sannsynligvis etter å ha bosatt seg permanent i rommet, men teknologien vil enten nå langt nok, eller menneskeheten vil dø ut. Musk er jo litt vel optimistisk, med at han vil at det skal skje innen hans levetid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ok. Det var bare det som manglet. Du er gal. Evt. så er du en åtte-åring som burde levere tilbake nettbrettet til mamma før du dummer deg ut enda mer.

Da er det Elon Musk som er gal i så fall  :wee: Det er hans planer, ikke mine. Jeg er bare en mann i 30 årene med en interesse for romfart og astronomi. Jeg har bygget pcen min selv takk.

 

Men hva med å bidra til diskusjonen og komme med motargumenter hvis du ikke er helt enig?

Motargumenter biter ikke på menigheten til Musk. De TROR seriøst det er mulig å kolonisere Mars. Noe som er så til de grader ÅPENBART ikke mulig. Sier f.eks. mangelen på livgivende atmosfære deg noe? Du tror kanskje Musk fikser det også? Bare en liten bagatell liksom?

 

Såvidt meg bekjent er det ingen livgivende atmosfære der den internasjonale romstasjonen er heller. Men har du sett på maken, der var det jo faktisk folk, gitt.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

 

 

Ok. Det var bare det som manglet. Du er gal. Evt. så er du en åtte-åring som burde levere tilbake nettbrettet til mamma før du dummer deg ut enda mer.

Da er det Elon Musk som er gal i så fall  :wee: Det er hans planer, ikke mine. Jeg er bare en mann i 30 årene med en interesse for romfart og astronomi. Jeg har bygget pcen min selv takk.

 

Men hva med å bidra til diskusjonen og komme med motargumenter hvis du ikke er helt enig?

Motargumenter biter ikke på menigheten til Musk. De TROR seriøst det er mulig å kolonisere Mars. Noe som er så til de grader ÅPENBART ikke mulig. Sier f.eks. mangelen på livgivende atmosfære deg noe? Du tror kanskje Musk fikser det også? Bare en liten bagatell liksom?

Å ISS har ikke kunstig atmosfære, å jorda er flat..

du vet jorda faktisk er eldre enn 6000 år?

Lenke til kommentar

Som kommentar til selve nyhetsartikkelen: Jeg frykter sterkt at det kommer til å ende fatalt for disse rike romturistene, og at utviklingen får en skikkelig kalddusj som følge. Å sende opp satelitter og utstyr er én ting, folk er noe annet. Dyrt utstyr har allerede gått tapt på tuppen av en eksploderende SpaceX Falcon 9-rakett.

Lenke til kommentar

Motargumenter biter ikke på menigheten til Musk. De TROR seriøst det er mulig å kolonisere Mars. Noe som er så til de grader ÅPENBART ikke mulig. Sier f.eks. mangelen på livgivende atmosfære deg noe? Du tror kanskje Musk fikser det også? Bare en liten bagatell liksom?

Man trenger ikke en atmosfære, romstasjonen er et godt eksempel på det. På mars er det i tillegg ressurser man kan hente ut lokalt for å bygge selvforsynte habitater. Vi kan også sende av gårde roboter og 3d printere som kan bygge og gjøre i stand basen før mennesker ankommer. På veeeeldig lang sikt kan vi også terraforme planeten. https://en.wikipedia.org/wiki/Terraforming_of_Mars

 

Hvis man leser forskingen på området så virker det mulig å kolonisere Mars ja. Det er en gradvis prosess som krever mye tid og ressurser men det er på langt nær ikke umulig slik du påstår, space X virker å ha kompetansen og ressursene som skal til for å dra dette i gang. De er godt i gang allerede hvis du har fulgt litt med ;)

 

Colonization of Mars:

https://en.wikipedia.org/wiki/Colonization_of_Mars 

 

Colonization of Mars will require a wide variety of equipment—both equipment to directly provide services to humans and production equipment used to produce food, propellant, water, energy and breathable oxygen—in order to support human colonization efforts. Required equipment will include:%5B45%5D

  • Habitats
  • Storage facilities
  • Shop workspaces
  • Resource extraction equipment—initially for water and oxygen, later for a wider cross section of minerals, building materials, etc.
  • Energy production and storage equipment, some solar and perhaps nuclear as well
  • Food production spaces and equipment.
  • Propellant production equipment, generally thought to be hydrogen and methane through the Sabatier reaction%5B52%5D for fuel—with oxygen oxidizer—for chemical rocket engines
  • Fuels or other energy source for use with surface transportation. Carbon monoxide/oxygen (CO/O2) engines have been suggested for early surface transportation use as both carbon monoxide and oxygen can be straightforwardly produced by zirconium dioxide electrolysis from the Martian atmosphere without requiring use of any of the Martian water resources to obtain hydrogen.%5B53%5D
  • Communication equipment
  • 3D Printers. These printers could be used to transform Martian soil and materials, along with materials brought from earth, into shelters and other land forms used by settlers. This process would not only require less supplies to be brought from Earth but also help with the efficient use and recyclability of materials.%5B54%5D Research is currently being done with simulated space materials to test the applicability of a 3D printer on Mars.%5B55%5D
Lenke til kommentar

 

Hvor har du tenkt deg da? Er du klar for å settes av på Mars? Blir kjekt å flytte dit?

 

 

Folk som ikke ser lenger enn sin egen nesetipp har veldig lett for å kritisere visjonære.  Sånn har det vært så lenge det har eksistert mennesker...

 

Hadde alle vært sånn, hadde vi fortsatt bodd i huler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Ok. Det var bare det som manglet. Du er gal. Evt. så er du en åtte-åring som burde levere tilbake nettbrettet til mamma før du dummer deg ut enda mer.

Da er det Elon Musk som er gal i så fall  :wee: Det er hans planer, ikke mine. Jeg er bare en mann i 30 årene med en interesse for romfart og astronomi. Jeg har bygget pcen min selv takk.

 

Men hva med å bidra til diskusjonen og komme med motargumenter hvis du ikke er helt enig?

Motargumenter biter ikke på menigheten til Musk. De TROR seriøst det er mulig å kolonisere Mars. Noe som er så til de grader ÅPENBART ikke mulig. Sier f.eks. mangelen på livgivende atmosfære deg noe? Du tror kanskje Musk fikser det også? Bare en liten bagatell liksom?

 

Såvidt meg bekjent er det ingen livgivende atmosfære der den internasjonale romstasjonen er heller. Men har du sett på maken, der var det jo faktisk folk, gitt.

Og de har liksom kolonisert rommet? Hvor lenge lever de der tror du om jorda kutter all kontakt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...