Gå til innhold

Sjekk denne spesielle smarthøyttaleren fra Sonos


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rart med merker som Sonos.

Det virker som de fleste som kjøper Sonos kjøper også merker som Fitbit, Bose og Apple (designmerker, hvor kvaliteten i de fleste tilfeller er bra (nok), men du vil allikevel finne bedre eller minst like god kvalitet for en billigere pris om du velger andre merker.

Og du finner det samme i andre produktkategorier som f.eks sko og treningssutstyr også, hvor det er trend/hype og ikke kvalitet som står i fokus. New Balance og Nike er to gode eksempler på det, eller Tesla om det gjelder biler.

Er det tilfeldig at samtlige av disse merkene er amerikanske? Neppe, og spesielt i Norge er jo den amerikanske påvirkningen nesten grenseløs enorm på de fleste områder. Alt som er "hipt" eller "pop" der borte blir fort også en ting her til lands. Og fortsatt finner man flere nyhetsartikler fra USA (selv trivielle ting) enn hva vi finner fra land vi egentlig burde hatt mer til felles med som England, Tyskland og Sverige TILSAMMEN i norske aviser.

Tråkker jeg på mange tær nå?

Endret av bakalaka
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rart med merker som Sonos.

 

Det virker som de fleste som kjøper Sonos kjøper også merker som Fitbit, Bose og Apple (designmerker, hvor kvaliteten i de fleste tilfeller er bra (nok), men du vil allikevel finne bedre eller minst like god kvalitet for en billigere pris om du velger andre merker.

 

Tråkker jeg på mange tær nå?

 

Spørsmålet er nok hvilke multiromsløsninger er bedre og billigere enn Sonos? (Har ikke Sonos selv, men Bluesound).

Lenke til kommentar

Rart med merker som Sonos.

 

Det virker som de fleste som kjøper Sonos kjøper også merker som Fitbit, Bose og Apple (designmerker, hvor kvaliteten i de fleste tilfeller er bra (nok), men du vil allikevel finne bedre eller minst like god kvalitet for en billigere pris om du velger andre merker.

 

Og du finner det samme i andre produktkategorier som f.eks sko og treningssutstyr også, hvor det er trend/hype og ikke kvalitet som står i fokus. New Balance og Nike er to gode eksempler på det, eller Tesla om det gjelder biler.

 

Er det tilfeldig at samtlige av disse merkene er amerikanske? Neppe, og spesielt i Norge er jo den amerikanske påvirkningen nesten grenseløs enorm på de fleste områder. Alt som er "hipt" eller "pop" der borte blir fort også en ting her til lands. Og fortsatt finner man flere nyhetsartikler fra USA (selv trivielle ting) enn hva vi finner fra land vi egentlig burde hatt mer til felles med som England, Tyskland og Sverige TILSAMMEN i norske aviser.

 

Tråkker jeg på mange tær nå?

 

Hvilke multiromsløsninger er bedre enn Sonos? En ting er lydkvaliteten på høyttalerne dems. Men der de briljerer er jo selve løsningen.

 

Dessverre er Sonos Connect alt for dyr, dessuten kommer den bare i hvitt. Hvit plastikk kan jeg spare meg for. Riktignok får man kjøpt dekaler/folie til å maskere de, men det er likevel ikke bra nok.

 

Billigløsningen er Chromecast Audio. Dog krever de at du har aktive høyttalere fra før eller forsterker med aux in. Og alle løsninger som ikke er innebygd skaper unødvendig kabelsalat og jakt på nok strømkontakter.

Lenke til kommentar

La meg gjette, fortsatt ingen støtte for DTS.

Dette er det største ankepunktet jeg har med Sonos Play Bar per dags dato. Blir reddet av Plex som transcoder til Dolby Digital (AC3) og Dolby Digital Plus (EAC3) fungerer også. Men spiller jeg av BluRay via PS4 så er det jo enten ingen lyd, eller PCM som gir 2-kanaler...

Lenke til kommentar

Rart med merker som Sonos.

 

Det virker som de fleste som kjøper Sonos kjøper også merker som Fitbit, Bose og Apple (designmerker, hvor kvaliteten i de fleste tilfeller er bra (nok), men du vil allikevel finne bedre eller minst like god kvalitet for en billigere pris om du velger andre merker.

 

Og du finner det samme i andre produktkategorier som f.eks sko og treningssutstyr også, hvor det er trend/hype og ikke kvalitet som står i fokus. New Balance og Nike er to gode eksempler på det, eller Tesla om det gjelder biler.

 

Er det tilfeldig at samtlige av disse merkene er amerikanske? Neppe, og spesielt i Norge er jo den amerikanske påvirkningen nesten grenseløs enorm på de fleste områder. Alt som er "hipt" eller "pop" der borte blir fort også en ting her til lands. Og fortsatt finner man flere nyhetsartikler fra USA (selv trivielle ting) enn hva vi finner fra land vi egentlig burde hatt mer til felles med som England, Tyskland og Sverige TILSAMMEN i norske aviser.

 

Tråkker jeg på mange tær nå?

 

 

Innlegget ditt oser jo av en ganske så tydelig "bedreviterholdning". Det at du klarer å kategorisere en såpass stor gruppe med mennesker på denne måten og forsøker å pålegge de noe du helt tydelig ser på som en slags form for negativ og dårlig dømmekraft er ganske smålig.

 

Hva med å heller bare akseptere at enkelte produsenter og merker rett og slett er populære blant folket da det er produkter som tydeligvis faller i smak hos veldig mange? Det er faktisk ikke så veldig mye vanskeligere enn det, det er ingen grunn til å sitte her på en høy hest å se ned på andre og begynne å stille spørsmålstegn ved folk sin intelligens. Noe du åpenbart forsøker å gjøre i innlegget ditt her. Det at du avslutter med en frase som "Tråkker jeg på mange tær nå?" unnskylder jo ikke slike innlegg, holdninger og forsøk på kategorisere andre som mindre intelligente bare fordi de ikke deler de samme oppfatningene og preferansene som deg selv.

 

Det blir jo litt som å avslutte eller begynne et innlegg med; "Jeg er ikke rasist, men...". Det ender sjeldent spesielt bra.

 

 

 

Det er jo heller ikke lett å diskutere eller komme med poenger mot det du skriver i innlegget ditt da det har mer eller mindre null innhold. Det eneste du påstår i innlegget ditt er at merker og produkter fra produsenter som Fitbit, Bose, Apple, New Balance, Nike og Sonos tilsynelatende bare handler om mote men hvor du tilsynelatende mener at kvaliteten ikke står i stil med prisen og at det finnes mange (og langt mer åpenbare?) og mer intelligente alternativer å gå for. Også begynner du å fable om mye annet som angår norsk media og hvor vinklet vi er i mot det amerikanske samfunnet.

 

 

Du sier altså ingenting om hva som gjør at disse produsentene du nevner ikke er verdt pengene, hva som er så mye bedre til en lavere prislapp eller noe som helst? Du gjør heller ikke et eneste forsøk på å argumentere for eller imot Sonos så innlegget ditt har knapt nok noe å gjøre med artikkelen du kommenterer i det hele og store?

Lenke til kommentar

 

Rart med merker som Sonos.

 

Det virker som de fleste som kjøper Sonos kjøper også merker som Fitbit, Bose og Apple (designmerker, hvor kvaliteten i de fleste tilfeller er bra (nok), men du vil allikevel finne bedre eller minst like god kvalitet for en billigere pris om du velger andre merker.

 

Tråkker jeg på mange tær nå?

Spørsmålet er nok hvilke multiromsløsninger er bedre og billigere enn Sonos? (Har ikke Sonos selv, men Bluesound).

 

 

 

Spørsmålet er nok hvilke multiromsløsninger er bedre og billigere enn Sonos? (Har ikke Sonos selv, men Bluesound).

Jeg er i tenkeboksen før kjøp og har vurdert Bluesound etter overbevisning hos Hifi-klubben. Hva tenker du om Sonos vs. Bluesound?

 

 

 

Rart med merker som Sonos.

 

Det virker som de fleste som kjøper Sonos kjøper også merker som Fitbit, Bose og Apple (designmerker, hvor kvaliteten i de fleste tilfeller er bra (nok), men du vil allikevel finne bedre eller minst like god kvalitet for en billigere pris om du velger andre merker.

 

Og du finner det samme i andre produktkategorier som f.eks sko og treningssutstyr også, hvor det er trend/hype og ikke kvalitet som står i fokus. New Balance og Nike er to gode eksempler på det, eller Tesla om det gjelder biler.

 

Er det tilfeldig at samtlige av disse merkene er amerikanske? Neppe, og spesielt i Norge er jo den amerikanske påvirkningen nesten grenseløs enorm på de fleste områder. Alt som er "hipt" eller "pop" der borte blir fort også en ting her til lands. Og fortsatt finner man flere nyhetsartikler fra USA (selv trivielle ting) enn hva vi finner fra land vi egentlig burde hatt mer til felles med som England, Tyskland og Sverige TILSAMMEN i norske aviser.

 

Tråkker jeg på mange tær nå?

Hvilke multiromsløsninger er bedre enn Sonos? En ting er lydkvaliteten på høyttalerne dems. Men der de briljerer er jo selve løsningen.

 

Dessverre er Sonos Connect alt for dyr, dessuten kommer den bare i hvitt. Hvit plastikk kan jeg spare meg for. Riktignok får man kjøpt dekaler/folie til å maskere de, men det er likevel ikke bra nok.

 

Billigløsningen er Chromecast Audio. Dog krever de at du har aktive høyttalere fra før eller forsterker med aux in. Og alle løsninger som ikke er innebygd skaper unødvendig kabelsalat og jakt på nok strømkontakter.

 

 

 

 

Jeg har nylig gått over til Sonos, det gjorde jeg i Oktober/November i fjor etter å ha vært en "skeptiker" i mange år. Selv har jeg for det meste benytter meg av Apple sin "AirPlay" som er en god løsning som benytter ALAC/Apple Lossless for streaming via nettverket (kablet eller trådløst) så du mister ikke noe kvalitet i selve lydoverføringen. Om du mister noe i konvertering ifra digital til analog avhenger jo mye av hva slags høyttalere og løsning du går for.

 

Mange kjøper seg en Apple AirPort Express som er den enkleste og rimeligste måten å kunne utvide en eksisterende aktiv høyttaler, eller et eksisterende anlegg med AirPlay ved bruk av optisk eller phono/minijack. Kobler du til via minijack så benytter du jo DAC'en som er innebygget i AirPort Express og det sier jo seg selv at den ikke er allverden da AirPort Express er et lite produkt som koster bare 790 kr. Og det er jo en liten boks med trådløs NIC og antenner, altså enheter som ikke er adskilt ifra DAC'en og vil derfor potensielt på virke den allerede relativt rimeligere DAC'en og effektforsterkeren med ytterligere støy og forstyrrelse.

 

Kjører du via optisk derimot så vil jo lyden sendes digitalt til den aktuelle aktive høyttaleren / det aktuelle lydanlegget du kobler den til og da vil det jo være DAC'en og effektforsterkeren til høyttaleren/anlegget som tar seg av all jobben. Og har du gode høyttalere eller et godt lydanlegg så vil jo det i 90% av tilfellene være bedre.

 

 

Selv så hadde jeg tre forskjellige AirPlayløsninger. I stua så hadde jeg en Apple TV kobler med HDMI til en Yamaha AV-Receiver (RX-V3900) som styrte mitt 5.1-anlegg bestående av Klipsch RF-62, RC-64, RS-42 og en SVS PS12 NSD sub.

 

På soverommet hadde jeg en B&W A7 som er en aktiv høyttaler med innebygget AirPlay, og på badet hadde jeg en Harman/Kardon MS-150 som også er en aktiv høyttaler men uten AirPlay så jeg koblet til en AirPort Express via optisk.

 

 

Alt fungerte tipp-topp det. Problemene oppsto når jeg forsøkte å spille av lyd i alle rommene samtidig. For det første så har ikke Apple noen god løsning for avspilling av lyd i flere rom. Så eneste måten å gjøre dette på er via iTunes på PC eller Mac eller via tredjepartverktøyer som AirFoil som lar deg sende lyd ifra hvilken som helst applikasjon på Windows eller Mac via AirPlay.

 

Dette fungerer igjen fint og flott, men det er et stort problem og det er at det er ingenting med AirPlay som kommuniserer mellom hver høyttaler for å sørge for at de spiller av ting synkronisert. Det jeg endte opp med var at lyden i stua gjerne var noen hundredeler senere enn lyden fra soverommet, som igjen ikke var helt perfekt synkronisert med lyden ifra badet. Når vi da har en såpass liten leilighet så vi hører lyden ifra alle rommene så er det jo helt forferdelig at ting ikke er synkronisert.

 

 

 

Som jeg sa tidligere så har ikke Apple noen offisiell støtte for avspilling på flere høyttalere samtidig, du kan gjøre det via iTunes på PC og Mac men det er ingenting du kan gjøre i et forsøk på å få lyden synkronisert. På iOS-enheter så har du ikke muligheten til å spille av på mer enn en AirPlay-enhet omgangen som jo egentlig understreker hvor lite fokus alle har på flerromløsning.

 

 

 

Så det fine med AirPlay er jo at det er latterlig enkelt å bruke ifra Appleenheter og du kan enkelt spille av all lyd uten tap i kvalitet. Sammenlignet med løsninger som Chromecast / Audio Cast, Bluesound og Sonos så er jo det en stor fordel da de øvrige løsningene er helt avhengig av at du spiller av lyd ifra en egen app ifra produsenten (Bluesound og Sonos) så om du skal spille av lyd som ikke er fra en tjeneste som disse støtter så sliter du. Chromecast / Cast Audio er jo noe mer fleksibelt da de har API'er som lar utviklere legge til støtte for "casting" i egne apper men du er fremdeles avhengig av at det du skal spille av da faktisk har integrert Audio Casting i sin app. Med AirPlay så er du garantert å kunne spille av alt av lyd du måtte spille av på en iOS-enhet eller en Mac helt avhengig av hva applikasjonene i seg selv måtte støtte.

 

 

 

Jeg ønsket en løsning med bedre flerromløsning enn hva AirPlay gir meg. Derfor begynte jeg å se på alternative løsninger. Først testet jeg Chromecast / Cast Audio som er en relativt billig løsning. Du plukker opp en Chromecast Audio for 379kr og du er i gang. Problemet mitt med Cast Audio er at flerromløsningen er veldig rotete og hvordan Cast Audio fungerer varierer veldig ifra app til app og hvordan de har integrert løsningen. Min podcast app "Pocket Casts" støtter Chromecast men jeg kan kun kaste en og en podcast noe som er utrolig keitete og når en episode er ferdig å spille via Cast Audio så blir den ikke markert som avspilt da API'en tilsynelatende fungerer såpass dårlig så det du egentlig gjør når du klikker "Cast Audio" er at du gir Chromecast Audio linken til podcasten også henter den ned lyden direkte selv så avspillingen har egentlig ingenting med telefonen eller min podcast-app å gjøre.

 

Problemet mitt med dette er at hele løsningen føles såpass adskilt. At jeg ikke kan køe opp flere podcaster, og at podcast-appen på telefonen min egentlig ikke har noen formening om hva som faktisk skjer på Chromecast Audio så episoden ikke står som avspilt osv i etterkant og mye rart gjør at det hele føles merkelig i bruk.

 

 

 

 

Dette førte meg til Sonos. Og Sonos fungerer så latterlig mye bedre enn de andre løsningene når det kommer til flerrom osv at de egentlig ikke kan sammenlignes. Lyden er alltid synkronisert og det er veldig enkelt å styre, gruppere osv via Sonos-appen.

 

Det som jeg trodde var den største svakheten med Sonos viste seg å ikke være en svakhet i det hele tatt. For Sonos har jo samme utfordring som BlueSound og på sett og vis Chromecast / Cast Audio iform av at du er avhengig av at det du vil spille av støttes i Sonos sin egen app. Jeg spiller jo av masse podcasts og det er jo ingen mulighet for å få min Pocket Casts app til å dukke opp eller kommunisere med Sonos-appen. Så det er altså mye jeg potensielt ikke kan få spilt av, som jeg normalt ville fått spilt av helt sømløst og uten problemer med AirPlay. Det er jo utrolig teit og mye å ofre for å få bedre flerromløsning.

 

Men så viste det seg at line-in på Sonos Play:5 er temmelig solide greier. Så ved å koble min AirPort Express til line-in på Sonos Play:5 så kan jeg gå i innstillingene og velge automatisk volume nivå og hvilke høyttalere denne line-in løsningen skal spilles av på.

 

Så ved å koblet til en AirPlay Express på en Play:5 stående i gangen så vil jeg nå, ved å spille av noe via AirPlay på telefonen automatisk få lyd på Sonos høyttaleren på soverommet. Og det fungerer helt perfekt. Så Sonos kan altså ta line-in på høyttalerne og benytte sin gode flerromløsning til å sørge for at denne lyden blir spilt synkronisert i alle rom, eller på en valgfri Sonos høyttaler.

 

 

Så per dags dato så har jeg fire muligheter for å spille av lyd på en valgfri høyttaler, eller alle høyttalere jeg har hjemme helt synkronisert og perfekt. Jeg kan bruke Sonos sin egen Sonos-app, jeg kan bruke AirPlay, jeg kan bruke Chromecast / Cast Audio eller jeg kan bruke Spotify Connect.

 

 

 

Funksjonaliteten er rett og slett upåklagelig. Det hele fungerte faktisk så bra at jeg gikk så langt at jeg solgte min RX-V3900 og mitt Klipsch + SVS sub høyttaleranlegg og anskaffet Sonos Play Bar og Sonos Sub istedenfor. Og jeg har ikke angret. Men jeg er helt enig i at Sonos Connect som lar deg få Sonosfunksjonalitet på eksisterende anlegg og høyttalere er alt for dyr og den er nok priset såpass høyt for å ikke konkurrere med egne Sonoshøyttalere.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er nok hvilke multiromsløsninger er bedre og billigere enn Sonos? (Har ikke Sonos selv, men Bluesound).

Jeg er i tenkeboksen før kjøp og har vurdert Bluesound etter overbevisning hos Hifi-klubben. Hva tenker du om Sonos vs. Bluesound?

 

Jeg hadde Sonos før, har egentlig Connecten koblet til hjemmekinoen, men valgte å teste Bluesound over tid før jeg bestemte meg for hvilken av dem jeg satset på. Grunnen til at jeg ville teste Bluesound, selv om jeg var veldig fornøyd med Sonos, var at Bluesound støttet 24bit, og at på enkelte av utgivelsene så er det en klar forbedring over CD versjonen på godt nok utstyr.

 

Så etter å ha testet ut Bluesound over ca 1 år (Hvor de kom med nokså mange forbedringer på appen sin), så var heller ikke appen til Sonos lenger noe bedre enn Bluesound sin. Når jeg gikk fra Sonos til Bluesound, så var Sonos klart bedre brukermessig enn Bluesound, men i prøveåret mitt så fikk begge kraftige oppdateringer av appen, hvor Bluesound ble bedre å bruke enn det Sonos var blitt (Og etter å ha testet Sonos igjen litt, så virket appen mindre brukervennlig enn jeg husket). Var også i mitt prøveår i kontakt med Bluesounds kundeservice, både via nett og at de ringte meg fra USA og hjalp direkte. Og etter litt hjelp, og at jeg fikk noen snarveier så fikk jeg løst det eneste problemet jeg hadde (De slet litt med store musikk samlinger, løst nå, og jeg hadde en del filer som kræsjet system, som jeg da fikk hjelp til å luke ut på egenhånd med en "snarvei").

 

Lydmessig koblet digitalt til en DAC eller lignende på CD kvalitet eller lavere så er de klin like. Har man kun mulighet for analogt så har Bluesound bedre DACer. Og lydmessig så er de mulighens hakke kvassere med sine innebygde forsterkere, men har ikke testet Sonos for mye er.

 

Bluesound er jo også hakket dyere enn Sonos. Bluesound sin mellomste spiller er jo egentlig det sammes om Sonos sin Play 5.

 

Der hvor Sonos er bedre enn Bluesound er Playbaren, og muligheten den har til å koble seg opp mot Play 1 og 3 som surround høyttalere. Det kan ikke Bluesound enda. Ellers så er nok multiroms mulighetene ellers nokså like. Hvis jeg ikke husker feil, så har ikke Sonos sin Playbar sub utgang, kun mulighet å kobles mot Sonos sin Sub. Mens Bluesound sin har dedikert Sub utgang som kan benyttes mot hvilken som helst sub, samt dems egen.

 

Sonos har også en type romkorreksjon, men da kun for de med Apple utstyr. Synd de ikke har sluppet en egen mic slik at de som har noe annet kunne brukt det. De gjorde det slik da Android har "tusenvis" av forskjellige mikrofoner i telefonene, mens Apple har "1".

 

Har i dag en hver av de to minste typene Bluesound integrerte høyttalerene, samt den første Node spilleren. Har ikke invistert i Node 2 for hjemmekinoen enda, da jeg greier meg godt nok til musikk lyttingen der med Marantz sin innebygde avspiller som takler mer enn Sonos sin (selv om Marantz appen suger)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...