Gå til innhold

SAMLETEST: Spillbærbare med GTX 1070-grafikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med teste Linux? Eller ta noe bilder inni maskinen?

 

Hva med å teste windows 10 hello.

Regner med maskinene støyer under gaming?

 

Hva med 3dmarks eller andre tester laptop vs stasjonær?

 

Hei. Du finner måling av støynivå på side 2. Her skulle du også finne en lenke til test av GTX 1070 på vår grafikktestbenk så du kan sammenligne bærbar vs stasjonær. Vi bruker nå samme testspill/innstillinger.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hva med å sjekke hvor lenge disse maskinene klarer å holde ytelsen oppe uten å måtte droppe klokkefrekvensen på CPU eller GPU? Det er et kjent problem med mange bærbare, og det hjelper lite å ha GTX 1070 hvis den eller prosessoren må klokkes ned etter 5-10 minutter med spilling uten å ha ekstra kjøler under laptopen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med å sjekke hvor lenge disse maskinene klarer å holde ytelsen oppe uten å måtte droppe klokkefrekvensen på CPU eller GPU? Det er et kjent problem med mange bærbare, og det hjelper lite å ha GTX 1070 hvis den eller prosessoren må klokkes ned etter 5-10 minutter med spilling uten å ha ekstra kjøler under laptopen.

 

Hei, vi "varmer" opp maskinene med et par 3DMark-kjøriger før vi begynner selve testingen/ registrerer poeng. Oppgitte FPS-verdier fra spill, og poeng fra 3DMark, bør derfor være representative for ytelsen når maskinen er varm. At maskinen yter bedre i første runde av 3DMark eller annen applikasjon etter at den har vært avslått en stund er vi klare over. Disse resultatene blir derfor sett bort fra.

 

Eller tar våre testrutiner for spillbærbare omtrent to timer å kjøre igjennom fra første registrerte poengscore til den siste. Da er maskinen i kontinuerlig aktivitet med kun ett minutt til å kjøle seg ned mellom hver runde/ testapplikasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva med å sjekke hvor lenge disse maskinene klarer å holde ytelsen oppe uten å måtte droppe klokkefrekvensen på CPU eller GPU? Det er et kjent problem med mange bærbare, og det hjelper lite å ha GTX 1070 hvis den eller prosessoren må klokkes ned etter 5-10 minutter med spilling uten å ha ekstra kjøler under laptopen.

Hei, vi "varmer" opp maskinene med et par 3DMark-kjøriger før vi begynner selve testingen/ registrerer poeng. Oppgitte FPS-verdier fra spill, og poeng fra 3DMark, bør derfor være representative for ytelsen når maskinen er varm. At maskinen yter bedre i første runde av 3DMark eller annen applikasjon etter at den har vært avslått en stund er vi klare over. Disse resultatene blir derfor sett bort fra.

 

Eller tar våre testrutiner for spillbærbare omtrent to timer å kjøre igjennom fra første registrerte poengscore til den siste. Da er maskinen i kontinuerlig aktivitet med kun ett minutt til å kjøle seg ned mellom hver runde/ testapplikasjon.

 

Greit nok det, men det sier meg fortsatt ingenting om hvorvidt maskinen dropper klokkefrekvensen (throttling) under last, siden dere tross alt ikke sier hva dere fikk første runde, og de har også forskjellig CPU. Anbefaler å kjøre f.eks. SpeedFan og GPU-Z med logging under testene slik at du faktisk kan se hva som skjer. Ett minutt med kjøling er også et helt minutt med kjøling og kan gjøre mye for å få ned temperaturen mellom hver runde - nok til at throttling ikke slår skikkelig inn. I tillegg kjøles maskinen ned mellom hver individuelle test i 3DMark, som tar ganske lang tid å laste. Varm gjerne opp maskinen godt først med Prime 95 og/eller Furmark før dere kjører 3DMark. Kjør også et rimelig moderne spill i minst 15 minutter (gjerne lenger hvis dere kan) etter oppvarmingen og sjekk loggene.

 

Throttle-tester burde egentlig vært standard i enhver omtale av spillbærbar. Når kjølingen blir dårlig, som f.eks. på Ultrabooks, blir dette enda mer kritisk. Throttlestop (program) kan i noen tilfeller deaktivere throttlingen, men det er ikke alltid det virker. Da er det også verdt å forsøke med stativ med vifte for å se om det er en forskjell. Det kan hende at en spillbærbar faktisk ikke er spillbar uten, og det er noe som er verdt å vite for potensielle kjøpere.

Endret av flinx
Lenke til kommentar

 

 

Hva med å sjekke hvor lenge disse maskinene klarer å holde ytelsen oppe uten å måtte droppe klokkefrekvensen på CPU eller GPU? Det er et kjent problem med mange bærbare, og det hjelper lite å ha GTX 1070 hvis den eller prosessoren må klokkes ned etter 5-10 minutter med spilling uten å ha ekstra kjøler under laptopen.

Hei, vi "varmer" opp maskinene med et par 3DMark-kjøriger før vi begynner selve testingen/ registrerer poeng. Oppgitte FPS-verdier fra spill, og poeng fra 3DMark, bør derfor være representative for ytelsen når maskinen er varm. At maskinen yter bedre i første runde av 3DMark eller annen applikasjon etter at den har vært avslått en stund er vi klare over. Disse resultatene blir derfor sett bort fra.

 

Eller tar våre testrutiner for spillbærbare omtrent to timer å kjøre igjennom fra første registrerte poengscore til den siste. Da er maskinen i kontinuerlig aktivitet med kun ett minutt til å kjøle seg ned mellom hver runde/ testapplikasjon.

Greit nok det, men det sier meg fortsatt ingenting om hvorvidt maskinen dropper klokkefrekvensen (throttling) under last, siden dere tross alt ikke sier hva dere fikk første runde, og de har også forskjellig CPU. Anbefaler å kjøre f.eks. SpeedFan og GPU-Z med logging under testene slik at du faktisk kan se hva som skjer. Ett minutt med kjøling er også et helt minutt med kjøling og kan gjøre mye for å få ned temperaturen mellom hver runde - nok til at throttling ikke slår skikkelig inn. I tillegg kjøles maskinen ned mellom hver individuelle test i 3DMark, som tar ganske lang tid å laste. Varm gjerne opp maskinen godt først med Prime 95 og/eller Furmark før dere kjører 3DMark. Kjør også et rimelig moderne spill i minst 15 minutter (gjerne lenger hvis dere kan) etter oppvarmingen og sjekk loggene.

 

Throttle-tester burde egentlig vært standard i enhver omtale av spillbærbar. Når kjølingen blir dårlig, som f.eks. på Ultrabooks, blir dette enda mer kritisk. Throttlestop (program) kan i noen tilfeller deaktivere throttlingen, men det er ikke alltid det virker. Da er det også verdt å forsøke med stativ med vifte for å se om det er en forskjell. Det kan hende at en spillbærbar faktisk ikke er spillbar uten, og det er noe som er verdt å vite for potensielle kjøpere.

Jeg kan bekrefte at multicom-maskina ikke throttler i spill. Eneste scenario jeg har greid å få throttling er med furmark burn in og prime95 max load. Når gpu når 80C throttler den ned under standard minstehastighet. I verste scenario lå gpu på rundt 1300MHz.
Lenke til kommentar

Fint det kommer noen tester på 17" maskiner, men dette er ganske dyre maskiner. 1060 maskiner bør være på neste test benk : ) Og jeg vil jo si det er en rimelig stor fordel med thunderbolt 3, slik at man faktisk kan bruke pcen etter mange år, via en egpu som det ser ut som ville komme ganske kraftig fremover. Men takk for fin test

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan bekrefte at multicom-maskina ikke throttler i spill. Eneste scenario jeg har greid å få throttling er med furmark burn in og prime95 max load. Når gpu når 80C throttler den ned under standard minstehastighet. I verste scenario lå gpu på rundt 1300MHz.

Dette er akkurat den typen informasjon jeg er interessert i når jeg kjøper laptop. Flott! Hvis nå bare Tek kunne gjøre det samme for deres omtaler. Har du forresten sjekket om det slår ut på CPU også? På noen maskiner vil f.eks. CPU throttles om GPU når en viss temperatur.

Lenke til kommentar

 

Jeg kan bekrefte at multicom-maskina ikke throttler i spill. Eneste scenario jeg har greid å få throttling er med furmark burn in og prime95 max load. Når gpu når 80C throttler den ned under standard minstehastighet. I verste scenario lå gpu på rundt 1300MHz.

Dette er akkurat den typen informasjon jeg er interessert i når jeg kjøper laptop. Flott! Hvis nå bare Tek kunne gjøre det samme for deres omtaler. Har du forresten sjekket om det slår ut på CPU også? På noen maskiner vil f.eks. CPU throttles om GPU når en viss temperatur.

 

Jeg har ikke greid å fremprovosere throttling på CPU noensinne, dog ikke kjørt furmark\prime mer enn 15 min så mulig det vil skje etterhvert :) Den har dog stabilisert seg på minste hastighet uten turbo, 2.6 GHz i furmark\primescenarioet med i7 6700HQ-prosessoren.

 

Kjøleløsninga er som følger: 3 dedikerte heatpipes på GPU og 2 på CPU, i tillegg kommer en heatpipe som går mellom GPU og CPU. I praksis vil da heftig throttling på GPU kunne påvirke CPU og omvendt, men jeg har som sagt ikke greid å få til throttling på CPU :)

Lenke til kommentar

https://www.multicom.no/multicom-kunshan-p670h-173-full-hd/cat-p/c1000042/p10636633 de burde kanskje testa denne i stedet, 32 GB ram er overkill i de fleste tilfeller. 2k mindre for mindre ram og litt mindre lagring vil nok være en god deal for mange :)

 

Ellers så finnes det etter hvert flere maskiner med 1060 til rundt 12-14k, riktignok rundt 30% tregere i spill, men gode budsjettalternativer med ytelse tilnærma stasjonær 1060.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvordan er Multicom kunshan i forhold til oppgradering? Er ting tilgjengelig, og er det greit med plass?

Det er lett å sette i 2 ekstra minnebrikker. Du har plass til å sette inn til sammen 2 x 2,5-disker, 2 m.2-disker og en NVMe, så tilsammen mulighet for 5 disker. Disse kan igjen settes opp i RAID etc mener jeg å ha forstått :) Skjermkort og GPU er lodda på hovedkortet så der får du ikke oppgradert.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...