Gå til innhold

«PewDiePie» svarer på kritikken i ny video


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal innrømme at jeg i den senere tid har fått mindre og mindre til overs for PewDiePie, men i dette tilfellet støtter jeg ham fullt ut. At store aktører som Disney og Youtube forsøker å minske ytringsfriheten er urovekkende. Jeg tror det var åpenbart for de aller fleste at Pewdiepie ikke sympatiserte med jødehat, og at dette var en (kanskje litt dårlig) spøk. Så jo, dette er storm i vannglass.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

2017-02-17%20%283%29.300x169.png

Svensken innrømmer at han gikk for langt, men beskylder media for å lage storm i et vannglass.

 

«PewDiePie» svarer på kritikken i ny video

Nei, han gjør ikke det. Se videoen en gang til.

Hva er det du mener han ikke gjør?

Vanskelig for meg å svare da du ikke er mer spesifikk, men jeg kan prøve.

 

«svarer på kritikken i ny video» – Det gjør han så absolutt, da videoen heter «My Response».

 

«innrømmer at han gikk for langt» – Dette er fra et direkte sitat fra videoen hans, som du finner etter omtrent fire minutter og 30 sekunder.

 

«beskylder media for å lage storm i et vannglass» – Kjellberg sier gjentatte ganger at media tar vitser og tøys ut av sammenheng, og bruker det for å lage stor sak av det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skal innrømme at jeg i den senere tid har fått mindre og mindre til overs for PewDiePie, men i dette tilfellet støtter jeg ham fullt ut. At store aktører som Disney og Youtube forsøker å minske ytringsfriheten er urovekkende. Jeg tror det var åpenbart for de aller fleste at Pewdiepie ikke sympatiserte med jødehat, og at dette var en (kanskje litt dårlig) spøk. Så jo, dette er storm i vannglass.

 

De forsøker ikke å minske ytringsfriheten. De står helt fritt til å jobbe med PewDiePie, og nå tar de avstand fra noen vitser som har blitt tatt ut av kontekst. 

 

Problemet i denne saken er ikke spøkene, det er det faktum deler av forskjellige filmer hat blitt tatt ut av kontekst. Mange av disse filmene er til og med laget for å bevise nettopp dette. Filmer hvor han påpeker dette problemet er til og med tatt ut av kontekst. Kontekst er viktig, spesielt for folk som tuller med sensitive temaer. WJS har presentert en artikkel som ikke henger på greip med virkeligheten. Alt dette kommer ganske godt frem i videoen han selv poster. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Han sier media ikke forstår makten og påvirkningen Internett stjerner har, og det mener jeg at han har grundig feil i.

Det er nettopp fordi de forstår hvilken makt og påvirkning han har, og i tillegg forstår hvem som er hans publikum. Derfor mener de at den videoen er kritikkverdig.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Jeg skal innrømme at jeg i den senere tid har fått mindre og mindre til overs for PewDiePie, men i dette tilfellet støtter jeg ham fullt ut. At store aktører som Disney og Youtube forsøker å minske ytringsfriheten er urovekkende. Jeg tror det var åpenbart for de aller fleste at Pewdiepie ikke sympatiserte med jødehat, og at dette var en (kanskje litt dårlig) spøk. Så jo, dette er storm i vannglass.

 

Å ikke gi deg penger for å si ting er ikke det samme som å "minske ytringsfrihten", om man mener det, så minsker man ytringsfriheten mer ved å gi penger til folk som allerede er populære, og dermed er dette ett godt valg.

 

AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

 

«beskylder media for å lage storm i et vannglass» – Kjellberg sier gjentatte ganger at media tar vitser og tøys ut av sammenheng, og bruker det for å lage stor sak av det.

 

 

Du motsier ikke dette. Er det noen grunn til det?

En nyhetsartikkel er ikke stedet til å mene noe om hvorvidt media har feilrepresentert ham. Slikt har vi kronikker og kommentarsjangeren til.

 

For øvrig er min mening (jeg er ikke artikkelforfatter her, men redaktør) at WSJ i det aktuelle klippet (har ikke lest artikkelen) har gått for langt i klippingen. Wired-artikkeloverskriften (som siden har blitt endret) var også et overtramp.

 

Det betyr likevel ikke at det er en stor konspirasjon mot ham og YouTube-ere som det virker som at han er overbevist om. Det betyr heller ikke at jeg mener han er fritatt fra kritikk her – vitsene var elendige forsøk på sjokkhumor, og du skal være ganske tonedøv og naiv for å ikke skjønne hvorfor denne typen innhold fort kan skape reaksjoner.

 

Genrelt sett har mediene vært innafor når de har dekket ham og det han gjør. Jeg synes Pewediepie svartmaler mediene i responsen sin, og han virker merkelig nok ikke klar over hvor mye innflytelse han faktisk har. Han langer ut mot mediene, og bruker mer tid på det enn å kommentere den aktuelle saken. Det er trist.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men... Han tjener jo veldig mye på å gjøre veldig lite, det er jo et faktum. At Google Og Disney ikke ønsker å støtte han økonomisk basert på at Han har postet noe som ikke Google eller Disney kan stå for er jo faktisk helt greit. Det er jo de som bestemmer om de vil støtte han eller ikke. Hvorvidt han mener de tingen han poste reller ikke, elle rom det er Disney eller Google som har misforstått budskapet eller whatever er ikke relevant. Det som er Relevant er hvordan Google Og Disney oppfatter budskapet. Hvis Google og Disney mener at han oppfører seg på en måte som ikke er i samsvar med deres regler så har dem rett til å stoppe den økonomiske støtten. Dette er ikke forste gang han har postet ting som de har reagert på, denne gangen valgte de å gjøre kort prosess. Og det er dem frie til å gjøre, og ergo uproblemtaisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skal innrømme at jeg i den senere tid har fått mindre og mindre til overs for PewDiePie, men i dette tilfellet støtter jeg ham fullt ut. At store aktører som Disney og Youtube forsøker å minske ytringsfriheten er urovekkende. Jeg tror det var åpenbart for de aller fleste at Pewdiepie ikke sympatiserte med jødehat, og at dette var en (kanskje litt dårlig) spøk. Så jo, dette er storm i vannglass.

 

Sist jeg sjekka var var verken  Disney eller Youtube en stat. Og derfor har det ikke noe med ytringsfrihet å gjøre.

 

Hadde den  Svenske stat bøtelagt han, fengslet  han, eller nektet han å bruke internett, ja da hadde hans ytringsfrihet blitt krenket. Men  YT har ikke gjort noe annet enn å  gå ut av sammarbeid med han, de har ikke  stengt kanalen hans eller  noe slikt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg skal innrømme at jeg i den senere tid har fått mindre og mindre til overs for PewDiePie, men i dette tilfellet støtter jeg ham fullt ut. At store aktører som Disney og Youtube forsøker å minske ytringsfriheten er urovekkende. Jeg tror det var åpenbart for de aller fleste at Pewdiepie ikke sympatiserte med jødehat, og at dette var en (kanskje litt dårlig) spøk. Så jo, dette er storm i vannglass.

Sist jeg sjekka var var verken  Disney eller Youtube en stat. Og derfor har det ikke noe med ytringsfrihet å gjøre.

 

Hadde den  Svenske stat bøtelagt han, fengslet  han, eller nektet han å bruke internett, ja da hadde hans ytringsfrihet blitt krenket. Men  YT har ikke gjort noe annet enn å  gå ut av sammarbeid med han, de har ikke  stengt kanalen hans eller  noe slikt.

"Freedom of speech is the right to articulate one's opinions and ideas without fear of government retaliation or censorship, or societal sanction"

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...