Gå til innhold

Nordmenn blir kresnere – kjøper dyrere elektronikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Den grafen gir ingen mening. Er 65 " registrert to ganger, eller gjelder de 1.3% kun over 65"?

Bra sett. Er faktisk derfor han står og peker på det, han forklarer at det egentlig skulle stått 66 tommer og større.

Les "-" som "til".

Da blir det "Under 43 tommer", "43 til 55 tommer", "55 til 65 tommer" og "65 tommer og større".

 

Obs. Jeg sa "til". Ikke "til og med". 65,0 tommer er da ikke med i "55 til 65 tommer".

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Heh. Min TV ble kjøpt for 2500 kr for 10-11 år siden. En HD Ready 32" Panasonic flat-tv. Telefonen min er en nå snart to år gammel Honor 6 jeg kjøpte for 2500 kr. en da ett år gammel modell. Kameraet mitt er et 9-10 år gammelt systemkamera som jeg kjøpte for 2000 kr i sin tid. DAB-radioen på kjøkkenet kjøpte jeg på Clas Ohlson for 299 kr. Er visst ikke helt representativ nei.:)

 

PCen min er det dyreste jeg har, en selvbygd desktop med i7 6600, RX 460, 256 GB SSD og 16 GB DDR3 RAM, med to HD-skjermer på 24". Konsollene mine er en PS3 og en WiiU, pluss 3DS XL. Neste innkjøp nå er en Switch.:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Heh.

Min TV ble kjøpt for 2500 kr for 10-11 år siden.

En HD Ready 32" Panasonic flat-tv.

Telefonen min er en nå snart to år gammel Honor 6 jeg kjøpte for 2500 kr, en da ett år gammel modell.

Kameraet mitt er et 9-10 år gammelt systemkamera som jeg kjøpte for 2000 kr i sin tid.

DAB-radioen på kjøkkenet kjøpte jeg på Clas Ohlson for 299 kr.

Er visst ikke helt representativ nei. :)

 

PCen min er det dyreste jeg har, en selvbygd desktop med i7 6600, RX 460, 256 GB SSD og 16 GB DDR3 RAM, med to HD-skjermer på 24".

Konsollene mine er en PS3 og en WiiU, pluss 3DS XL.

Neste innkjøp nå er en Switch. :)

 

 

 

 

- Selv så likte jeg innlegget ditt godt...

Da det setter ting i perspektive.

 

Jeg sitter selv med nok så gammel teknologi.

Så der er fortsatt en kontrast der, kontra artikkelen.

 

Når jeg kjøper noe så pleier jeg å gå for god kvalitet som første bud.

Og som alle vet så pleier kvalitet å koste, men ikke alltid.

 

Så beholder jeg det til det slutter å virke, for så å kjøpe noe nytt.

Lenke til kommentar

Heh. Min TV ble kjøpt for 2500 kr for 10-11 år siden. En HD Ready 32" Panasonic flat-tv. Telefonen min er en nå snart to år gammel Honor 6 jeg kjøpte for 2500 kr. en da ett år gammel modell. Kameraet mitt er et 9-10 år gammelt systemkamera som jeg kjøpte for 2000 kr i sin tid. DAB-radioen på kjøkkenet kjøpte jeg på Clas Ohlson for 299 kr. Er visst ikke helt representativ nei.:)

 

PCen min er det dyreste jeg har, en selvbygd desktop med i7 6600, RX 460, 256 GB SSD og 16 GB DDR3 RAM, med to HD-skjermer på 24". Konsollene mine er en PS3 og en WiiU, pluss 3DS XL. Neste innkjøp nå er en Switch.:)

 

Mente du i5? :D

Lenke til kommentar

Om du liker Civilization, kom gjerne innom oss i WePlayCiv: http://www.weplayciv.com.

 

Mon tro hvordan det er å spille Civilization på en 49" 4K skjerm, skjermflate tilsvarende 2x2 1920x1080.... Ja, min neste skjerm blir nok dyrere enn den jeg har. Og skulle gjerne hatt både HDR og 3D på den også. Men er jeg blitt mer kresen? Ikke egentlig - det er bare at de tingene som finnes i dag er nærmere den teknologien som rettferdiggjør å bruke mye penger enn den var for ti år siden.

Lenke til kommentar

Er jeg mer kresen nå enn jeg var for f.eks. ti år siden? Ja, jeg er på mange måter det når det gjelder elektronikk, men ikke på alle elektroniske felt.

 

Hvorfor er jeg mer kresen? Svaret er langt på vei økonomisk mulighet. Jeg er bedre stilt, relativt sett, i dag enn for ti år siden og derfor har jeg til en viss grad muligheten til å gjøre færre kompromisser i dag enn for noen år tilbake. Neida, jeg er ikke finansielt så godt rustet at jeg kan kaste alle hemninger over bord, men jeg kan ta meg enkelte friheter.

 

Fotografering er en av mine hobbier, og selv om det også i fremtiden kun vil være en hobby, så har jeg de siste årene kunnet oppgradere hus og optikk til en slik grad at jeg ikke lenger befinner meg i "hvaerdetnestejegmåha"- stadiet. Jeg vet at jeg har det beste jeg kan forvente ut fra mitt ståsted. Selvsagt er det mye der ute av fotoutstyr som er mye bedre og mye dyrere, men skal jeg være ærlig så har jeg nå fotoutstyr som er av en kvalitet som overgår hva jeg egentlig trenger, så jeg er kanskje (unødvendig) kresen.

 

Som sagt "må ha"-fasen er betraktelig redusert, men den er nok ikke helt over. Siden jeg til etterbehandling av bilder så langt har brukt "rimelige" dataskjermer, så har jeg bestemt meg for å oppgradere dette punktet både når det gjelder størrelse og "kvalitet" (panel, oppløsning o.s.v.). Her merker jeg at jeg nok er betydelig mer kresen nå enn tidligere når det gjelder aktuelle kandidater enn jeg ville vært tidligere.

Men selv om jeg nå vurderer skjermer som ligger over 10k i pris (fremdeles rimelig for noen, men fremdeles dyrt i min tankegang) så vet jeg at jeg har mulighet til å være så kresen siden jeg totalt sett egentlig ikke bruker mer penger pr  år nå enn for noen få år tilbake, jeg kjøper bare færre "dyre" elektroniske ting og kan dermed ta meg råd til å være mer kresen når det er noe jeg virkelig vil ha.

 

Avslutningsvis så kan jeg også si at dette ikke gjelder alle elektroniske duppeditter. Jeg bruker faktisk mindre penger på nye mobiler nå enn før, rett og slett fordi jeg har gått ned fra det ypperste toppsjiktet til det ypperste mellomsjiktet da dette sjiktet leverer gode nok løsninger for meg. Det samme gjelder TV'er. Hvis min nåværende 55" ryker så er det fullstendig uaktuelt å gå for beste 4K, en vanlig "tilbudstv" fra Elkjøp (eller liknende) holder godt nok til vanlige tv-sendinger.

 

Så JA jeg er betydelig mer (elektronisk) kresen nå på områder der jeg føler et behov for å være det, men mer (elektronisk) "avslappet" på mange andre områder.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...