Gå til innhold

Intel skal lansere enda en plattform på 14 nanometer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

15% høyere klokkehastighet kanskje, men ikke 15% høyere IPC...

Ikke helt riktig. På det veikartet skal Skylake til Kaby Lake også ha gitt 15% bedre ytelse (eller i hvert fall gi et bilde av det), i følge Intel. I realiteten var IPC helt likt. Det som hadde økt var klokkehastigheten; men der var det snakk om en økning på 7%, ikke 15%. Og i gaming er forskjellen enda mindre. Selv når man overklokker begge til deres ytterste grenser, er den generelle forskjellen i ytelse ~3%.

 

Så en eventuell 8700K vil altså tilby samme IPC (ytelse per klokkehastighet), 7% høyere klokkehastighet ut av boksen og sannsynligvis ~3% bedre spillytelse.

Endret av La Menthe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

15% høyere klokkehastighet kanskje, men ikke 15% høyere IPC...

Ikke helt riktig. På det veikartet skal Skylake til Kaby Lake også ha gitt 15% bedre ytelse (eller i hvert fall gi et bilde av det), i følge Intel. I realiteten var IPC helt likt. Det som hadde økt var klokkehastigheten; men der var det snakk om en økning på 7%, ikke 15%. Og i gaming er forskjellen enda mindre. Selv når man overklokker begge til deres ytterste grenser, er den generelle forskjellen i ytelse ~3%.

 

Så en eventuell 8700K vil altså tilby samme IPC (ytelse per klokkehastighet), 7% høyere klokkehastighet ut av boksen og sannsynligvis ~3% bedre spillytelse.

 

 

Sier takk for at du prøver å opplyse meg La Menthe, men jeg var klar over det der :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samtidig er det uten tvil 100% sant når AMD lover 40% høyere IPC eller mer :)

 

Det er visst ikke så mye logikk mange bruker når de skriver om Intel og AMD....

 

 

Ellers er 14 nm til Intel fortsatt en del bedre enn den snart kommende 10 nm fra Samsung. Samsung og TSCM er bare mer kreative med tallene. Det som har noe å si er transistorer per areal, elektronlekkasje osv. Ikke et slikt tall.

Lenke til kommentar

Det har egentlig skjedd fint lite når det gjelder ytele per mhz de siste årene. Litt selfølgelig, men ikke noe å rope hurra for. Selv min gamle 1366 Xeon fra nittenpilogbue yter bra bra nok og er faktisk ikke så veldig langt unna de senere 115x cpuene. De nyere cpuene har intordusert noen nye teknologier osv, men ytelsen pr mhz er tilnærmet lik. Ytelse pr Watt deriomot forbedret seg mye.

Lenke til kommentar

rart intel ikke prioritert sokkel 2011-3 hva med skylake E? Eller er den ikke lønnsom å selge?

Det er rimelig enkelt. Sokkel 2011-3 er entusiast og en annen arkitektur enn den vanlige Core i serien. For sokkel 2011-3 så finnes det virkelig ikke konkurranse. Så den er definitivt lønnsom å selge, men hvorfor bruke masse penger på å utvikle nye generasjoner av den hele tiden, om det er ingen intensiver for å gjøre det?

 

Det har egentlig skjedd fint lite når det gjelder ytele per mhz de siste årene. Litt selfølgelig, men ikke noe å rope hurra for. Selv min gamle 1366 Xeon fra nittenpilogbue yter bra bra nok og er faktisk ikke så veldig langt unna de senere 115x cpuene. De nyere cpuene har intordusert noen nye teknologier osv, men ytelsen pr mhz er tilnærmet lik. Ytelse pr Watt deriomot forbedret seg mye.

Wow, noen som faktisk forstår hva Intel har gjort de siste årene. Det er sjeldent her på forumet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fantastisk, så i artikkel nevnes enda et nytt trinn, men uten å navngi dette mellomtrinnet før Cannonlake, eller har jeg misforstått noe?

 

Er det Coffee forresten den heter?

Selv kilden anandtech har ikke navnet i artikkelen engang, og det ble nettopp lansert. Mulig det ikke er et offentlig navn enda?

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk da en macPro med 1stk Xeon 6 core(12 strings) på 2,4 Ghz tror jeg, den har 12GB minne bare da,(fordelt på 3 brikker/kanaler) har installert 3stk SSD på 120GB i striping. jeg har også et GTX 680 i den. Denne maskinen yter faktisk helt greit (den er til salgs også ;) hehe )

Lenke til kommentar

Xeon er noe Intel bruker en god del ressurser på da. Siden det er datasentre, HPC osv. Der har de reell trussel for at flere og mer av regningen skal gå over til Nvidia GPUer, der Nvidia og er veldig ivrige her. Både NVidia og Intel har nå "Datacentre first" strategi. Intel planlegger å ha nyeste teknologi klart til bedriftskunder først, og Nvidia har allerede gjort det med kraftige Tesla kort med HBM2 allerede. eneste stedet du får HBM2. Samtidig har du ARM baserte brikker, og muligens også FPGAer. Derfor Intel kjøpte et av de store FPGA selskapene. Det er forventet at FPGAer også vil bli en del av datasentere. Så her bruker Intel mye tid og ressurser for at mest mulig av HW og mest mulig av regningen skal foregå på Intel brikker. Xeon utvikles jo også uavhengig av Core i serien.

 

PCen din har nok sannsynligvis god ytelse, men en ny Xeon av samme type vil være MYE raskere enn den du har. Det at den likevel klarer seg ganske så bra handler mer om at CPUer har blitt generelt ganske kraftige og klarer det meste mer enn at det ikke har vært ytelsesøkning. Få som trenger en top-of-the-line Xeon til privatbruk. Den har mer krefter enn de fleste kan bruke. Og de fleste har heller ikke oppgaver den er god til. 

 

Selvfølgelig kommer noen til å nekte for at Intel har konkurranse på datasentre da. Og halvparten av Intel ansatte er på ferie til enhver tid. Og de øker "R&D" budsjettene årlig, mens pengene egentlig går til "møter" på Hawai og Bahamas, der de har ferie eller noe slikt.

 

Og så kommer noen til å si at AMD har 10000000% økning i IPC og bruker kun 50W og koster halvparten av Intel og kommer til å knuse Intel CPUer til datasentere, men siden alle bedriftene er Intel fanboys, så kommer de fleste til å kjøpe Intel likevel.

 

Så da var vi ferdig med de to svarene :)

Lenke til kommentar

Og så kommer noen til å si at AMD har 10000000% økning i IPC og bruker kun 50W og koster halvparten av Intel og kommer til å knuse Intel CPUer til datasentere, men siden alle bedriftene er Intel fanboys, så kommer de fleste til å kjøpe Intel likevel.

 

Så da var vi ferdig med de to svarene :)

 

AMD Opteron gjorde det vel ikke dårlig i bedriftsmarkedet den i sin tid om jeg husker riktig. Nå kommer AMD snart med "Naples" som skal ha 32 kjerner + HT, så det kan hende den kan konkurere mot Intel Xeon. 

Lenke til kommentar

Vet ikke om du har sett markedsandelene. x86 absolutt knuser RISC. Og innenfor x86 er det nesten utelukkende Intel. De har nesten alt. En ting er å komme bra ytelse og pris for AMD, men de må også har greit strømforbruk. Når du har et par tusen chiper, så begynner det å bety ganske mye på strømregningen.

 

Servermarkedet er jo annerledes, og jeg tviler egentlig på at AMD vil klare å få gjort så mye der. De virkelig må ha et godt produkt der, eller møte et selskap som ønsker å støtte opp om konkurranse slik at prisene generelt blir lavere.

Lenke til kommentar

Feck it, jeg som kjøpte 7700k og oppgraderte Hovedkort og minne for og ha det nyeste.

 

Kunne tydeligvis bare ventet en mnd og fått noe nyere :)

 

Det kommer altid noe nyere, det vet jeg jo, men viste ikke det skulle komme så fort som innen noen mnd ?

 

Har jeg noe og frykte, vil den være mye raskere en min 7700k ?

Lenke til kommentar

Ja, når det gjelder Intel CPUer til desktop så kan du ikke gjøre så mye feil med tidspunkt du kjøper på. Det har vært mye forsinkelser, så ikke godt å vite når noe nytt kommer, og om noe nytt kommer så er ikke forskjellen veldig stor uansett. Og avhengig av prisen kan det være bedre å kjøpe forrige gen også.

Lenke til kommentar

 

Fantastisk, så i artikkel nevnes enda et nytt trinn, men uten å navngi dette mellomtrinnet før Cannonlake, eller har jeg misforstått noe?

 

Er det Coffee forresten den heter?

 

Jeg tror det er Cacao Lake :p

 

 

Og så kommer Milkshake Lake. Så møter de virkelig veggen med krympingen, også får man "ildsjøen" - alt går til helvete  :wee: Alt blir så varmt at kretsene brenner over.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...