Gå til innhold

Valve jobber med tre fullverdige VR-spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

VR kommer til å forsvinne innen et par år. Ikke fordi det ikke har livets rett, men fordi prislappen er for høy

 

Hvis det er etterspørsel nok og flere konkurrenter vil prisen synke betraktelig. Problemet er at det ikke eksisterer etterspørsel utover de mest hardcore PC gamers ute i periferien, noe kanskje disse dedikerte spillene vil forandre hvis suksessfull. Hvis derimot du er korrekt og det forsvinner så har det per definisjon ikke livets rett.

Lenke til kommentar

VR kommer til å forsvinne innen et par år. Ikke fordi det ikke har livets rett, men fordi prislappen er for høy

Tviler jeg på, men tar nok mange år med videre utvikling, teknologiske fremskritt og billigere produksjon før det blir et "must have" i de fleste hjem. Jeg tror produsentene har forutsett utfordringen med å introdusere ny hardware, som har lite støtte og høy pris, og ser på dette som en langtidsinvestering.

Endret av tankbug
Lenke til kommentar

VR kommer til å forsvinne innen et par år. Ikke fordi det ikke har livets rett, men fordi prislappen er for høy

 

For en intelligent kommentar gitt...

 

Oculus har solgt ca 400 000 headsets.

HTC har solgt ca 400 000 headsets.

PSVR har solgt ca 1 000 000 headsets.

 

Det vil si at på det aller første året for VR har det altså blitt solgt nesten 2 millioner VR-headsets med total omsetning på over 10 milliarder kroner, kun på hardware. Det er en helt utrolig bragd!

 

Og dette mener du altså er dødfødt? Du klarer kanskje ikke å forstå hvordan teknologi utvikles og blir billigere? Husker du hva prislappen på de første 40" flatskjermene var når de kom på markedet? Og hvordan du nå kan kjøpe en til bare 3000kr?

Endret av IceBlitz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Antall solgte er ikke nødvendigvis et tegn på fremtidig suksess. Sammenlign salgstallene med 3D-TV'er; vi kan vel ganske sikkert si at 3D i eksisterende format er dødt?

 

Jeg har selv ingen tro på VR, ihvertfall ikke i dagens form. Det er imponerende som konsept, men det er usosialt, funksjonsfattig (mtp sensorer, trådløst, input) og fremdeles lite interaktivt. Og dyrt. Det kan komme spennende produkter, men jeg tror ikke det er denne generasjonen som slår til.

 

Ikke helt det samme, men Microsoft lovte vel gull og grønne skoger med HoloLens. Nå, not so much...

Lenke til kommentar

Dette blir konge! :D Men vil vi se spillene til denne generasjonen av VR? Kan jo tenkes at de slipper spillene som en ny orange box til generasjon 2 VR rundt 2018?

Det tar jo tid å utvikle storspill og særlig 3 stykker. Men så kan det jo også være at de leier inn eksterne spillstudioer til å jobbe på noen av dem slik som Turle Rock Studios som nesten er for Valve å regne med sin historie. https://en.wikipedia.org/wiki/Turtle_Rock_Studios

Og hvor ble det av Budget Cuts? Kan det være at Valve har tatt mer ansvar for å gjøre det om til et storspill og ikke bare et indieprosjekt. Det ville vært veldig gøy i så fall. Er Budget Cuts et av disse tre spillene?

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Antall solgte er ikke nødvendigvis et tegn på fremtidig suksess. Sammenlign salgstallene med 3D-TV'er; vi kan vel ganske sikkert si at 3D i eksisterende format er dødt?

 

Jeg har selv ingen tro på VR, ihvertfall ikke i dagens form. Det er imponerende som konsept, men det er usosialt, funksjonsfattig (mtp sensorer, trådløst, input) og fremdeles lite interaktivt. Og dyrt. Det kan komme spennende produkter, men jeg tror ikke det er denne generasjonen som slår til.

 

Ikke helt det samme, men Microsoft lovte vel gull og grønne skoger med HoloLens. Nå, not so much...

 

 

Da har du tydeligvis aldri prøvd VR, og du kan hvertfall ikke nok om det til å gjøre deg opp en vurdering om hva VR kan tilby.

 

VR er sosialt på mange måter. Du kan spille tennis, paintball, kanonball, golf og alskens mulig annet med alle andre som har et VR headset. Og ja, man ser hodet deres og armene deres med en enorm innlevelse til det punktet at man føler man står ved siden av dem på ordentlig. Dette kan du aldri forstå hvis du ikke har prøvd VR. Det bare må prøves for å at du skal klare å forstå. Og vil du ikke si at dette høres langt mer sosialt ut enn å sitte på sofaen og se på TV etter jobb, eller vanlige spill for den saks skyld? I vanlige spill har man Skype, Teamspeak eller Discord hvor man kun kan prate. Mens i VR kan man snakke, se hverandre, danse, leke, skyte, kjøre, hoppe, dukke, le og grine sammen og ved siden av andre mennesker, som i realiteten er milevis unna.

 

Det eneste som kan ta livet av VR (noe som dog aldri vil skje) er mennesker som deler din tankegang. - Pessimisme rundt VR uten å forstå VR eller å ha prøvd det. Og du kan da aldri sammenligne 3D-tvers salg med VR salg. Grunnen til at 3D tver solgte godt var fordi nesten ALLE tver på markedet hadde støtte for 3D, om folk ønsket det eller ikke.

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du får mene hva du vil om VR. Jeg tror dette blir en fase som slår an blant en liten gruppe entusiaster før det ebber ut. Uansett hvor interaktivt VR er så tror jeg mange vil avstå fra å kle på seg en hjelm for å være "sosial".

 

Poenget med 3D var ikke å sammenligne salgstall, men nettopp at salgstall ikke er en garanti for suksess. 3D ble hypet opp til den "store opplevelsen" og alle kanaler skulle begynne med 3D-sendinger. Sannheten var, nettopp som du sier, at folk testet det fordi TV'ene kom med funksjonen, ikke fordi de ville ha eller bruke den.

 

Salgstallene til VR-systemene er dessuten fremdeles lave, globalt sett. Hvor mange PS4 er solgt globalt?

Lenke til kommentar

Jeg syntes det er helt merkelig at du ønsker å fremstå som du gjør.

Du spår og dømmer en teknologi du aldri har prøvd og som du aldri har vært i nærheten av å oppleve.

Det er like fjernt som da bilen ble oppfunnet og mange bønder bare lo av hele oppfinnelsen. Samme med PC, telefoner, smartphones med touch skjerm etc. Selv Steve Balmer som var Microsoft sjef hadde ikke tro på iPhone hvor hele telefonen var dekket av en skjerm man kunne ta på og som ikke hadde knapper.

 

Som sagt, så er det sånne som deg som har bestemt seg for å ikke like noe uten å ha prøvd det som vil være eneste mulighet for at VR ikke blir mainstream. Men jeg og de andre 2 millionene som har ekte VR enheter (ikke mobil VR, det er elendig) vet at dette vil ta av etterhvert.

 

Og til ditt spørsmål om hvor mange Playstations som er solgt, så er det ca 20 millioner. At 1 million har kjøpt PSVR kun 4 måneder etter lansering er helt utrolig bra, og sier litt om hvor populært VR allerede er.

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Antall solgte er ikke nødvendigvis et tegn på fremtidig suksess. Sammenlign salgstallene med 3D-TV'er; vi kan vel ganske sikkert si at 3D i eksisterende format er dødt?

 

Jeg har selv ingen tro på VR, ihvertfall ikke i dagens form. Det er imponerende som konsept, men det er usosialt, funksjonsfattig (mtp sensorer, trådløst, input) og fremdeles lite interaktivt. Og dyrt. Det kan komme spennende produkter, men jeg tror ikke det er denne generasjonen som slår til.

 

Ikke helt det samme, men Microsoft lovte vel gull og grønne skoger med HoloLens. Nå, not so much...

 

Joda, men 3DTV er et "vedheng", man fikk med uansett interesse, VR er noe man må kjøpe som et frittstående og dyrt produkt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg syntes det er helt merkelig at du ønsker å fremstå som du gjør.

Du spår og dømmer en teknologi du aldri har prøvd og som du aldri har vært i nærheten av å oppleve.

Det er like fjernt som da bilen ble oppfunnet og mange bønder bare lo av hele oppfinnelsen. Samme med PC, telefoner, smartphones med touch skjerm etc. Selv Steve Balmer som var Microsoft sjef hadde ikke tro på iPhone hvor hele telefonen var dekket av en skjerm man kunne ta på og som ikke hadde knapper.

 

Som sagt, så er det sånne som deg som har bestemt seg for å ikke like noe uten å ha prøvd det som vil være eneste mulighet for at VR ikke blir mainstream. Men jeg og de andre 2 millionene som har ekte VR enheter (ikke mobil VR, det er elendig) vet at dette vil ta av etterhvert.

 

Og til ditt spørsmål om hvor mange Playstations som er solgt, så er det ca 20 millioner. At 1 million har kjøpt PSVR kun 4 måneder etter lansering er helt utrolig bra, og sier litt om hvor populært VR allerede er.

Bor du i bukselommen min siden du vet så mye om hva jeg har gjort og ikke gjort? At min mening ikke passer inn i ditt glansbilde av fremtiden må du rett og slett bare leve med. Er du rett for at illusjonen skal slå sprekker? Denne artikkelen fra VG247 spår stikk i strid med dine forventninger, og jeg har mer tiltro til dem enn deg.

 

Joda, men 3DTV er et "vedheng", man fikk med uansett interesse, VR er noe man må kjøpe som et frittstående og dyrt produkt.

 

AtW

Det skjønner jeg, men "gode" salgstall er ikke nødvendigvis en indikator på vedvarende suksess. Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

 

Jeg syntes det er helt merkelig at du ønsker å fremstå som du gjør.

Du spår og dømmer en teknologi du aldri har prøvd og som du aldri har vært i nærheten av å oppleve.

Det er like fjernt som da bilen ble oppfunnet og mange bønder bare lo av hele oppfinnelsen. Samme med PC, telefoner, smartphones med touch skjerm etc. Selv Steve Balmer som var Microsoft sjef hadde ikke tro på iPhone hvor hele telefonen var dekket av en skjerm man kunne ta på og som ikke hadde knapper.

 

Som sagt, så er det sånne som deg som har bestemt seg for å ikke like noe uten å ha prøvd det som vil være eneste mulighet for at VR ikke blir mainstream. Men jeg og de andre 2 millionene som har ekte VR enheter (ikke mobil VR, det er elendig) vet at dette vil ta av etterhvert.

 

Og til ditt spørsmål om hvor mange Playstations som er solgt, så er det ca 20 millioner. At 1 million har kjøpt PSVR kun 4 måneder etter lansering er helt utrolig bra, og sier litt om hvor populært VR allerede er.

Bor du i bukselommen min siden du vet så mye om hva jeg har gjort og ikke gjort? At min mening ikke passer inn i ditt glansbilde av fremtiden må du rett og slett bare leve med. Er du rett for at illusjonen skal slå sprekker? Denne artikkelen fra VG247 spår stikk i strid med dine forventninger, og jeg har mer tiltro til dem enn deg.

 

Nei jeg bor ikke i bukselommen din. Men det er helt tydelig at du aldri har prøvd VR. Og at du gjør deg opp en mening og spår fremtiden til noe du aldri har vært borti ser jo bare latterlig ut.

 

Men gratulerer med å finne en negativ vinklet artikkel om VR. Hvis du googler videre så vil du finne tusenvis av artikler som er stikk motsatt og som lovpriser VR. Artikkelen du linker til er jo i tillegg bare noe tull. PSVR har allerede solgt 250 000 flere enheter enn det SuperData spådde (de som VG247 har hentet informasjonen fra), så det er tydelig at de ikke har særlig gode markedsanalytikere.

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei jeg bor ikke i bukselommen din. Men det er helt tydelig at du aldri har prøvd VR. Og at du gjør deg opp en mening og spår fremtiden til noe du aldri har vært borti ser jo bare latterlig ut.

 

Men gratulerer med å finne en negativ vinklet artikkel om VR. Hvis du googler videre så vil du finne tusenvis av artikler som er stikk motsatt og som lovpriser VR.

Leste du artikkelen fra Android Police i det hele tatt, eller var du opptatt med å fanatisk forsvare din egen mening? Noe av poenget der er at ja, det er imponerende en liten stund, men deretter avtar fascinasjonen. Reisesyke er også et vedvarende problem, uavhengig av teknologi/produsent. Hvordan ser du for deg at dette vil løses? Du er nok av typen som faktisk tar reisesyketabletter for å forsvare din egen investering. Lykke til.
Lenke til kommentar

Noe av poenget der er at ja, det er imponerende en liten stund, men deretter avtar fascinasjonen. Reisesyke er også et vedvarende problem, uavhengig av teknologi/produsent. Hvordan ser du for deg at dette vil løses? Du er nok av typen som faktisk tar reisesyketabletter for å forsvare din egen investering. Lykke til.

Kvalme er ikke et problem hvis spill ol. er tilpasset VR. Tar man eksisterende tradisjonelle spill og slenger på VR så er det stor sjanse for at folk blir dårlige ja selv om det er også her er en viss grad av personlig toleranse/tilpasning over tid.

https://arstechnica.com/gaming/2015/09/valve-blames-developers-for-lingering-vr-nasuea-issues/

 

Hvis du har prøvd "The Lab" av Valve så vet du at man ikke blir dårlig av VR spill som er designet for VR. Man blir ikke dårlig her :) Du kan banne på at Valve tar denne lærdommen videre i de tre spillene de nå produserer.

 

 

Fasinasjonen for VR har ikke avtatt for min del. Jeg bruker VR fortsatt hver eneste dag praktisk talt. Men det har mye med at jeg har funnet noe spill som jeg har blitt hektet på. Minecraft (Vivecraft mod) er et av dem. Jeg var tidligere gått lei Minecraft men med VR så fikk spillet en helt ny dimensjon. Jeg kan nå fysisk gå rundt konstruksjonene mine og interagere med folk via multiplayer som om de var rett ved siden av meg i virkeligheten. Jeg merker også at dette er en helt annen innlevelse fysisk på kroppen, beina sjelver og jeg svetter i hendene når jeg f.eks balanserer på blokker hundrevis av meter over bakken eller over et hav med lava. VR er mer innlevelse enn å se på en flat skjerm. Hva er det ikke å like med det? ;)

 

 

Du sier også lenger opp at VR er usosialt? Har du prøvd VR multiplayer? Eller et av de mange sosiale VR programmene (Altspace, VRchat, Rec Room) der ute? Da vet du at det ikke stemmer ;) Du har praktisk talt personer i samme rommet som deg som om de var der i vrikeligheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Nå vi alle skal håpe på halflife 3 i vr?=P

Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke heller jobber med HL3 i stedet for å kaste bort tid og ressurser på blindveier.

 

 

Det må være noe spennende før det kommer ut. Ender bare som Duke Nukem om dem lager det nå.

 

Sånn sett så synes Valve gjør det helt rett å ikke lage noe HL3. Ny Engine må/burde også til, Source Engine begynner å bli outdated. (selvom det er modifisert noe voldsomt)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...