Gå til innhold

Du må ha Windows 10 for å utnytte AMDs Ryzen-prosessorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

- Har på følelsen at Virtualization kommer til å bli enda mer populert i tiden fremover for Windows-slavene...

Siden så mange tviholder på Win7 eller den eldre WinXP traveren, og muligens til og med Win98SE, Win95C, eller Win3.11.

 

Misforstå meg rett...

Jeg er på mange måter Windows-slave selv.

 

Har prøvd meg litt på Unix og Linux opp gjennom årene, men det har gått mest i Windows.

 

Kan godt forstå hvorfor dem kutter støtten, men skulle ønsket at det hadde skjedd mer gradvis.

På et mer funksjonsbetinget basis, mener jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"AMD lager ikke nødvendige drivere for Windows 7" står det i ingressen, mens selve artikkelen peker mot at operativsystemet må være kompatibelt med arkitekturen, altså at det måtte vært Microsoft som evt. skulle sørget for Ryzen-kompatibilitet. Bestem dere.

 

Enig.

 

Vil også vedlegge at rå stabilitet er så langt mye bedre i Windows 7 med denne generasjon's hardware, noe som har resultert i at mange programmer kjører bedre og er HELT stabile. Min opplevelse med Windows 10 i et år var aldri så bra, og ble så ille at jeg måtte gå tilbake til win7 p.g.a stabilitet, kompatibilitet og det faktum at OS'et ikke kødda med meg absolutt hele tiden som om jeg var 6 år. Det er provoserende, og bortkasta tid. Kan dem ikke bare la innstillingene holde seg slik jeg ønsker at de skal være?

 

Nei, best for AMD at de slår på stortromma med kompatibilitet. For Windows 10 har lite nytt en vil savne i win7 alene. Spesielt som power user, om trade-offen ikke er mye mer ytelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Beklager at jeg er litt tett her, men hva betyr dette egentlig?

 

Det er nok ikke du som er litt tett. Så lenge det er en CPU som er kompatibel på instruksjonsnivå skal den selvsagt kjøre alle operativsystem. Hardware på hovedkortet som nødvendigvis er nye pga ny CPU vil imidlertid kunne kreve drivere og MS gidder neppe lage det for et eldre OS, og det vil AMD da tydeligvis heller ikke gjøre. Så det er nok sannsynlig at det vil virke med eldre OS, men ingen vil garantere det.

 

Også mulig at MS har noe CPU-spesifikk kode i OSet for å utnytte CPU'er optimalt, men med så mange versjoner som nå finnes på markedet er det neppe mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...