Gå til innhold

TEST: Apple MacBook Pro 13 (Sen 2016) møter Dell XPS 13 (2017)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dell XPS 13 Infinity koster fra 15,000. Dell XPS 13 fra 13500. Sistnevnte har full HD skjerm som gir mye bedre batteritid. 9360 er fra sen 2016. 9365 er fra 2017.

 

Ellers er det veldig synd at en så god maskin som XPS 13 skal falle til grus pga. «coil whine». Mottok min på fredag og den sliter med det samme. Dessverre tyder det på at alle er slik og at den sendes tilbake for godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

er vell heller Dell sin som er proff her, apple sin er bare en dyr for folk som har trengsel for å vise seg fram

 

Som arbeidsverktøy skal det mye til for å komme unna at MBP simpelthen er best på følgende områder (uansett hva vi sammenligner med, faktisk):

 

a) Skjerm, bedre høyde/bredde format, og bedre bildekvalitet

b) Mekanisk og elektromekanisk Støy

c) Tastatur

d) Touchpad

e) Byggekvaltiet/stabilitet

 

På andre ikke relevante områder er den også med god margin best:

 

a) Lydkvalitet, helt suveren til VOIP-samtaler over høyttaler, svært god til musikk også når man er lei headsetet

b) Strømplugg (gjelder ikke lengre 2016-modellene etter min mening)

 

En hardwaremessig no-brainer. Siden jeg har krav på meg å ha Windows-maskin på jobb må jeg ennå slite med Samsung Ativbook 9 (NP940) fordi jeg rett og ikke finner en god erstatning (denne har lavfrekvent viftestøy som MBP, har rimelig godt tastatur, akseptabel touchpad og har relativt god QHD-skjerm).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte den første Dell XPS 13-maskina i toppspesifikasjon. Maskinvaren var i og for seg nydelig, men den falt helt sammen pga dårlig driverstøtte, masse tull med Windows-installasjonen og en Bios som gjorde at vifta løp helt løpsk. Når i tillegg Dell ikke hadde en skikkelig prosess for å holde alt av drivere helt oppdatert og fungerende uten at jeg måtte jage nye versjoner selv gadd jeg ikke mer og gikk en tur på Eplehuset.

 

Synd, for det var aldri noe galt med selve maskina, men den er bare en del av produktet. 

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

om min maskin produserer "elektronisk støy" så får den ikke en karakter av "meget bra". Da bli det faktisk underkjent.

Jeg ville ikke akseptere dette som en gang tilfredsstillende eller akseptabelt.

Enkelte slike type faktorer skal bare ikke være til stede i det hele tatt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

er vell heller Dell sin som er proff her, apple sin er bare en dyr for folk som har trengsel for å vise seg fram

 

Som arbeidsverktøy skal det mye til for å komme unna at MBP simpelthen er best på følgende områder (uansett hva vi sammenligner med, faktisk):

 

a) Skjerm, bedre høyde/bredde format, og bedre bildekvalitet

b) Mekanisk og elektromekanisk Støy

c) Tastatur

d) Touchpad

e) Byggekvaltiet/stabilitet

 

På andre ikke relevante områder er den også med god margin best:

 

a) Lydkvalitet, helt suveren til VOIP-samtaler over høyttaler, svært god til musikk også når man er lei headsetet

b) Strømplugg (gjelder ikke lengre 2016-modellene etter min mening)

 

En hardwaremessig no-brainer. Siden jeg har krav på meg å ha Windows-maskin på jobb må jeg ennå slite med Samsung Ativbook 9 (NP940) fordi jeg rett og ikke finner en god erstatning (denne har lavfrekvent viftestøy som MBP, har rimelig godt tastatur, akseptabel touchpad og har relativt god QHD-skjerm).

 

 

Personlig gikk jeg fra macbook til en XPS13 nettopp pga skjermen, 13 tommer i samme størrelse (ca) som kabinettet til 11-tommeren jeg hadde før, en langt bedre skjermløsning. Byggekvaliteten er også, litt avhengig av hvilke faktorer man sikter til, bedre.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ein liten skrivefeil på Macbooken. Det står 2540*1600, korrekt oppløsning er 2560*1600.

Andre ting ang. skjermar på latopotpar som er nyttige å få med i ein test kan vere om skjermane er LED-baklyste, i så fall type lysdioder, om det er nytta spennings- eller PWM-lysstyrkeregulering og evt. PWM-frekvens, input lag på panelet, motion blur (bruk testufo.com), gamma (bruk lagom.nl)...

Man kan også nevne at Macbook har et forsprang i nokre tilfelle når det gjeld kjøling, på grunn av at dei ikke har luftinntak på undersida, så dei kan brukast på eit fang eller støvete teppe utan an laptopen blir fylt med støv med ein gong.

Vil også legge til at Macbooken har lyd-DAC frå Cirrus Logic, medan Dell har Realtek.

Endret av sevs
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En hardwaremessig no-brainer. Siden jeg har krav på meg å ha Windows-maskin på jobb må jeg ennå slite med Samsung Ativbook 9 (NP940) fordi jeg rett og ikke finner en god erstatning (denne har lavfrekvent viftestøy som MBP, har rimelig godt tastatur, akseptabel touchpad og har relativt god QHD-skjerm).

Enkelt, Lenovo ThinkPad T460s eller p, eller kommende T470s eller p. Om du vil ha større format har Lenovo utallige alternativ i ThinkPad familien.

Lenke til kommentar

Hva skal man med 13" 4k skjerm? Utover å bruke endel ekstra batteri?

Alvorleg greit for dei som jobbar med fleire ting samtidig, og som ikkje har plass til eksterne skjerm(ar). Sjølv vil eg foretrekke skjerm med oppløsning på 3840*2400 (16:10 breddeformat).

 

 

En hardwaremessig no-brainer. Siden jeg har krav på meg å ha Windows-maskin på jobb må jeg ennå slite med Samsung Ativbook 9 (NP940) fordi jeg rett og ikke finner en god erstatning (denne har lavfrekvent viftestøy som MBP, har rimelig godt tastatur, akseptabel touchpad og har relativt god QHD-skjerm).

Enig i inlegget ditt, men hugs at man kan ha Windows på Mac, enten verd hjelp av Bootcamp (dual boot) eller Parallells (VM).

Endret av sevs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Dere har ikke tatt med plassering av webkemera såvidt jeg kan se? Dette er vel et moment som absolutt bør inn på minuslisten til XPS13? Ikke bare er kameraet plassert under skjermen, det er også plassert i nedre venstre hjørne, som gjør at du alltid vil se litt malplassert ut i videosamtaler. Selvfølgelig ikke det viktigste momentet for alle, men noe å ta med seg.

 

Dessuten sliter Dell angivelig virkelig med å få produsert disse riktig, og flere opplever problemer med byggekvaliteten (her og her for eksempel, i tillegg kan jeg nevne at mitt eksemplar av XPS 15 9550 (større modell) ikke var perfekt sammenskrudd og karbonfiberdelen og aluminiumsdelen var ikke perfekt justert til å passe sammen). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...