Gå til innhold

EU anklager flere teknologiselskaper for prismanipulering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når det gjelder spillselskapene skal disse etterforskes for blant annet såkalt geoblokkering, som er definert som diskriminering av kunder basert på hvor kundene oppholder seg og hvilket land de bor i. 

 

Wow! Nå lurer jeg på hvorfor ikke samtlige (Amerikanske) filmselskaper er med på den listen over selskaper under etterforskning... Men det er kanskje fordi de ikke selger direkte til sluttbruker men gjennom distribusjonsselskaper?

Og der har kanskje disse spillselskapene et smutthull. Bare å opprette egne distribusjonsselskap i nødvendige områder...

 

Lenke til kommentar

 

Når det gjelder spillselskapene skal disse etterforskes for blant annet såkalt geoblokkering, som er definert som diskriminering av kunder basert på hvor kundene oppholder seg og hvilket land de bor i. 

 

Wow! Nå lurer jeg på hvorfor ikke samtlige (Amerikanske) filmselskaper er med på den listen over selskaper under etterforskning... Men det er kanskje fordi de ikke selger direkte til sluttbruker men gjennom distribusjonsselskaper?

Og der har kanskje disse spillselskapene et smutthull. Bare å opprette egne distribusjonsselskap i nødvendige områder...

 

Distribusjonsselskaper selger ikke til sluttbruker om man tenker ordinær distribusjon.

 

Amerikansk film som selges i EU vil i utgangspunktet falle inn under de samme reglene når de selges fra europeiske butikker. Du skal i følge EU kunne handle spill på tvers av landegrensene uavhengig av om spill er fysisk eller ikke, så lenge det er en butikk etablert i det europeiske markedet.

 

Skal man dra paraleller til filmbransjen tror jeg vi må ta to steg ned fra de amerikanske filmselskapene og distributørene. Hvordan vil dette påvirke praksisen til eksempelvis Netflix og andre distributører av online film og TV, som også geoblokkerer innenfor EU/EØS?

 

Er det et spørsmål om geoblokkering i seg selv, eller det å aktivere innhold kjøpt til en billigere penge? Mener EU at en billigere lisensnøkkel skal kunne benyttes også om spillet ikke er tilgjengelig i landet der man befinner seg i det hele tatt?

 

Overført til Netflix betyr dette i ytterste fall at man vil kunne kjøpe et abonnement i et lavkostland om det finnes, og bruke dette i Norge. Men hvilket innhold man skal få tilgang til, det er vanskelig og tolke i og med at det er en tjeneste med fri bruk av det som er tilgjengelig.

 

Kanskje mer aktuelt å sammenligne med MS film og TV, der msn kan kjøpe enkeltfilmer. Skal jeg kunne kjøpe film i polen og se den i Norge? Men det finnes ingen lisensnøkkel jeg kan benytte til dette. Så jeg ser ikke hvordan dette skal foregå i praksis.

 

Så det er en del tanker man kan gjøre seg som er like, men i og med at det så vidt jeg kan se en diskusjon om å kunne bruke en lisens man har kjøpt uavhengig av hvor man er i EU, så treffer det ikke filmbransjen helt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De tilpasser prisene etter prisene til konkurentene? Det er en av mekanismene man forventer i et fritt-marked. Det kalles konkuranse. Er klagen på at det gjøres av roboter og ikke mennesker?

 

Når du ser på prisene på enkelte produkter på prisjakt så ser du hva man snakker om. Når alle som selger ett produkt har samme høye pris, selv mellom Elkjøp og Expert ;)

Lenke til kommentar

 

De tilpasser prisene etter prisene til konkurentene? Det er en av mekanismene man forventer i et fritt-marked. Det kalles konkuranse. Er klagen på at det gjøres av roboter og ikke mennesker?

Når du ser på prisene på enkelte produkter på prisjakt så ser du hva man snakker om. Når alle som selger ett produkt har samme høye pris, selv mellom Elkjøp og Expert ;)

Nei. Jeg ser ikke hva det er snakk om. Er det snakk om organisert pris-rigging? Da er det snakk om kartell. Om de bruker roboter til å sette prisene bassert på hva konkurentene tar, så vil prisene på et eller annet tidspunkt bli lik, rett og slett fordi prisen er nådd break-even. Ellers ville jo prisene gått til null. (Forøvrig også en "lik" pris om alle selger den til null.)

Endret av IM0T45WW
Lenke til kommentar

 

Spennende å se hva de kommer frem til.

En prisrobot kan jo brukes til å gi lave priser og valgmuligheter like mye som å opprettholde høye konkurransedyktige priser.

 

"høye konkurransedyktige priser"

 

Gikk litt fort i svingen der.

Nei, la oss si at Expert har satt prisen på en vare til 500kr, og Elkjøp er nest billigst på markedet til 1000kr, da kan e prisrobot justere prisen for Expert opp til f.eks. 800kr. De er fortsatt billigst, men dette har ført til at kunden må betale mer for produktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Spennende å se hva de kommer frem til.

En prisrobot kan jo brukes til å gi lave priser og valgmuligheter like mye som å opprettholde høye konkurransedyktige priser.

 

"høye konkurransedyktige priser"

 

Gikk litt fort i svingen der.

Nei, om alle aktører kjører samme kunstige høye pris er alle aktørene konkurransedyktige på pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Spennende å se hva de kommer frem til.

En prisrobot kan jo brukes til å gi lave priser og valgmuligheter like mye som å opprettholde høye konkurransedyktige priser.

 

"høye konkurransedyktige priser"

 

Gikk litt fort i svingen der.

Nei, la oss si at Expert har satt prisen på en vare til 500kr, og Elkjøp er nest billigst på markedet til 1000kr, da kan e prisrobot justere prisen for Expert opp til f.eks. 800kr. De er fortsatt billigst, men dette har ført til at kunden må betale mer for produktet.

Poenget er?

Det er sånn markedet fungerer

Ingen hensikt å ligge under med så mye da kunder flyr til konkurrenten for å spare 100 kroner

Lenke til kommentar

 

 

 

Spennende å se hva de kommer frem til.

En prisrobot kan jo brukes til å gi lave priser og valgmuligheter like mye som å opprettholde høye konkurransedyktige priser.

 

"høye konkurransedyktige priser"

 

Gikk litt fort i svingen der.

Nei, la oss si at Expert har satt prisen på en vare til 500kr, og Elkjøp er nest billigst på markedet til 1000kr, da kan e prisrobot justere prisen for Expert opp til f.eks. 800kr. De er fortsatt billigst, men dette har ført til at kunden må betale mer for produktet.

Poenget er?

Det er sånn markedet fungerer

Ingen hensikt å ligge under med så mye da kunder flyr til konkurrenten for å spare 100 kroner

Ingen som påstod noe annet...

 

Ble bare forklart bruksområder for en prisrobot med positive og negative vinklinger for forbrukeren. EU klager vel på den negative siden dersom prisene er kunstig høye, da det nærmer seg kartellvirksomhet, som er nevnt tidligere i tråden...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...