Gå til innhold

Disse VR-brillene har én 4K-skjerm for hvert øye


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nyvinninger innen VR er hjertelig velkomment. Men jeg er helt overbevist om at det aldri vil bli noe av disse.

3stk Titan X Pascal vil ikke klare 4K+4K engang. Og alle som har prøvd VR med mindre enn 60fps vet hvor grusom opplevelse det blir av det. Jeg syntes selv 60gps er et problem, jfr Gear VR opplevelser.

Endret av IceBlitz
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det lover jo godt for generasjon 2 VR sett i det minste. Kanskje Vive og Rift 2.0 kan ha noen lignende specs selv om jeg egentlig tviler.

 

Jeg lurer på hvordan en slik synsvidde oppleves, om dykkermaskefølelsen er borte.

 

Må vel også ha noen tilsvarende hopp på skjermkortfronten også for at dette skal være praktisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Venter fortsatt på headset 1 år etter planlagt leveringsdato fra kickstarter. Jo mer avansert produkt, desto større risiko for alt mulig av problemer. Ikke spesielt egnet for nye små selskap... vet ikke hvem som står bak dette men jeg venter til ting er ute. Ellers kan fort teknologien ha gått ut på dato når du faktisk får de...

Lenke til kommentar

Ser ut til at mange glemmer at 1080 er designet med tanke på VR med sitt "simultaneous multi-projection" system (opptil 16 synsvinkler rendres paralelt; VR bruker 8). Dette gjør det langt mindre krevende å levere bilde til to øyer i VR en to skjermer med separate bilder.

 

Likevell skal du langt ned på grafikkinstillinger for å kjøre VR@90FPS på 1080, men neste gen? 1080 klarer jo 4k@60FPS bra, og X er nær 4k@90FPS. Ser ikke bort fra at neste generasjon (1180) skal klare 4k VR på 90 FPS, i alle fall i SLI.

Lenke til kommentar

Spennende, håper de får det til; men som alle andre her i kommentarfeltet er jeg 100% enig i at å putte penger i et kickstarter-prosjekt har meget høy risiko og minimal potensiell gevinst med tanke på at man uansett vil få tak i produktet når det er ferdig.

Dersom de har sensorer i brillene som vet hvor øynene til en hver tid fokuserer og rendrer deretter vil mye datakraft være spart, men tror nok fremdeles at en 1080 er langt under minstekravet.

Lenke til kommentar

 

[snip] selv vårt oppsett med doble GTX 1080-kort hadde hatt store problemer med 8K-oppløsning med 90 bilder i sekundet...

 

BTW: Utsagnet er nok for så vidt rett, men også litt irrelevant, ettersom 4K + 4K ikke er 8K, så lenge man snakker om de vanlige definisjonene. 8K består av fire ganger så mange piksler som 4K, ikke to.

 

(Edit: Så ikke engang at Bullseye88 hadde nevnt det samme :roll:)

Endret av Leftie
Lenke til kommentar

Ser ut til at mange glemmer at 1080 er designet med tanke på VR med sitt "simultaneous multi-projection" system (opptil 16 synsvinkler rendres paralelt; VR bruker 8). Dette gjør det langt mindre krevende å levere bilde til to øyer i VR en to skjermer med separate bilder.

 

Likevell skal du langt ned på grafikkinstillinger for å kjøre VR@90FPS på 1080, men neste gen? 1080 klarer jo 4k@60FPS bra, og X er nær 4k@90FPS. Ser ikke bort fra at neste generasjon (1180) skal klare 4k VR på 90 FPS, i alle fall i SLI.

Ser ut til at du var enig med oss likevel? ;). Jeg oppgraderte fra 970 til 1070 nettopp av årsaker du nevner.

 

FOVE og FOVEATED RENDERING vil være det neste store innen VR og dette vil også avhjelpe en god del.

Samt at vi nok også vil se integrert headtracking på de neste modellene så man slipper eksterne sensorer og noen vil satse på trådløst headset med strapon kontroller/batteripakke.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

 

Disse har ikke 8K oppløsning til sammen. 8K har 4 ganger så mange piksler som 4K. To 4K skjermer vil da ha halvparten av oppløsningen til en 8K skjerm.

4k linjer + 4k linjer = 8k linjer.

 

Men egentlig er det vel 7.68k

 

 

14 + 14 er 28, men det er også irrelevant, for artikkelen snakker eksplisitt om "8K-oppløsning", ikke 8K linjer.

Endret av Leftie
Lenke til kommentar

 

Disse har ikke 8K oppløsning til sammen. 8K har 4 ganger så mange piksler som 4K. To 4K skjermer vil da ha halvparten av oppløsningen til en 8K skjerm.

 

4k linjer + 4k linjer = 8k linjer.

 

Men egentlig er det vel 7.68k

Fortsatt stor forskjell da det blir 7680x2160 og ikke 7680x4320. Burde vært bedre spesifisert i artikkelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...