Gå til innhold

Microsoft skal trolig lansere «lettversjon» av Windows 10 som skal konkurrere med Chrome OS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Til tross for «Cloud»-navnet skal Windows 10 Cloud imidlertid tilsynelatende ikke ha noe med nettskyen å gjøre, så det er ikke helt klart hvorfor Microsoft har valgt det navnet, om dette i det hele tatt er det endelige navnet."

 

Cloud kan henvise til at det er lett, men jeg tror nok dette OS'et vil pushes som en veldig god kandidat til å brukes mot O365, som jo i praksis er en sky-løsning for klientens del. Men om det som sies stemmer så blir det ikke et rent sky-OS. En mellomting mellom Chrome-OS, selv om det også har fått flere lokale funksjoner nå, og et fullverdig OS slik vi tenker oss på PC.

 

Jeg håper de til tross for å gjøre det light fremdeles åpner for domene og flere brukere. Gode muligheter for sentral administrasjon og applikasjonsutrulling vil også være et must.

Lenke til kommentar

Tenker det er mer aktuelt å sammenligne med Windows Netbooks og kanskje Windows RT. Men jeg synes prisene på vanlige laptops har trukket oppover de siste årene (med dollarkursen) og da er det kanskje rom for et billigsegment. 

 

Det skal være rimelig for Microsoft å holde Windows-versjonen oppdatert, siden det er den letteste halvparten av en vanlig Windows-versjon, ikke en spesielt omskrevet versjon. 

Lenke til kommentar

Det skal være rimelig for Microsoft å holde Windows-versjonen oppdatert, siden det er den letteste halvparten av en vanlig Windows-versjon, ikke en spesielt omskrevet versjon. 

Ja, det er et godt poeng.

 

Jeg er tilhenger av den nye retningen Microsoft har utviklet seg de siste årene, men det har også vist at Microsoft sliter med å få til noe særlig på plattformer hvor det ikke er de som har definert målestaven som de andre må sammenligne seg med...

Lenke til kommentar

Jeg synes det virker som Microsoft har commitment issues. Det siste de var bestemt på var at de ikke skulle gi opp Surface Pro, og før det var det at startsiden virkelig var en forbedring... Den pressa de jo på ganske lenge. Ellers så faller jo forsøk på forsøk ganske raskt, ofte før de når markedet.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

"Til tross for «Cloud»-navnet skal Windows 10 Cloud imidlertid tilsynelatende ikke ha noe med nettskyen å gjøre, så det er ikke helt klart hvorfor Microsoft har valgt det navnet, om dette i det hele tatt er det endelige navnet."

 

Cloud kan henvise til at det er lett, men jeg tror nok dette OS'et vil pushes som en veldig god kandidat til å brukes mot O365, som jo i praksis er en sky-løsning for klientens del. Men om det som sies stemmer så blir det ikke et rent sky-OS. En mellomting mellom Chrome-OS, selv om det også har fått flere lokale funksjoner nå, og et fullverdig OS slik vi tenker oss på PC.

 

Jeg håper de til tross for å gjøre det light fremdeles åpner for domene og flere brukere. Gode muligheter for sentral administrasjon og applikasjonsutrulling vil også være et must.

 

Spørsmålet er kun om det går ann å installere steam, photoshop, osv...

 

er ikke det et problem, så er ikke cloud os et stort problem.

 

Men regner med at små problemer som kan være plagsomt når det skjer midt i et spill.. som plutselig oppdatering... osv..

Lenke til kommentar

 

"Til tross for «Cloud»-navnet skal Windows 10 Cloud imidlertid tilsynelatende ikke ha noe med nettskyen å gjøre, så det er ikke helt klart hvorfor Microsoft har valgt det navnet, om dette i det hele tatt er det endelige navnet."

 

Cloud kan henvise til at det er lett, men jeg tror nok dette OS'et vil pushes som en veldig god kandidat til å brukes mot O365, som jo i praksis er en sky-løsning for klientens del. Men om det som sies stemmer så blir det ikke et rent sky-OS. En mellomting mellom Chrome-OS, selv om det også har fått flere lokale funksjoner nå, og et fullverdig OS slik vi tenker oss på PC.

 

Jeg håper de til tross for å gjøre det light fremdeles åpner for domene og flere brukere. Gode muligheter for sentral administrasjon og applikasjonsutrulling vil også være et must.

Spørsmålet er kun om det går ann å installere steam, photoshop, osv...

 

er ikke det et problem, så er ikke cloud os et stort problem.

 

Men regner med at små problemer som kan være plagsomt når det skjer midt i et spill.. som plutselig oppdatering... osv..

 

Dette skal være en konkurrent til chrome os, det betyr billig. Trolig uten lisens slik at maskiner kan selges på lik linje som chrome os maskiner. Om det er tilfellet kan ikke MS slippe dette med full funksjonalitet, det sier seg selv. Så vidt jeg vet vil den kun støtte store apps. Hvilken arkitektur som støttes vites ikke, men det kan være både x86 og ARM. Windows 10 kan kjøre på begge. Kan sammenlignes med RT, ja, men det kan like vell ikke sammenlignes helt.

 

Nå kommer også W10 for ARM med cshell og støtte for win32 emulering. Denne vil være et alternativ i tillegg til vanlig versjon, om du må ha mer enn store apps.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...