Gå til innhold

SAMLETEST: Elektriske tannbørster over 1000 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må klage på noen av minus punktene her.

 

"Spruter tannkrem" - hva har det å si. Man skrur jo på når den er inne i munn, ikke utenfor.

 

"ikke for sensitive tenner/tannkjøtt" - det blir vel mer en test av selve børste hodet som følger med. Har selv en Oral-B type, og man får kjøpt mange forskjellige type hoder etter hva som passer best

 

"Følger ikke med nok børster" - De varer ikke all verdens tid uansett, slik at om det følger med 1 eller 4 ikke er det største problemet. Da burte det heller vært gitt + eller - for prisen og tilgjengeligheten på nye børstehoder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor mye plakk greide dere å fjerne med en vanlig tannbørste?

 

Hei! Absolutt relevant spørsmål. Vi har ikke gjort noen direkte sammenligning med plakktabletter, men det vi kan si er at tennene i hvert fall føles mye mer polert og rene etter bruk av de elektriske børstene, og da spesielt de beste av dem!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må klage på noen av minus punktene her.

 

"Spruter tannkrem" - hva har det å si. Man skrur jo på når den er inne i munn, ikke utenfor.

 

"ikke for sensitive tenner/tannkjøtt" - det blir vel mer en test av selve børste hodet som følger med. Har selv en Oral-B type, og man får kjøpt mange forskjellige type hoder etter hva som passer best

 

"Følger ikke med nok børster" - De varer ikke all verdens tid uansett, slik at om det følger med 1 eller 4 ikke er det største problemet. Da burte det heller vært gitt + eller - for prisen og tilgjengeligheten på nye børstehoder.

 

Her er det snakk om tannkrem som spruter ut av munn mens man pusser. Kjedelig med tannkremflekker på speil...

 

De avlange børstehodene kombinert med den litt annerledes vibreringen som er på Philips vs Oral-B oppleves hardere på tannkjøttet.

 

Pris på børstehoder har vi ikke undersøkt, men det er absolutt et poeng. Ett børstehode skal holde ca 3 mnd, uavhengig av modell.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er bare tull å kjøpe de dyreste. Det som du skal se etter er frekvenshastigheten på pussehodet.

Det blir samme kvalitet på pussingen om dette er utvalgskriteriet innenfor samme produsent. Batteritiden suger på Oral-B, men en billig børste benytter samme hode som en dyr. En god modell kan fåes for godt under 1000-lappen.

Funksjonalitet med apper og annet tøvete display gir ikke noe renere tenner, så dette trenge du ikke betale for.

Les sprekken på pakken! Hastighet!

 

For den som lurer på, så er disse børstene langt å foretrekke framfor vanlige børster. Det merker du umiddelbart med bare tunga!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1 time batteritid er veldig mye iogmed at en skal pusse tennene i bare 2 minutter, så jeg skjønner ikke hvorfor det er vektlagt i det hele tatt

 

Dere har gitt Pluss til Jordan og Oral-B for trykksensor, men ikke minus til Phillips da de ikke har sensor

Endret av Dubious
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1 time batteritid er veldig mye iogmed at en skal pusse tennene i bare 2 minutter, så jeg skjønner ikke hvorfor det er vektlagt i det hele tatt

 

Dere har gitt Pluss til Jordan og Oral-B for trykksensor, men ikke minus til Phillips da de ikke har sensor

 

Er man på reise i 1-2 uker så trenger man ikke å ta med laderen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har brukt Braun Oral B 500 Professional Care med Cross Action hode i 4 år nå. Dette er sikkert en utgått modell nå men gullende god denne også. Har vært innom tannlegekontroll 2 ganger disse årene. Alltid fått positiv kommentar at jeg har rene tenner og trenger knapt noen behandling hver gang. Og selvsagt null hull. Denne børsten betaler seg ned selv :) Har sjelden brukt tanntråd. Men kjenner med tunga at det må bli så og si helt rent. Minuset nå er at batteri begynner å bli slitt. Men dette går faktisk an å fikse ved å kjøpe nytt om en er litt hendig med loddeverktøy. Har funnet reservebatterier på nettet.

Lenke til kommentar

Et logikkspørsmål:

 

Tok samme testperson og utførte videre testing etter å ha rengjort tennene sine med foregående testprodukt like etterpå? Eller ventet du 48 døgn til neste test  :yes:

 

Eller hadde dere et knippe folk å ta av som hadde sluntret unna tannpussen en 3-5 dager?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Batteritid kan da virkelig ikke være relevant for en god tannbørste?? Jeg vil vite hvor godt den fjerner plak og bakterier, og hvor skånsom den er mot tannkjøttet!! Om jeg må lade hver 10ende eller 17de dag er ganske uinteressant!

Har tidligere sett en test hvor mange meter flis-fuger en el-tannbørste kan pusse......

Lenke til kommentar

Det er bare tull å kjøpe de dyreste. Det som du skal se etter er frekvenshastigheten på pussehodet.

Det blir samme kvalitet på pussingen om dette er utvalgskriteriet innenfor samme produsent. Batteritiden suger på Oral-B, men en billig børste benytter samme hode som en dyr. En god modell kan fåes for godt under 1000-lappen.

Funksjonalitet med apper og annet tøvete display gir ikke noe renere tenner, så dette trenge du ikke betale for.

Les sprekken på pakken! Hastighet!

 

For den som lurer på, så er disse børstene langt å foretrekke framfor vanlige børster. Det merker du umiddelbart med bare tunga!

Etter en god del research før jeg kjøpte min nåværende tannbørste så fant jeg ut det samme. Siden jeg er en oral-b fyr så sammenlignet jeg kun det merket. Siden disse har et system med kompatible børstehoder så er spesifikasjonene nokså like selv om det kan skille 10x på prisen. Både rpm og 3D vs 2D er likt. Dvs. 2D vs 3D avhenger av type børstehode. Antall "ocillasjoner" eller "pulseringer" kan tilsynelatende sprike enormt, inntil man oppdager at samme børste med ulike børstehoder også har enorm forskjell: i multipler a 2x og 4x. Det er børstene som avgjør, ikke håndtaket. Det tyder på kreative måter å regne seg fra rpm til pulseringer eller ocillasjoner. Kort fortalt er det idiotisk å bruke 1000 kr for å få med 3 ekstra børstehoder i pakken, til en verdi av ~150 kr (kjøpt i vanlig norsk overpriset butikk). Kjøp heller et billig håndtak med riktig kompatibilitet og bruk noen hundrelapper på å kjøpe et passe utvalg børstehoder og finn det som passer best for akkurat deg. Selv kjøpte jeg en utgående modell (600 trizone) for 249 kr og får samme specs som 2000 kr-børster med samme trizone-hode. Videre så kjøpte jeg billige kopivare-børster (Trizone) som jeg ikke klarer å se eller kjenne forskjell på fra den originale. Antagelig kommer de fra samme fabrikk og er akkurat samme, bare solgt i uoffisielle pakninger til en brøkdel av prisen. Siden det var så billig kjøpte jeg like gjerne et par andre varianter også (Crossaction og en til jeg ikke husker navnet på i farta) og fant ut at det kunne være lurt å veksle mellom ulike typer hoder.

 

Ser denne er på tilbud (utgående modell antagelig) til en vesentlig billigere penge. Er den fortsatt like god, eller er det verdt pengene for de nyere modellene? Skal jeg være ærlig så trenger jeg ikke en tannbørste-app på mobilen :p

100% sikkert like god som da den var nylansert. Og sikkert like god som kompatible børster til en brøkdel av prisen. Spørsmålet er om du gidder å betale en tusenlapp for et par ekstra børstehoder og noe annet juggel du aldri kommer til å bruke.

 

Ville holdt meg unna oral b som ikke er i genius serien fordi de bruker crappy nimh batterier som varer kanskje 3 år, man kan riktignok lodde inn nytt batteri men blir litt for mye hasel for min del

Min forrige tannbørste hadde et NiMH-batteri og varte 5 år. Jeg burde byttet den ut etter 3 år av hygieniske grunner uansett, men jeg var for lat. Min nye NiMH-børste har jeg planer om å erstatte etter 3 år av hygieniske grunner. Hvor lenge har du tenkt til å bruke Li-Ion børsen din? Tror du den ser og lukter innbydende ut da?
Lenke til kommentar

Innenfor Oral-B: Den billigste du finner i 500/600/700-serien.

 

Jeg ser ikke poenget med at tannbørster har bluetooth. Mulig det skal spille på "tooth" i navnet?

 

Ellers er det utrolig å se hvor opplært folk er til å tenke at dyrere skal være bedre. Da er det ekstra tilfredsstillende å oppdage når den tankegangen feiler.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...