Gå til innhold

Hva er egentlig så bra med Solus?


Anbefalte innlegg

Skjønner ikke helt diggbarheten med Solus.

 

Som noob har jeg lagt meg til den vane å hente ned .deb og .rpm filer. Noe som i min lille verden er viktig mtp skrivere og apper jeg trenger... osv. 

 

Hvordan klarer et nytt uavhengig distro å bli så populært uten å tilby .deb og .rpm?

Endret av Stratleray
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

solus er vel de som utviklet budgie desktop .. det finnes en ubuntu utgave med den og, ubuntu budgie remix, men den er ikke helt ferdig oversatt til norsk. det er en veldig kul desktop ivertfall som ser pen ut, også har du deepin ... jeg spår begge 2 vil slå godt ann på linux bare de får litt mer tid på seg og blir mer modne.

Lenke til kommentar

Distrowatch gjenspeiler ikke så veldig godt fordelingen mellom distroer der ute. Ubuntu på 4. plass, yeah right. :p

 

Som de selv skriver:

 

The DistroWatch Page Hit Ranking statistics are a light-hearted way of measuring the popularity of Linux distributions and other free operating systems among the visitors of this website. They correlate neither to usage nor to quality and should not be used to measure the market share of distributions. They simply show the number of times a distribution page on DistroWatch.com was accessed each day, nothing more.

Lenke til kommentar

Har installert Solus og synes den var et friskt pust. Den har nok litt igjen før den blir helt polished, men synes den fungerer fint for meg og ser potensiale. Noen viktig og litt mindre viktige punkter som jeg synes er positive: 

1. Rask pakkebehandler. Både GUI og CLI. 

2. Rask desktop

3. Rask oppstartstid

4. Bra programvareutvalg, både fri og properitær.

5. Endelig noe som ikke er et derivat av Debian.

6. Liker enkeltheten i Budgie. Jeg er av typen som liker å ha fokus på programmene og ikke OS'et. 

 

EDIT:

7. Og selvfølgelig at den er rolling, hvor man enkelt kan velge å ha bare sikkerhetsoppdateringer for en periode om man skulle ønske det. 

Endret av RattleBattle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har installert Solus og synes den var et friskt pust. Den har nok litt igjen før den blir helt polished

 

Jeg erfarte et par bugs med en gang (altså på clean installasjon uten å ha rørt/forandret på noe)

 

Ene er at Filer-mappa ikke lar seg bruke. Kommer en feilmelding/dialog-Box med noe om rettigheter og /home/home2/.config/nautilus (jeg kunne tatt skjermdump av feilmeldingen, men får jo ikke lagret bilde) (og sitter heller ikke på maskinen nå)

 

Det andre issuet merket jeg andre gangen jeg måtte kjøre Update for å hente nye oppdateringer. Da ville dialog-boxen tilsynelatende ikke godta passordet mitt, fikk streng beskjed i rød skrift herom. Men mens jeg klør meg i hodet, begynner plutselig å laste ned og installere oppdateringer allikevel. Så det er vel kanskje bare "en halv Bug" :p

 

Har du ikke merket noe som helst "grums" hos deg?

Lenke til kommentar

Har ikke merket noe av det du nevner, men har merket meg at når det kommer opp en beskjed om at nye oppdateringer er klare, går det ikke å trykke på "trykk her for oppdateringer" (eller noe i den duren). Det er ikke noe stort problem, det er bare å starte Software Center. Verre er Alt+TAB som ikke fungerer som det skal, det er nesten en deal breaker. 

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Jeg har tatt jobben med å evt. verifisere problemer jeg har støtt på, ved å formatere og installere Budgie på nytt.

 

*************************************************************************************************************************************************

Nevnte i annen tråd at installasjons-dvd ikke blir ejected i forbindelse med trykk restart, etter at OS er ferdig installert på harddisk. Trodde muligens det kunne være fordi dvd-rom er koblet til hovedkortet med "gammeldags" IDE-kabel. Frakoblet derfor denne, og brukte en Sony Optiarc dvd-rom jeg har liggende, med SATA kabel tilkobling.

 

Dessverre så hjalp ikke det. Heller ikke nå blir dvd-plata spyttet ut før systemet booter, med det resultat at den starter opp på nytt (siden boot-rekkefølge i bios er 1. DVD ROM  2. Harddisk,  3. Removable Device, osv. etc.

 

Med andre ord, hvis noen evt. merker at plateskuffen ikke kommer ut, -pass på å trykk DEL når re-boot kommer til bios-skjermbildet, for å få tid fjerne dvd-plata.

************************************************************************************************************************************************

 

Problemet med tilgang til Filer mappa nevnt over, opplevde jeg ikke på ny installasjonen i dag.

 

Problemet med avvist passord nevnt over, har jeg muligens avslørt. Og syndebukken kan være trådløst tastatur

 

zE2K2tx.png

 

(jeg installerer OS med vanlig kablet tastatur og kablet mus, men når alt det er ferdig, så slår jeg av maskin og kobler til trådløst, for "bekvemt" bruk fra sofaen)

 

Ved å dobbelsjekke med vanlig tastatur og trådløs i dag, så avviste autenterisering-boksen passordet skrevet med trådløs, i ett tilfelle. Så kan være et issue med det.

******************************************************************************************************************************************************

 

Men jeg "gir ikke opp" Budgie av den grunn. Som andre her har sagt, så gir OS'et et friskt og positivt inntrykk og "noe nytt"

 

For egen del vil jeg sette Solus Budgie i samme klasse som Linux Mint (Cinnamon) som jeg har positiv erfaring med.

 

EDIT: føler jeg kanskje var litt for entusiastisk med den uttalelsen, på for tidlig stadium, så "stryker det" igjen :hm:

 

Apropos tastatur/passord var det ikke trådløs som er issue allikevel, men noe som oppstår når man skal installere siste boksen av de 3 som listes opp (other updates) uavhengig av kablet eller trådløst tastatur.

 

Annet, Budgie virker veldig sær og "kresen" i forbindelse med installasjon og partisjonering. Jeg er ingen ekspert, men har da brukt GParted noen ganger, og uansett hvordan du partisjonerer og filsystem, så er "Next" boksen grået ut i noen scenarioer.

 

Annet, i Programvare-Senter ser du ikke hvile pakker som allerede er installert på maskin. I motsetning til i Mint, Ubuntu, etc. hvor det er merket med en hake/symbol på pakker/program som er installert.

 

Virker som en del tingen må pusses på før Budgie fungerer "knirkefritt for "mannen i gata"

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...