Gå til innhold

Her er «miniversjonen» av Raspberry Pi 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det meg eller ser Compute Module 3 ut som rambrikker?

 

Da jeg usikker på man kan lage closter med disse slik 4 gir 4 ganger ytelse?

Da man trenger såpass til 4k streaming eller noe normalt bruk i dag.

 

Litt usikker på om det er DDR3\4 ram som passer eller DDR2 da jeg ikke klarer å se det.

Hva vil skje hvis man kobler den i pcen.

Lenke til kommentar

Er det meg eller ser Compute Module 3 ut som rambrikker?

 

Da jeg usikker på man kan lage closter med disse slik 4 gir 4 ganger ytelse?

Da man trenger såpass til 4k streaming eller noe normalt bruk i dag.

 

Litt usikker på om det er DDR3\4 ram som passer eller DDR2 da jeg ikke klarer å se det.

Hva vil skje hvis man kobler den i pcen.

Nei. Nei. Nei.

 

Du forstår at kontakten på RAM-en bare er en kontaktstandard? Og at clustering ikke fungerer som gangetabellen i ytelse?

 

Hvorfor drar du inn 4k streaming? Hvorfor i granskogen ville noen velge å clustre opp mange minidatamaskiner for å spille av 4k streaming? Bruksområdene dine er like ulogiske som tanktene dine.

 

Hvilken RAM som passer: Gjør litt research. Bare litt. Kom igjen.

 

Hva som skjer om du kobler den i PC-en: Tre hester, og en PCI-e, og rosa ballonger!

  • Liker 7
Lenke til kommentar

La oss si at jeg vil bruke denne til hobbybygging..

 

Hvordan går jeg videre? Regner nesten med jeg må ha en socket hvor denne passer inn i, slik at jeg evt kan få tilkoblingsmuligheter som strøm(!) og evt skjermtilkobling \ usb ol. får man det i "small size"-versjoner ? :p

 

Du må ha et annet kretskort med kontakten og de nødvendige utgangene.

Denne er neppe for vanlig hobby bruk, mer for bruk der du ikke trenger usb, hdmi og netverk.

UAV er en, store maskin clustere er et annet.

Lenke til kommentar

Da man trenger såpass til 4k streaming eller noe normalt bruk i dag.

 

h265-dekoding (som brukes for 4K HDR) krever vel 10x så mye CPU som h264. Og en raspberry har uansett problemer med 1080p h264 i ren programvare, vil jeg tro. Så jeg vil tro at du uansett vil slite litt med h265-dekoding på denne platformen. TV'er og slikt har vel støttekort som hjelper til med dekodingen vil jeg tro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synd med rasparipi er man finner ikke noe fornuftig å bruke det til.

Da man ønsker liten pc man kan bruke til noe fornuftig som kan flyttes eller brukes uten det koster for mye.

Da SmartTV kunne den bli brukt til eller smarthus.

 

Men den er vel for svak til det også.

 

Kanskje led kontroller\dimmer?

 

Nå finnes det også en mini versjon som heter Raspberry Pi Zero

Men den mangler usb C 10 gigabit og en del annet. Bluetooth 4.2 så kunne den bli brukt til dac.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Synd med rasparipi er man finner ikke noe fornuftig å bruke det til.

Da man ønsker liten pc man kan bruke til noe fornuftig som kan flyttes eller brukes uten det koster for mye.

Da SmartTV kunne den bli brukt til eller smarthus.

 

Men den er vel for svak til det også.

 

Kanskje led kontroller\dimmer?

 

Nå finnes det også en mini versjon som heter Raspberry Pi Zero

Men den mangler usb C 10 gigabit og en del annet. Bluetooth 4.2 så kunne den bli brukt til dac.

 

Jobbet engang (2012?) for ...teater! Og der brukte vi 1x rasperry pi på hver prosjektor som var koblet sammen for å vise teksting til teaterstykket i både norsk og engelsk, dette styr av en mac/pc...

 

Så ja, det er bruksområder for dette om man bare bruker fantasien.

 

Man kunne sikkert brukt noe annet men rasperry pi er lite og kan lett heises opp sammen med prosjektorer og tar også veldig lite plass.

Lenke til kommentar

Synd med rasparipi er man finner ikke noe fornuftig å bruke det til.

Da man ønsker liten pc man kan bruke til noe fornuftig som kan flyttes eller brukes uten det koster for mye.

Da SmartTV kunne den bli brukt til eller smarthus.

Troller du? Det finst mange fornuftige bruksområder, alt fra en enkel seriellserver for OOB av switcher, til lavkost terminalklient, til radiosniffer, til mediesenter, til smarthus, til...

 

Fantasien setter begrensninger her.

 

Det er åpenbart at man ikke får ytelsen til en quad core i7 for 300,-. Trodde jeg. Det er muligens ikke åpenbart for deg.

Men den er vel for svak til det også.

Igjen - troller du? RPi spiller av 1080p uten å svette (HW-dekoding), og majoriteten har fortsatt 1080p-tver. Den har også CPU-kraft til relativt mye annet du måtte finne på. På veldig mange ikke-interaktive oppgaver er jo ikke kjøretid viktig heller, så ytelse har mindre betydning.

Nå finnes det også en mini versjon som heter Raspberry Pi Zero

Men den mangler usb C 10 gigabit og en del annet. Bluetooth 4.2 så kunne den bli brukt til dac.

Jamen hva i huleste helvete. 10Gigabit? For 30 dollar? Er du full? CPUen har ikke båndbredde nok til å flytte det heller, så det er komplett irrelevant å ha ti gigabit på RPi. Gigabit? Ja, forsåvidt. USB C? Nei. Og hva faen har Bluetooth med bruk som DAC å gjøre?

 

Du gir mindre og mindre mening, og det er åpenbart at du ikke har forsøkt å sette deg inn i det du kommenterer. Slutt å kommentere ting det er fullstendig åpenbart at du ikke har kontroll på.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Er det meg eller ser Compute Module 3 ut som rambrikker?

Ja som det står i artikkelen; den følger SO-DIMM standaren

 

Ikke akkurat. Denne modulen benytter (misbruker) SO-DIMM formfaktoren og lite annet.  

 

 

La oss si at jeg vil bruke denne til hobbybygging.. Hvordan går jeg videre?

Finnes I/O board. https://www.raspberrypi.org/products/compute-module-io-board-v3/

 

Hørt uttrykket "...if you have to ask, you can't afford it?" Moralen er mye godt den samme her, men da med hensyn på kompetanse og innsikt i innebygde systemer mer som kjøpekraft. Men jeg antar de fleste likevel kan greie plugge en slik modul inn i et dedikert fanout board. Så lenge denne person samtidig forstår at dette er det eneste sted denne modulen kan plugges. 

 

Ser at CM3 sitt offisielle bærerkort, i likhet med rPi selv, også har kontakter på alle fire sider av kortet. Noe som er drepen for ethvert kassedesign. Kontakter skal plasseres langs de to lang- eller kortsidene, ikke begge steder. I dette tilfellet er der dog lite som hindrer meg i å designe mitt eget fanout board som passer inn i en eksempelvis 1553W eller 1593 Series Hammond-kasse med avtagbare front og bakpanel.

 

Hvorfor bruke DDR2 SO-DIMM-kontakter når DDR4 er vanlig i dag?

 

Modulen benytter seg hverken av DDR2 eller DDR4 spesifikasjonen. Det den derimot gjør, er å tyvlåne DDR2 sokkelen, en SO-DIMM sokkel. Da med en helt annen pinnedefinisjon som hva DDR2 spesifiserer. Plugg denne modulen inn i en eksisterende DDR2 sokkel og du skal få se litt vakker røyk sive utover DDR2 hovedkortet. Samt over CM3 kortet. Skjønt det er fullt mulig rPi fondation har tatt visse grep for å forhindre en slik rendyrket katastrofe. Første trinn vil være å beholde strømforsyningen på de samme pinnene som for DDR2.

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...