Gå til innhold

KOMMENTAR: Nintendo Switch endrer spillereglene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin oppsummering av Switch. Mine betraktninger:

 

The good: Kombinasjon av håndholdt og stasjonær får man ingen andre steder. Mario og Zelda ser bra ut. Flott design og sømløs transformasjon fra TV til håndholdt.

 

The bad: Frykter maskinvaren er for svak for god tredjepartsspill/porter. Da må de gå all inn med indieutviklere og samarbeidspartnere. Det må komme over 15 spill i året, helst over 20.

 

The ugly: Lineupen første halvår. Zelda og.... Arms? MarioKart 8 teller sånn halvveis

 

Blir spennende å se hvordan dette går.

Endret av Donkey Kong
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fin oppsummering av Switch. Mine betraktninger:

 

The good: Kombinasjon av håndholdt og stasjonær får man ingen andre steder. Mario og Zelda ser bra ut. Flott design og sømløs transformasjon fra TV til håndholdt.

 

The bad: Frykter maskinvaren er for svak for god tredjepartsspill/porter. Da må de gå all inn med indieutviklere og samarbeidspartnere. Det må komme over 15 spill i året, helst over 20.

 

The ugly: Lineupen første halvår. Zelda og.... Arms? MarioKart 8 teller sånn halvveis

 

Blir spennende å se hvordan dette går.

 

Bomberman R - Splotoon2 - Snipperclips - Sonic Mania, er på min plakat de første 6 mnd. Helt greit med passe få spill til lansering, men det er så lenge det kommer en jevn flom med nye spill første året. Dvs frem til Mars 2018. Problemet med Wii U var jo at de ikke kom spill etter de 2-3 første mnd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om Nintendo er på rett veg eller ikke er jeg usikker på. Utgangspunktet med en hybrid-konsoll er slettes ikke dumt, spesielt med tanke på at markedet for stasjonære konsoller er ganske dødt i hjemlandet. Spørsmålet er bare hvor godt dette vil funke i praksis. Jeg kan ikke helt se for meg at mange kommer til å drasse med seg Switch rundt omkring. Det virker litt for upraktisk og man må jo nesten nødt til å ha med seg strømkabel. Men de som likte "off-tv play" funksjonen til Wii U vil nok sette pris på Switch.

Jeg er også litt bekymret over at de har valgt å fokusere på bevegelseskontroller igjen. Hvis dette er noe som kommer til å være valgfritt spiller det ikke så stor rolle. Men kjenner jeg Nintendo rett kommer dette ikke til å bli valgfritt. HD-rumble virker jo litt spennende, men jeg frykter at det kommer til å bli implementert i form av påklistrede mini-spill og puzzles. Håper jeg tar feil.

Jeg er heller ikke så imponert av spillutvalget så langt. Mario Odyssey er foreløpig den eneste store grunnen til at jeg kan vurdere kjøp, men det er jo ganske lenge til det kommer. Zelda kan jeg like gjerne skaffe på Wii U. Ellers er det positivt at det er noen JRPG på vei, men jeg synes det ser veldig tynt ut foreløpig. Det ser ut til å bli enda en konsoll nr. 2, og det er jo litt synd.

Prisen på 300 dollar er vel sånn ca. det jeg forventet. Den virker forsåvidt grei nok selv om den kunne vært litt lavere. Prisen på en del av tilbehøret virker derimot hårreisende. Det bør helst komme mange bra spill hvis man skal forsvare investeringen. Det kan det jo hende at det gjør etterhvert, spesielt hvis de får mer støtte fra tredjepartsutviklere, men jeg ser ingen grunn til å kjøpe før om ett eller to år.

At de tar seg betalt for spilling online er veldig skuffende, men ikke overraskende. Jeg spiller for det meste offline, men setter veldig pris på å ta en runde Splatoon eller Mario Kart i ny og ne på Wii U. Men jeg spiller såpass lite online at jeg aldri ville vurdert å betale for det, enten det er på Xbox, PS eller Switch. Skal de ta seg betalt er de iallfall nødt til å levere varene.

Endret av Tyrannus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om Nintendo er på rett veg eller ikke er jeg usikker på. Utgangspunktet med en hybrid-konsoll er slettes ikke dumt, spesielt med tanke på at markedet for stasjonære konsoller er ganske dødt i hjemlandet. Spørsmålet er bare hvor godt dette vil funke i praksis. Jeg kan ikke helt se for meg at mange kommer til å drasse med seg Switch rundt omkring. Det virker litt for upraktisk og man må jo nesten nødt til å ha med seg strømkabel. Men de som likte "off-tv play" funksjonen til Wii U vil nok sette pris på Switch.

 

Jeg er også litt bekymret over at de har valgt å fokusere på bevegelseskontroller igjen. Hvis dette er noe som kommer til å være valgfritt spiller det ikke så stor rolle. Men kjenner jeg Nintendo rett kommer dette ikke til å bli valgfritt. HD-rumble virker jo litt spennende, men jeg frykter at det kommer til å bli implementert i form av påklistrede min-spill og puzzles. Håper jeg tar feil.

 

Jeg er heller ikke så imponert av spillutvalget så langt. Mario Odyssey er foreløpig den eneste store grunnen til at jeg kan vurdere kjøp, men det er jo ganske lenge til det kommer. Zelda kan jeg like gjerne skaffe på Wii U. Ellers er det positivt at det er noen JRPG på vei, men jeg synes det ser veldig tynt ut foreløpig. Det ser ut til å bli enda en konsoll nr. 2, og det er jo litt synd.

 

Prisen på 300 dollar er vel sånn ca. det jeg forventet. Den virker forsåvidt grei nok selv om den kunne vært litt lavere. Prisen på en del av tilbehøret virker derimot hårreisende. Det bør helst komme mange bra spill hvis man skal forsvare investeringen. Det kan det jo hende at det gjør etterhvert, spesielt hvis de får mer støtte fra tredjepartsutviklere, men jeg ser ingen grunn til å kjøpe før om ett eller to år.

 

At de tar seg betalt for spilling online er veldig skuffende, men ikke overraskende. Jeg spiller for det meste offline, men setter veldig pris på å ta en runde Splatoon eller Mario Kart i ny og ne på Wii U. Men jeg spiller såpass lite online at jeg aldri ville vurdert å betale for det, enten det er på Xbox, PS eller Switch. Skal de ta seg betalt er de iallfall nødt til å levere varene.

 

I ARMS kan du velge om du vil ha bevegelsekontroll eller ei. Så dem hører nok på noe fra fansen. Fra begge sider faktisk.

 

1,2 Switch blir nok ikke det samme, men den skal jo vise hva NS kan og da. Men burde bare hatt det med i pakken.

 

Jaja. Nå er det ihvertfall mye frihet for utviklere/utgivere å vise frem spillene sine, så håper vi får en del gode nyheter før E3 treffer. Der blir det nok spillbonanza... Burde ihvertfall.

 

Jeg kommer nok til å skaffe Switch så fort jeg har råd til den. Kanskje ved lanseringen. Bare håper vi får se mer spill snart. Platinum og Retro for eksempel. Hva dem driver med.

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg, og dette er egentlig bare sunn fornuft, at NS selger et stwd mellom Wii og U. Er ikke den store "wowen" som Wii var men de har også lært av sine feil fra U.

 

E3 blir nok en veldig viktig dag for Nintendo.

 

Personlig håpet jeg på mer spill. Nå har Retro jobbet lenge nok på prosjektet sitt at de burde kunne vise den frem, synes jeg. De burde ikke spare alt for mye til E3 heller. Directs er ennå veldig velkommne før det.

 

Hadde håpet på å se BG&E2 og, men vi vet jo ikke at den i det hele tatt kommer til NS (selv om ryktene skriker det). Platinum? Får vi Bayo 3?

 

Også håper jeg noe skjer med VR patentet. Selv om 720p kanskje ikke er praktisk til det. Kanskje til New Switch eller Super Switch ;)

 

Og så var det online delen. Hva faen? Ok... Dem tar vekk Miiverse? Noe av det feteste på U var jo allurat det. En een "Facebook" for fansen hvor vi kunne prate spill så mye som vi orket uten at folk "uten fra" skulle trolle med drittslenging av Nintendo. Og selvfølgelig twgningene og artige bilder (Smash og Bayo 2 hadde flere gullkorn hehe). Håper virkelig Nintendo reviurderer dette. Samme med streetpass siden det er en så stor del av den håndholdte delen.

 

Og så en mobil æpp for online chat? Huh? Jeg forstår at DeNA har noe å si her, men... HUH?? Skal vi liksom ha chaten på og ikke høre spillet? Håper det er noe jeg ikke har fått med meg her.

 

At vi må betale var jo bare et tidsspørsmål i grunn. Håper prisen tilsier det vi får. Dplatoon er syyykt et bra online spill, så jeg betaler en liten sum for det. Men par NES/SNES spill vi kan låne i en liten stund? Njaaa. Den hørtes litt desperat ut synes jeg. Men får se hva de får til. Vi vet alt for lite om online delen. Men ha en god VC for faen.

 

Generelt fornøyd, men vi er ennå litt i mørket. Vis oss mer, Nintendo. Noen spill som Zelda blir nok hjemmespill mens MK8D og Bomberman kan være begge.

 

Jeg kommer til å skaffe en og sikkert bruke mange, koselige timer med den, men må få vite litt mer.

 

Drops mic

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har vært veldig lunken til NX/Switch mye takket være WiiU som for meg var en skuffelse. Det eneste som frister så langt er Mario Odyssey siden jeg alikevel kan spille Zelda på WiiU. 1-2 Switch ser ut som et teit partyspill. Jeg er ikke SÅ glad i Mario at jeg vil kjøpe en splitter ny konsoll for å spille det. Om ikke flere fristende spill dukker opp etterhvert blir det neppe noe kjøp fra meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er en av dem som synes WiiU er en av deres undervurderte konsoller. Den lider absolutt av for få titler, men borte er iallfall klønete wii-motes og grafikken ble hevet mange hakk. Mange av spillene er av yppeste kvalitet. Har utrolig mange minneverdige timer med både fruen og venner i Mario 3D World og Mario Kart 8.

 

Switch føler jeg plutselig er et steg tilbake til noe udefinerbart. Ser for meg at den fort kan bli litt som Wii med en haug rimelig dårlige/gimmick-spill.

Ang. titler så burde Nintendo gå tilbake til å ha iallfall et nytt Mariospill klart til release, helst også ett Zelda-spill. Det hadde iallfall hjulpet på salget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...