Gå til innhold

Nå kommer 4K-filmene med Dolbys HDR-teknologi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke om jeg er så superglad for en lukket dolby-standard på dette.

 

AtW

 

På UHD BD utgivelsene så skal det ligge så vidt jeg har hørt som en egen pakke oppå HDR 10 som er på alle utgivelsene i dag, slik at man får HDR10 hvis man ikke har DV mulighet.

 

Sitter dessverre selv med en TV uten DV mulighet, men fordelene med DV fremfor HDR10 slik jeg opplever HDR10 er nok verdt at det koster noen kroner ekstra. Har ikke sett HDR10 på en skjerm uten lokal bakdimming, men tviler på at det er veldig vakkert. med lysstyrken på 100%. På min med ekte baklys med lokal dimming så funker det meget bra, selv med litt halo effekter pga for få dimbare soner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

generisk HDR ikke er i stand til å vise Dolby Vision-innhold

Hva betyr det dersom man kjøper en TV som ikke har Dolby Vision? Ser ut som kun LG har dette, mens Samsung har vanlig generisk HDR.

Antar dermed dersom jeg nå kjøper meg en Samsung UHD TV med HDR så vil jeg ikke få HDR ved avspilling av filmer i UHD med Dolby Vision.

 

 

 

Vet ikke om jeg er så superglad for en lukket dolby-standard på dette.

På UHD BD utgivelsene så skal det ligge så vidt jeg har hørt som en egen pakke oppå HDR 10 som er på alle utgivelsene i dag, slik at man får HDR10 hvis man ikke har DV mulighet.

Takk og pris for det. Lurer på hvorfor ikke Samsung tilbyr DV i sine TVer.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Dette blir bra! Fordelen med Dolby Vision er at det er dynamisk HDR.

 

Ufordelen er at både avspiller og fremviser (TV) må støtte DV via hardware.

 

Hvis en del av utstyret ikke støtter DV, vil det vanlige HDR10 signalet bli brukt i stedet.

 

Håper det kommer mange 4K Blu-Rays med Dolby Vision i fremtiden og at flere produsenter inkluderer støtte for DV.

Lenke til kommentar

 

generisk HDR ikke er i stand til å vise Dolby Vision-innhold

Hva betyr det dersom man kjøper en TV som ikke har Dolby Vision? Ser ut som kun LG har dette, mens Samsung har vanlig generisk HDR.

Antar dermed dersom jeg nå kjøper meg en Samsung UHD TV med HDR så vil jeg ikke få HDR ved avspilling av filmer i UHD med Dolby Vision.

 

 

 

Vet ikke om jeg er så superglad for en lukket dolby-standard på dette.

På UHD BD utgivelsene så skal det ligge så vidt jeg har hørt som en egen pakke oppå HDR 10 som er på alle utgivelsene i dag, slik at man får HDR10 hvis man ikke har DV mulighet.

Takk og pris for det. Lurer på hvorfor ikke Samsung tilbyr DV i sine TVer.

 

 

Mulig LG gjorde en deal med Dolby. Men det kan også hende at de på sine OLED skjermer for bedre utbytte av DV enn HDR da de ikke er så lyssterke som LCD. OLEDene selv med 512 Nits kapasitet, greier ikke dette på mer enn 10% av skjermen på det beste av gangen. Hvis man kun har HDR10 så vil lysstyrken være 100% hele tiden, og ved mye hvitt vil de da ikke klare lysstyrken, men med DV så kan de justere dynamisk i samme bilde.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke at flere kostnader gjør som LG, de støtter

 

HDR10, Dolby Vision, HLG og Tecnicolor sin. Altså alle 4 HDR typene. Det blir ekstremt dumt å eie samsung TVer etterhvert. Forstår at det er kostnader tilknyttet til lisens samt at Dolby Vision må ha noe hardware, men er skuffende å sitte med skjegget i postkassa og ikke ha dolby vision, fordi DV er overlegen HDR10.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...