Gå til innhold

SNIKTITT: Sony hiver seg på OLED-bølgen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kundeservice og oppfølging er noe av det man får med på kjøpet. Derfor holder jeg meg unna Sony, etter dårlig erfaring. Ikke uhøflighet, men utilgjengelighet. Da jeg fikk knust skjerm på min Sony mobiltelefon var det så å si umulig å få kontakt med noen som representerer Sony i Norge.

En idé for Tek: Hva med å utvikle en kundeservice-barmometer?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vil denne tåle å bli brukt som en pc skjerm? Stå timevis med et statisk bildet uten problemer?

 

OLED har problemer med innbrenning, mobiler som samsung sine med AMOLED skjermer beveger littegrann på bildet av og til om det er fare for innbrenning. Jeg tviler på at noe slikt er på en tv, men det kan nok brukes som en pc skjerm om du har en skjermsparer som aktiveres etter en liten stund. Eller er forsiktig med å ikke ha noen stillbilder for lenge på skjermen. Men timesvis med et statisk bilde så har du nok brent inn det bildet.

Lenke til kommentar

 

Vil denne tåle å bli brukt som en pc skjerm? Stå timevis med et statisk bildet uten problemer?

OLED har problemer med innbrenning, mobiler som samsung sine med AMOLED skjermer beveger littegrann på bildet av og til om det er fare for innbrenning. Jeg tviler på at noe slikt er på en tv, men det kan nok brukes som en pc skjerm om du har en skjermsparer som aktiveres etter en liten stund. Eller er forsiktig med å ikke ha noen stillbilder for lenge på skjermen. Men timesvis med et statisk bilde så har du nok brent inn det bildet.

 

Jeg har aldri sett en eneste Samsung OLED skjerm som blir brukt vanlig med innbrenning. De på utstilling kan få det, men ikke de folk bruker. Det har og kommet Samsung PC skjermer som er OLED, til bærbare med Windows. Ikke hørt noe om problemer der heller. Anbefaler deg å holde deg til det som er sant.

 

Visste du at LCD og kan få innbrenning? Visste du at om du prøver og utsetter ting for ekstreme situasjoner, kan det oppstå feil? Det betyr ikke at det er noe som skjer til vanlig. LCD skjermer tåler eksempelvis ikke å komme under ca 5 kuldegrader. 

Lenke til kommentar

Virker som japanerene legger inn årene og gir opp på å lage OLED paneler. Ser ikke lyst ut for fremtiden deres, da det bare øker sjansen for oppkjøp i fremtiden (hvis dere ikke tror meg, bare se på hvor mange som er kjøpt og sammenslått allerede).

 

Du må holde deg til det som er sant du også ( som du skriver i et annet innlegg).

 

Kom gjerne med en liste på de angivelig MANGE japanske selskapene som er kjøpt opp de siste årene. Og da kan du jo også ta med en liste på selskap japanerne (ikke japanerene) har kjøpt opp også? Siden du åpenbart mener du har en komplett liste.

 

Og selv om markedsandelene skulle gå nedover globalt sett er det japanske markedet stort nok til at det fortsatt vil være liv laga for både Sony og Panasonic. De har såpass mange ben å stå på at noe annet kommer uansett ikke til å skje.

 

Og, det selges mer av japanske merker i Korea enn det selges koreanske merker i Japan og det vil vel neppe endre seg med det første. Samsung TV f.eks har jeg ennå til gode å se i en BIC Camera butikk ( selv om LG satser stort).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kundeservice og oppfølging er noe av det man får med på kjøpet. Derfor holder jeg meg unna Sony, etter dårlig erfaring. Ikke uhøflighet, men utilgjengelighet. Da jeg fikk knust skjerm på min Sony mobiltelefon var det så å si umulig å få kontakt med noen som representerer Sony i Norge.

En idé for Tek: Hva med å utvikle en kundeservice-barmometer?

 

I Norge trenger du ikke å gå gjennom produsent, du kontakter forhandler der du kjøpte produktet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du må holde deg til det som er sant du også ( som du skriver i et annet innlegg).

 

Kom gjerne med en liste på de angivelig MANGE japanske selskapene som er kjøpt opp de siste årene. Og da kan du jo også ta med en liste på selskap japanerne (ikke japanerene) har kjøpt opp også? Siden du åpenbart mener du har en komplett liste.

 

Og selv om markedsandelene skulle gå nedover globalt sett er det japanske markedet stort nok til at det fortsatt vil være liv laga for både Sony og Panasonic. De har såpass mange ben å stå på at noe annet kommer uansett ikke til å skje.

 

Og, det selges mer av japanske merker i Korea enn det selges koreanske merker i Japan og det vil vel neppe endre seg med det første. Samsung TV f.eks har jeg ennå til gode å se i en BIC Camera butikk ( selv om LG satser stort).

 

Veldig stor sammenslåing:

https://en.wikipedia.org/wiki/Japan_Display

 

INCJ, Sony, Toshiba  og Hitachi sin LCD buisness inn i et selskap. Fra hvertfall 3 veldig store, inn til et selskap. Pioner sine skjermer er jo som kjent helt ute av markedet, utkonkurrert.  Sharp er kjøpt opp av TSCM.  For "mobile" devices så var det kun Sharp og JDI som leverte skjermer. Panasonic har noen skjermer til MS laptoper. Så salget av Sharp og den store sammenslåingen som JDI i er, er veldig forskjellig fra hvordan det var før. 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/S-LCD

 

Samsung kjøpte opp joint venture selskapet mellom dem og Sony. Bare nevne at Sony, Toshiba og Hitachi alle solgte sine andeler i JDI, og INCJ solgte ned til ca 36%. De eide 100% før, og selskapet hadde 4 avdelinger.

 

Her har du beviset for det med de mindre skjermene:

 

2016-04-15-eete-pb-small-medium_display_

 

Samsung, LG, Sharp og JDI er jo greie. Innolux og AUO er Kina (Taiwan), mens en grei huskeregel er at alle andre du ikke vet navnet på er fastlands-Kina. Så JDI er altså en stor sammenslåing, og Sharp er kjøpt opp av kinesere.

 

 

20150123MarketShare_article_main_image.p

 

Nyeste jeg fant for TVer. Masse forskjellige bilder der ute, så ikke ta tallene altfor seriøst. Veldig avhengig av hva du legger i begrepene her. Poenget er uansett er at det stort sett bare er Sharp her som klarer å komme seg meg, mens de andre japanske selskapene faller inn i other gruppen med forsvinnende liten produksjon. Det finnes nok mindre nisjer der noen selskaper har noen større andeler (eksempelvis skjermer i biler står det greit til med både Sony og Toshiba).

 

Det viktigste er derimot ikke hvordan selskapene gjør det i dag. Det er sammenlignet med 10 år eller 20 år siden. Du vet like godt som meg hvor utrolig langt ned de har falt globalt. Selskaper som har lagt ned, sammenslått, og kjøpt opp også. Sony sin TV avdeling er en egen enhet. JDI er i dag det eneste selskapet som er stort i en stor kategori for LCD paneler. Det var ikke slik for 20 år siden. Da var det ikke noe JDI engang.

 

 

Du vet like godt som meg at Sør-Koreanske merker aldri kommer til å selge i Japan. Akkurat som de bare kjøper japanske..... vel det aller meste. Det er få land i verden som har så lave tanker om det andre land lager, og så høye tanker om det de lager selv, men ser du ikke at det ikke har noe å si? Panasonic, Sony og sikkert flere i fremtiden selger LG sine paneler under deres logo. De bruker og paneler til billigere modeller som er laget av kinesiske selskaper. Om de ikke klarer å henge med på utviklingen til koreanerene, eller prisen til kineserene, så selger de panelene bare under merket sitt. Merkevaren deres er fortsatt verdifull. Som du sier er Japan et stort marked, og ingenting koreansk, kinesisk, amerikansk, europeisk kommer noengang til å selge bra det. Og uansett hva du mener om det, så endres ikke virkeligheten. Samsung og LG er så klart nr. 1 i verden at det ikke er gøy for resten engang. Ikke på alt så klart, AUO er f.eks en soleklar nr 1 på gaming skjermer, men generelt sett. På laptop har Sharp, JDI og nå nylig i Surface, Panasonic, gjort det ganske sterkt. Har selv et Sharp panel som jeg liker veldig godt i min PC. Problemet kommer når vi ser slike ting som nå. OLED begynner å komme seg såpass at hvis du bare har en vanlig LCD TV så taper de. Samsung kommer med QLED, Sony, Philiphs, Panasonic bare kjøper paneler fra LG. Altså de har ikke tid og penger til å komme med en konkurrent til det. Med økende OLED salg så vil bare LG ta over panel-produksjonen til selskapene som er avhengige av dem, og så er det bare design og SW som jobber hos Sony. For hvem har egentlig noe lignende OLED eller QLED utenom Samsung/LG? Ingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri sett en eneste Samsung OLED skjerm som blir brukt vanlig med innbrenning. De på utstilling kan få det, men ikke de folk bruker. Det har og kommet Samsung PC skjermer som er OLED, til bærbare med Windows. Ikke hørt noe om problemer der heller. Anbefaler deg å holde deg til det som er sant.

 

Dette fordi Sammy bruker (brukte?) RGB-OLED, mens LG bruker WOLED. Sammy har til en viss grad "mer ekte" OLED panel enn LG. LG er avhengig av et fargefilter, og det er det (som jeg har skjønt) som kan gi innbrenning.

 

Så det er sant det troutmaster og Sigolis påpeker, og siden det er LGs paneler som blir brukt av de aller fleste så er det helt legitimt spørsmål å stille, om sannheten skal frem som du er opptatt av TKongen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

De viser litt her, men fargefilter har den ikke. Fargefilter er det en vil vekk med når en lager OLED og QLED. Den er dermed forskjellig. Og selvfølgelig så har LG problemer, som tidligere sagt her er det nok en grunn til at vi ikke ser en LG PC-skjerm f.eks. De lager ganske store PC-monitorer som i tillegg er bøyde. Perfekt med OLED panel, om det takler alt det statiske i Windwos da, som den sikkert ikke gjør.

 

Og ja, du har helt rett i at Samsung bruker en annen type, og derfor ikke har det. Det var derfor jeg skrev det, ser du ikke at Sigolis nevner spesifikt Samsung sine AMOLED skjermer til telefonene deres? Som beviselig ikke har problemer med innbrenning for vanlig bruk. Det at LG sine TVer har det er noe annet enn Samsung sine telefoner har det. troutmaster snakker om LG sin, derfor svarte jeg ikke på det. Det virket som om Sigolis mente OLED var OLED og Samsung og LG skjermer var begge like utsatt, som jeg da påpekte ikke stemmer. Det er ikke et problem for Samsung skjermer. Jeg skrev aldri at det ikke var et problem hos LG.

 

Så jo, jeg er absolutt opptatt av sannheten, og jeg tror du forstår innlegget mitt litt bedre nå :) 

Lenke til kommentar
Sony hiver seg nemlig på OLED-bølgen, og lanserer sin aller første TV med teknologien.

Er dere helt sikre på det? Hadde ikke Sony en sinnsykt dyr ~26-tommer for 6-7 år siden som på den tiden var verdens største?

 

Vil denne tåle å bli brukt som en pc skjerm? Stå timevis med et statisk bildet uten problemer?

Spør eiere av LG OLED TVer i samme størrelse. De bruker samme panel. Nå er ikke det noe vanlig bruksområde for TVer så jeg antar det er lite relevant for de aller fleste eierne, men noen har sikkert prøvd det. Ellers så har jeg lagt merke til at menyene på disse LG TVene beveger seg, så det tyder på at det fortsatt er en utfordring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...