Gå til innhold

Windows 10 får egen spillmodus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er noe riv ruskende gale om man først i 2017 finner ut at det er signifikant ytelse å hente på å gi spill mer allokering av ressurser.

Det er ikke først nå man oppdaget dette. Det er noe man alltid har gjort på konsoller etc. Men PC-OS'ene er i utgangspunktet ikke bygget på samme måte som konsoll OS'ene. Ikke en gang Steam OS er det. Spill er bare programmer som kjører på lik linje med andre programmer. OS'et er gjennom årene laget for å multitaske og kjøre flere programmer samtidig selv om OS'et gjenkjenner programmer med større behov enn andre.

 

Nå er det veldig uklart hva som faktisk foregår her enda virker det som. Men entanke kan være at MS har snudd om på multitaskingen og heller satt andre funksjoner i "lavresursmodus" eller stoppet dem helt slik at spillene i mest mulig grad få førstepri på systemresurser. Tenker ikke bare på at andre programmer blir nedprioritert, men at OS'et selv delvis gir slipp på resursbruken. Alternativet er at man booter inn i en light weight versjon av OS'et kun beregnet på spill. Men igjen, dette er ren gjetting, bare for å illustrere at det kan være snakk om mer enn bare allokering av resurser.

 

På en annen side kan det være enkel optimalisering som ikke utgjør veldig mye.

 

Denne artikkelen er alt jeg har lest om dette enda.

Endret av Serpentbane
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er noe riv ruskende gale om man først i 2017 finner ut at det er signifikant ytelse å hente på å gi spill mer allokering av ressurser.

 

Signifikant ytelse å hente? Tviler det blir særlig mye å hente, men at noe svakere PC'er får det lille ekstra til å kunne få akseptabel fps. 5-10 fps kan utgjøre mye.

 

Windows og andre OS til PC har heller ikke prioritert spill i en betydelig grad da PC-spillere ofte prioriterer maskinvare som er god nok, bruker pengene sine på det.

 

Når det kommer til konsoll så er det enklere å optimalisere pga. at det er kun ett sett med maskinvare som gjelder. Det er en del ekstra arbeid som trengs for å få ut alt man kan av all maskinvare derfor så blir PC-spill dårligere optimalisert.

Lenke til kommentar

App store runde 2... fight!

 

Helt siden jeg brukte xbox sin live konto for å spille PC spill (som gears of war 1), som da krevde betalende konto for å hoste spill eller for å spille multiplayer... for å da finne ut at det var datamaskinen MIN som ble brukt til å hoste aka ingen sentral server.... Som da gav meg det nye ordet som er HOST ADVANTAGE... FFS hvor jeg hatet Microsoft... Elendi multiplayer pga den ENE tingen.. som man måtte i tillegg betale for... alt for at microsoft skal ha ett monopol.

 

Gla jeg aldri eide en X-box, men det stoppet ikke dær, jeg hadde eid Playstation 1 til 3.. før jeg oppdaga at 4 kom også med betalende multiplayer.. som til da ikke hadde hatt en betalings multiplayer... THANKS MICRO\SOFT.. Hjelper ikke at dem kaster inn dealer med gratis spill som kan dem gi bort....

 

AAaarrrgg... regner med at dette er veien for windoors også, snart må man vell betale for å HA windoors, men så får man jo da gratis apper av og til... jippii + tilgang på multiplayer(internett via edge).

Lenke til kommentar

 

Det er noe riv ruskende gale om man først i 2017 finner ut at det er signifikant ytelse å hente på å gi spill mer allokering av ressurser.

 

Signifikant ytelse å hente? Tviler det blir særlig mye å hente, men at noe svakere PC'er får det lille ekstra til å kunne få akseptabel fps. 5-10 fps kan utgjøre mye.

 

Windows og andre OS til PC har heller ikke prioritert spill i en betydelig grad da PC-spillere ofte prioriterer maskinvare som er god nok, bruker pengene sine på det.

 

Når det kommer til konsoll så er det enklere å optimalisere pga. at det er kun ett sett med maskinvare som gjelder. Det er en del ekstra arbeid som trengs for å få ut alt man kan av all maskinvare derfor så blir PC-spill dårligere optimalisert.

 

Om 5-10fps er signifikant avhenger av kontekst. Men tviler sterkt man vil gå fra 50fps til 55-60fps med denne eksklusive spillmodusen for Windows. Hvis så er tilfelle, burde Microsoft ha lagt denne funksjonen for lenge siden!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...