Gå til innhold

Samsungs nye 4K-Blu-Ray-spiller gjør HDR-avspilling enklere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ble så skuffet når jeg testet Samsung F-UBDK8500P/XE

Så skal mye til jeg kommer å teste ny blueray spiller fra samsung?

 

Fint hvis tek.no kan teste særlig støy og nyttverdi av en slik spiller.

Hva er vitsen hvis den ikke klarer netflix 4k eller youtube 4k?

 

Da fleste bluerayspiller kunne bare hatt en software oppdatering så kunne de lest av 4k filmer.

Bildekvalitet er neppe merkbar uansett fullhd\4k.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Fint hvis tek.no kan teste særlig støy og nyttverdi av en slik spiller.

Hva er vitsen hvis den ikke klarer netflix 4k eller youtube 4k?

 

Da fleste bluerayspiller kunne bare hatt en software oppdatering så kunne de lest av 4k filmer.

Bildekvalitet er neppe merkbar uansett fullhd\4k.

 

 

Hva som er vitsen? Å spille av Blu-ray plater vel? Netflix og youtube har du antakelig flust av dingser som kan spille av allerede, inkludert TV-en din. Kan ikke helt se hvorfor en Blu-ray spiller skal støtte lav-kvalitet streaming tjenester.

 

Gamle Blu-ray spillere kan ikke oppdateres til å støtte HDCP 2.2, så det er ikke riktig at en software løsning kan fikse dette.

 

Jeg er imidlertid enig i at det ikke er allverdens forskjell på 4K vs. FullHD, noe også blindtester viser. Imidlertid så er den største nyvinningen med UHD formatet ikke oppløsningen med introduksjonen av HDR og utvidet fargerom, spesielt HDR som virkelig merkes på bildet. Gleder meg allerede til hjemmekinoen er oppgradert på nyåret.

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Billig betyr ikke alt, skal den først konkurere mot xbox one S bør den ha mere en fjernkontroll.

 

Kanskje ha flere funksjoner?

 

Pris er vel ikke akkurat det første produsentene vurder.

De selger i så fall billig hvis det er alternativet og ikke får solgt.

 

 

Hva som er vitsen? Å spille av Blu-ray plater vel? Netflix og youtube har du antakelig flust av dingser som kan spille av allerede, inkludert TV-en din. Kan ikke helt se hvorfor en Blu-ray spiller skal støtte lav-kvalitet streaming tjenester.

 

Gamle Blu-ray spillere kan ikke oppdateres til å støtte HDCP 2.2, så det er ikke riktig at en software løsning kan fikse dette.

 

Jeg er imidlertid enig i at det ikke er allverdens forskjell på 4K vs. FullHD, noe også blindtester viser. Imidlertid så er den største nyvinningen med UHD formatet ikke oppløsningen med introduksjonen av HDR og utvidet fargerom, spesielt HDR som virkelig merkes på bildet. Gleder meg allerede til hjemmekinoen er oppgradert på nyåret.

Men kun PC som gir best bilde på youtube.

Netflix er kun nvidia shield.

 

HDR gir ikke så mye bedre bilder, er bedre kontrast mere ekte kanskje men det kan stilles inn.

Sies OLED og LED gir bedre også bilder en plasma skjerm.

Så hver av oss får vurdere hva man bruker penger på.

 

Eneste grunnen jeg håper 4k nå er fordi jeg håper zoom forskjellene vil gjøre det fordel for senere å ha 4k plater.

Slik når 8k som kommer muligens før 2020 så slipper man å kjøpe nye plater.

 

Men syns fremdeles høyoppløst kamera gir bedre bilde en 4k film.

Dette bildet er nesten perfekt 4k.

Waterfall-Wallpaper1.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Men kun PC som gir best bilde på youtube.

Netflix er kun nvidia shield.

 

Youtube og "bra bilde" i samme setning faktisk. Begge disse tjenestene er vel såpass lav kvalitet på at det ikke spiller noen rolle hva den spilles på, like trist alt sammen, annet enn hva som er mest praktisk. Men for all del, nVidia shield er konge den, i hvert fall som Kodi boks.

 

 

HDR gir ikke så mye bedre bilder, er bedre kontrast mere ekte kanskje men det kan stilles inn.

Sies OLED og LED gir bedre også bilder en plasma skjerm.

Så hver av oss får vurdere hva man bruker penger på.

 

HDR gir definitivt bedre bilde, og må overhodet ikke forveksles med HDR i fotoverden, som er noe helt annet (og helt korrekt ikke gir bedre bilde, og faktisk ikke bedre kontrast heller, det er en misoppfatning som ser ut å sitte dypt). De aller fleste som har testet HDR kan også skrive under på at forbedringen er stor!

 

I tillegg blir overgangen til større fargerom en stor forbedring, bla.a er "colour banding" en saga blott, noe som irriterer meg noe grenseløst på dagens blu-ray standard.

 

 

Eneste grunnen jeg håper 4k nå er fordi jeg håper zoom forskjellene vil gjøre det fordel for senere å ha 4k plater.

Slik når 8k som kommer muligens før 2020 så slipper man å kjøpe nye plater.

 

Denne skjønte jeg ikke? Jeg driver i hvert fall ikke å zoomer når jeg ser film.. hva gjør du?

Lenke til kommentar

Har sittet litt på gjerdet mht. M8500 og pris. Lansering av ny modell vil vel føre til prisnedgang på forrige, men så var det dette med nye/forbedrede funksjoner da... :-)

Forbes skriver at prisen i følge sikre kilder blir lavere enn lanseringsprisen på M8500 ($400): http://www.forbes.com/sites/johnarcher/2016/12/28/new-samsung-ultra-hd-blu-ray-player-takes-the-headache-out-of-hdr/#b70e76036e8e

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Men syns fremdeles høyoppløst kamera gir bedre bilde en 4k film.

Dette bildet er nesten perfekt 4k.

Waterfall-Wallpaper1.jpg

 

Nå er vel dette bildet langt i fra perfekt også, ganske middelmådig synest nå jeg (selv om stedet så nydelig ut). Altfor mange utbrente detaljer, og trelinjen har en unaturlig glorie, kanskje brukt for mye oppskarping? Også unaturlig mye metning i fargene og kontrast i framgrunnen, noe som tyder på at litt for mange spaker er dratt i for å få effekt. Det kunne jo vært et polariseringsfilter, hvis man ser på himmelen og den mørkere delen der, men da burde det samtidig ikke vært så mye refleksjoner i vannflaten hvis et slikt filter var brukt.

 

Alternativt rett fra kamera på "vivid" setting.

 

Så prøv igjen ;)

Lenke til kommentar

Billig betyr ikke alt, skal den først konkurere mot xbox one S bør den ha mere en fjernkontroll.

 

Kanskje ha flere funksjoner?

 

Pris er vel ikke akkurat det første produsentene vurder.

De selger i så fall billig hvis det er alternativet og ikke får solgt.

 

 

Hva som er vitsen? Å spille av Blu-ray plater vel? Netflix og youtube har du antakelig flust av dingser som kan spille av allerede, inkludert TV-en din. Kan ikke helt se hvorfor en Blu-ray spiller skal støtte lav-kvalitet streaming tjenester.

 

Gamle Blu-ray spillere kan ikke oppdateres til å støtte HDCP 2.2, så det er ikke riktig at en software løsning kan fikse dette.

 

Jeg er imidlertid enig i at det ikke er allverdens forskjell på 4K vs. FullHD, noe også blindtester viser. Imidlertid så er den største nyvinningen med UHD formatet ikke oppløsningen med introduksjonen av HDR og utvidet fargerom, spesielt HDR som virkelig merkes på bildet. Gleder meg allerede til hjemmekinoen er oppgradert på nyåret.

Men kun PC som gir best bilde på youtube.

Netflix er kun nvidia shield.

 

HDR gir ikke så mye bedre bilder, er bedre kontrast mere ekte kanskje men det kan stilles inn.

Sies OLED og LED gir bedre også bilder en plasma skjerm.

Så hver av oss får vurdere hva man bruker penger på.

 

Eneste grunnen jeg håper 4k nå er fordi jeg håper zoom forskjellene vil gjøre det fordel for senere å ha 4k plater.

Slik når 8k som kommer muligens før 2020 så slipper man å kjøpe nye plater.

 

Men syns fremdeles høyoppløst kamera gir bedre bilde en 4k film.

Dette bildet er nesten perfekt 4k.

Waterfall-Wallpaper1.jpg

Husk at de aller fleste av utgivelsene på UHD er filmer som er filmet i 2K, og dermed kun oppskalert. Og når når originalen er digital, så er det ikke all verden oppskaleringen kan gjøre, annet enn å omgjøre til riktig antall pixeler. Derfor vil filmer fra 2008ish og frem til mange i dag og ett par år fremover aldri se bedre ut enn filmer som fra før er filmet på 35mm som kan skannes på nytt.

 

De bruker bedre oppskalering enn det som er i TVer osv, men man ser ikke allverdens forsjell på dagens TVer fra 65" og nedover.

 

Heldigvis så utgjør HDR stor nok forskjell til at det er verdt oppgraderingen, og det vil bare bli bedre fremover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men er denne 4k spilleren, like treig i meny systemet, treig oppstart, å generelt laggy å bruke? For da er det vel like lett å vente på Oppo sin 4k spiller ?

 

Jeg har Samsung sin første, og kan ikke si at jeg opplever den som treg. Kjappeste av spillerne jeg har testet til nå av BD/UHD spillere. har akkurat bestilt Oppo sin, og får den så fort Soundgarden får sendt den.

 

Er ikke imponert over bilde mulighetene Samsung har på spilleren jeg har nå, ingen måte å sende ut native bilde på, slik at den samme hvilken innstilling gjør noe med bildet, selv om bildet så langt er veldig bra. Men får se når jeg får testet mot Oppoen.

 

Samsung har også vært flinke med oppdateringer til denne, noe de ikke var med BD spilleren jeg hadde ca 2007/2008

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...