Gå til innhold

FEATURE: Vi kårer de beste og mest skuffende spillene i 2016


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er vel en brannfakkel, men jeg syns disse små indie-spillene får vel mye favør. Jeg er veldig glad i de selv og ser jo at jeg må prøve Inside.

Men at Firewatch vinner "beste historie" over både Witcher 3 og Uncharted 4 gir meg en følelse av at det kun får den tittelen fordi man har så høye krav til "vanlige" spill. Selv om Firewatch hadde en god historie (dama så faktisk på gjennom hele gjennomspillingen), så mener jeg det ikke kan sammenlignes med de to konkurrentene. Den svake "tvisten" og antiklimakset av en avslutning trakk for mye ned.

 

edit: Ser for øvrig at dere er ganske så enige dere også fra anmeldelsen deres. Dette er altså årets beste historie:

 

 

Idet alt kommer ut i lyset er også da spillet mislykkes mest. En tommelfingerregel innen historiefortelling er at en vri skal være overraskende, men føles uunngåelig. Det er kanskje ikke rart at de gamle grekerne ofte knyttet vendepunktet, eller peripeteia som de kalte det, til deres skjebnetro. Det sikkert beste eksempelet på en slik god «twist» fra moderne pop-kultur er det beryktede Red Wedding fra Game of Thrones. Jeg skal ikke avsløre hva som skjer der, men styrken ligger mye i at du burde visst bedre. Ikke bare har historien gjort det samme før, det kommer flere ganske åpenbare hint på forhånd som du ignorerer fordi du dømmer Game of Thrones basert på andre fortellinger du kjenner istedenfor å tenke i dens egne veletablerte logikk. I en vellykket vri har altså forfatteren spilt sitt eget spill bedre enn det mottakeren har. Det kan ikke sies å være tilfellet med Firewatchs svært antiklimatiske avslutning.
Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høydepunktene for min del var Uncharted 4, Dark Souls 3 og Trails of Cold Steel (europeisk utgivelse i 2016, amerikansk i 2015). De desidert største skuffelsene var Mafia 3 og Star Ocean 5. Nå skal det sies ikke at jeg ikke fikk spilt noen av stortitlene som kom ut mot slutten av året, som Final Fantasy 15, Last Guardian og PS4-utgaven av Rise of the Tomb Raider.

Lenke til kommentar

Selv om uncharted 4 forteller ganske bra med gode replikker så er storyen temmelig tam. Og veldig standard. Jeg er enig i at firewatch har er mye bedre historie selv om avslutningen var skuffende.

 

Bare se på hvordan relasjonen mellom de to hovedpersonene utvikler seg igjennom firewatch. Noe sånt finnes ikke i uncharted.

Endret av Limbeck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare se på hvordan relasjonen mellom de to hovedpersonene utvikler seg igjennom firewatch. Noe sånt finnes ikke i uncharted.

Hehe, er du seriøs? Det er jo uten tvil sterk relasjonsutvikling i Uncharted (forholdet til broren med hele forhistorien, moren til Drake, den utkårede og for å ikke glemme den nye personen i avslutningen). Vittig humor, gode replikker og flinke skuespillere har begge to. Det Firewatch har som gir det en liten edge er jo at man ikke ser karakterene.

Jeg er enig i at Uncharted 4 var relativt tam altså, men jeg står uansett inne for at at helheten i den var bedre enn Firewatch som led veldig under det jeg nevnte i forrige post.

Lenke til kommentar

Syns Firewatch hadde veldig bra historie! Mange, gamer sin anmelder inkludert, klager over slutten, men jeg syns den var glimrende. Poenget er jo nettopp hva isolasjon gjør med deg, og hvor lett det er å bli paranoid! Det er ikke antiklimatisk, det er et knallsterkt poeng :)

Jeg kjenner meg litt igjen, for jeg er stort sett helt lik selv. Jeg misliker "aldri" slutten på filmer/spill fordi den er sånn med en mening.

Spoiler slutten av Firewatch:

 

Problemet i Firewatch var at det ble bygget så enormt opp rundt en grand finale. Både det mystiske som skjedde og forholdet til hun dama gjorde at jeg forventa noe mer enn at man aldri fikk se dama. Han ensomme loneren var for så vidt helt grei, men hele greia med den forskningsstasjonen og alt det ble bare så dyssa ned og dermed et antiklimaks for meg ass.

 

Lenke til kommentar

Men at Firewatch vinner "beste historie" over både Witcher 3 og Uncharted 4 gir meg en følelse av at det kun får den tittelen fordi man har så høye krav til "vanlige" spill. Selv om Firewatch hadde en god historie (dama så faktisk på gjennom hele gjennomspillingen), så mener jeg det ikke kan sammenlignes med de to konkurrentene. Den svake "tvisten" og antiklimakset av en avslutning trakk for mye ned.

The Witcher 3 kom vel ut i fjor?

Lenke til kommentar

Helt fantastisk ubrukelig liste. Hvor er Rainbow Six Siege under samarbeid? Og at Firewatch vinner beste historie er en hån mot mangfoldige andre gode spill, deriblant Witcher 3 Blood and Wine og Uncharted 4.

 

Gamer blir lite besøkt i 2017 gitt.

 

Så fint da. Da slipper vi så mange negative innlegg fra deg.

 

Enig i listen fra Gamer, koste meg stort med firewatch, selv om det er simpelt. Insider må definitivt prøves!

Endret av TheMuck
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Synes det har vert et slapt år. Det desidert beste spillet som har kommet er Assetto Corsa men vet ikke om det teller siden det har vert ute lenge på pc. Det beste spillet utenom det er vel Doom.

 

Jeg har ikke spilt ps4 eksklusiver.

 

2016 har vært et meget bra år med veldig mange bra spill. Problemet er at Gamer ikke skriver om noen av dem......

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men at Firewatch vinner "beste historie" over både Witcher 3 og Uncharted 4 gir meg en følelse av at det kun får den tittelen fordi man har så høye krav til "vanlige" spill. Selv om Firewatch hadde en god historie (dama så faktisk på gjennom hele gjennomspillingen), så mener jeg det ikke kan sammenlignes med de to konkurrentene.

 

Hva slags kvinneemne er det du har endt opp med da?  :)

Høres ut som dere har det bra i sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...