Gå til innhold

– Mac-utvikling er ikke lenger en prioritet hos Apple


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er det ikke direkte overraskene.

Vi går mot nettbrett\mobil blir mere avhening av i hverdagen.

PC\dekoder\ laptop blir ikke like stort behov for folk flest.

Da snakker jeg ikke om videoredigering eller gaming men normalt bruk som kontor og nettsurfing og noe film.

 

Selv kunne jeg ønske meg Ipod\Mac mini da iphone er for dyr og har ikke det jeg kan ønske meg.

Men mobilen tar over for ipod og mac mini kan ikke oppgraderes så muligens dette ikke blir noe kjøp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Apple burde konsentrere seg om kun to Pro-Mac-er (bærbar og stasjonær) og kutte ut billigmaskinene Mac Mini og MacBook (som er de maskinene som lettest lar seg erstatte av nettbrett). Det vil nok være plenty proffbrukere som synes nettbrett er for begrensende, f.eks utviklere, designere, konstruktører, arkitekter, forskere og lignende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123879

Gå for en god mobil som du kan bruke til musikk, video og photo når det skulle passe.

 

Så har du en stasjonær PC hjemme du kan bytte deler eller lagring på alt ettersom hva som skulle passe.

 

BÆM! - Så har du alt du trenger :-)

Lenke til kommentar

At Apple prioriterer massemarked (iphone) og produkter med stort vekst potensial (watch) kan jeg forstå.

 

Men derifra til å vente mange år med oppgradering av mac pro virker litt overilt. Hvor vanskelig kan det være å holde eksisterende design oppdatert med siste generasjon cpu og gpu?

 

Jeg liker mac pga hw som er greit skrudd sammen, uten de store blemmene og uten nagware.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har påstått noen år at Apple ender opp med ett OS, og trolig en hardware-plattform. Kanskje er det det som nå skjer? Om iPad etterhvert blir kraftige nok, så kan disse ta mye av markedet som en laptop fyller. I det minste for Hvermansen, som ikke har spesielt dedikerte behov med fordringer til kraftig hardware.

Jeg har fortsatt en tror på at dette vil skje, ... etterhvert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har påstått noen år at Apple ender opp med ett OS, og trolig en hardware-plattform. Kanskje er det det som nå skjer? Om iPad etterhvert blir kraftige nok, så kan disse ta mye av markedet som en laptop fyller. I det minste for Hvermansen, som ikke har spesielt dedikerte behov med fordringer til kraftig hardware.

Jeg har fortsatt en tror på at dette vil skje, ... etterhvert.

 

Du har nok mest sannsynlig dessverre rett. Selv om smart-telefoner og tablets er artige dingser, er de ikke god nok til mitt bruk. Men for alle som bare bruker data til konsumering av innhold, og det gjelder nok mesteparten, vil nok en iPad være god nok. Evt. med et eksternt tasatur dersom du må skrive noe. For min del er det ingen erstatning for en PC.

 

Jeg tror at Mac vil bli faset ut de neste 5-10 årene. Apple kommer til å porte Xcode og iOS-SDK til Windows, og på den måten gjøre Mac-plattformen urelevant.

 

Jeg mistenker at de kanskje kommer til å selge enkelte premium-PCer med Windows, men at det går mot at Mac OS legges ned, er det lite tvil om.

 

Men forhåpentligvis tar jeg feil. Jeg mener fremdeles Mac OS er bedre enn Windows, selv om Windows 10 nærmer seg kraftig (bortsett fra all overvåkingen da).

Lenke til kommentar

Slik jeg TROR Apple driver butikk idag er at de selger nokså nøkterne produkter og tjener ganske så mye på å levere tjenester til disse produktene. For eksempel selge en iPad for NOK5000 for eksempel, for å så selge så og så mange apper/musikk/filmer/ebøker.

Litt samme med AirPods: selge grovt overpriset produkt for å så selge mer muskk pga folk bruker vel ikke AirPods kun for å høre på gratis podcasts.

Laptoper og stasjonære er derimot engangs-salg, klart folk vil kjøpe musikk og apper til disse også, men forholdet blir adskillig mindre. Pluss så er de mer mekanisk komplekse og der må man nok forvente flere kostnader forbundet med reklamasjon og produksjonsfeil. Så jeg kan veldig godt skjønne hvorfor Apple ikke helt kutter ut... men i alle fall bremser kraftig ned på utvikling/produksjon av nye PCer.

Lenke til kommentar

Slik jeg TROR Apple driver butikk idag er at de selger nokså nøkterne produkter og tjener ganske så mye på å levere tjenester til disse produktene. For eksempel selge en iPad for NOK5000 for eksempel, for å så selge så og så mange apper/musikk/filmer/ebøker.

Litt samme med AirPods: selge grovt overpriset produkt for å så selge mer muskk pga folk bruker vel ikke AirPods kun for å høre på gratis podcasts.

Laptoper og stasjonære er derimot engangs-salg, klart folk vil kjøpe musikk og apper til disse også, men forholdet blir adskillig mindre. Pluss så er de mer mekanisk komplekse og der må man nok forvente flere kostnader forbundet med reklamasjon og produksjonsfeil. Så jeg kan veldig godt skjønne hvorfor Apple ikke helt kutter ut... men i alle fall bremser kraftig ned på utvikling/produksjon av nye PCer.

 

Klart, folk kjøper progamvare til pc/ mac men Apple får ikke en cut når du kjøper et spill på steam.

Er heller ikke en mangel på lekkere pcer.

Lenke til kommentar

Dette høres merkelig ut så lenge all app-utvikling til IOS må foregå på en Mac... Kutt ut mac, så blir det ingen flere apper til IOS, og følgelig helt stopp på salg av iPhone/iPad. Mulig de har trøbbel innomhus med Mac-avdelingen, men det tror jeg de er avhengig av, og har til hensikt, å fikse på.

 

Det er feil. Du kan fint lage IOS app via Xamarin\Visual studio på en windows maskin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette høres merkelig ut så lenge all app-utvikling til IOS må foregå på en Mac... Kutt ut mac, så blir det ingen flere apper til IOS, og følgelig helt stopp på salg av iPhone/iPad. Mulig de har trøbbel innomhus med Mac-avdelingen, men det tror jeg de er avhengig av, og har til hensikt, å fikse på.

Det er feil. Du kan fint lage IOS app via Xamarin\Visual studio på en windows maskin.

Xamarin er ikke (skikkelig) native, selv om den kompileres :p

Endret av Olavxxx
Lenke til kommentar

Gå for en god mobil som du kan bruke til musikk, video og photo når det skulle passe.

 

Så har du en stasjonær PC hjemme du kan bytte deler eller lagring på alt ettersom hva som skulle passe.

 

BÆM! - Så har du alt du trenger :-)

 

Wow. Tror det må være det dummeste forslaget jeg har hørt på lenge. Mobil + stasjonær... Jøsses

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Rent marked og utviklingsmessig kan jeg ikke skjønne at det er noe problem når Apple sitter på en haug av gassilioner kroner og produktene selger godt med høye priser.

 

Dette virker mer som et ledelsesproblem og mangel på visjoner rundt PC'er og dens rolle i Apples økosystem. Det begynner å ligne på utviklingen Microsoft hadde på mobil på 2000tallet. Microsoft Surface Studio derimot materialiserer en ny generasjon arbeidsverktøy, som er er en naturlig utvikling fra PC'er, ikke fra mobiler og nettbrett.

 

Må si jeg har ikke savnet Steve Jobs mer enn nå. For selv om Microsofts studiomaskin og Surface-serie ser bra ut så har jeg foreløpig ikke tro på at Microsoft har det som skal til for å lage gjennomført software til den nå solide hardwaren de presenterer. Windows 10 er fremdeles laaaangt fra ferdig og preges av avgjørelser jeg ikke forstår (tvungen oppdatering og reboot? wtf? Reklame? Innstillinger borte vekke?).

 

Jeg har også hatt gleden av å bruke Office 365 og Sharepoint i det siste, og fy flate så dårlig mye av dette er laget. Virker som de kladder og kladder på kode og databaser, når de åpenbart burde laget ting fra scratch. Poenget er at jeg ser Microsoft gjøre samme feilen om og om igjen, de har ingen kvalitetskontroll og lar uferdige halvhjertede løsninger passere for så å aldri utbedre dem selv 10 år i ettertid.

 

Det var Apple som styrte oss mot fremtiden og leverte solide og gjennomførte produkt, og selv om jeg aldri har eid eller brukt Mac så har jeg fulgt nøye med og sett for meg at jeg på ett ellet annet tidspunkt ville bytte til macOS. Med Steve Jobs bak roret ville han stjelt hemnigsløst av de beste ideene de siste årene og utviklet Mac til neste generasjons verktøy. Det vi fikk uten han var... Touch Bar...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Som jeg har sagt i ganske mange år, hovedulempen med seriøst arbeid på OSX er at du er i apples vold når det gjelder hva de finner på med hardware, en ulempe som viser seg sterkere og sterkere.

 

AtW

Det er forsåvidt sant, men du er vel også i Microsofts vold hva angår programvare/OS hvis du går for Windows? MS har vel ikke vært kjent for å forfekte API-er som fungerer på tverrs av platformer (DirectX er et kjært eksempel), og du får etterhvert en ganske sterk programvare-lock-in. Jeg vil påstå at hvis MS plutselig bestemmer seg for å legge ned/drastisk endre Windows-satsingen får du et tilsvarende problem.

 

Windows har hatt en kjempefordel med et stort programvarebibliotek, og det er ikke sjeldent jeg har hørt folk besvære seg over Windows, men som likevel ikke har byttet plattform fordi yndlingsprogrammet kun fungerer på Windows.

 

Er programmet skrevet til OS X vil det iallfall benytte plattformuavhengige standarder som OpenGL og liknende. Avhengig av programtype vil dette gjøre det enklere (men selvfølgelig ikke trivielt) å få programmet over til en annen platform etterpå.

 

Standardkompilatoren for C/C++ for OS X er iallfall clang/llvm, som også finnes på Linux/BSD, og gjør portearbeidet litt mer behagelig enn hvis man har låst seg til Visual C++-standarder eller verre: C#.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...