Gå til innhold

Slutt på dårlig innendørsdekning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Nå lanserer Telenor tale over wifi for 650.000 norske iPhone-kunder ... Trafikken belastes på samme måte som den som originerer i mobilnettet.

Hmm... genialt. Telenor's eget utstyr (mobilnett) involveres altså ikke.

 

På meg virker det som de nå klart å selge inn en variant av keiserens nye klær. De tar betalt for en tjeneste kunden ikke benytter (deres mobilnettverk) og allikevel er kunden villig til å betale for bruken (av noe denne ikke benytter).

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Gjelder wifi tale for Djuice også? 

 

foreldrene mine bor hvor det er veldig dårlig dekning så vurderer å skifte de til djuice abonnement hvis dette fungerer.

 

Telenor frihet syns jeg er for dyre abonnement i forhold til hva mine foreldre trenger

 

Hei.

Har hatt dette på min Xperia Z5C siden i sommer/høst og hadde Djuice da og det fungerte fint. Nå har jeg abonnement hos komplett mobil med telenordekning og det fungerer like fint der så det virker ikke som det er avhengig av abonnement , men muligens hvem som leverer mobilsignalet.

Så ut som WIFI tale brukte en del strøm og vi har god dekning for 4G tale så jeg har valgt å slå det av for å spare strøm.

 

Jan.

Lenke til kommentar

Gjelder wifi tale for Djuice også? 

 

foreldrene mine bor hvor det er veldig dårlig dekning så vurderer å skifte de til djuice abonnement hvis dette fungerer.

 

Telenor frihet syns jeg er for dyre abonnement i forhold til hva mine foreldre trenger

 

Ja!

 

Lumia 950 støtter vist nok Wi-Fi tale, må dette aktiveres per modell? Per OS? Eller hvordan fungerer det?

 

Ja, det må aktiveres per modell. Det ser dessverre mørkt ut for Lumia 950, står ikke i støttede apparat listen.

 

På meg virker det som de nå klart å selge inn en variant av keiserens nye klær. De tar betalt for en tjeneste kunden ikke benytter (deres mobilnettverk) og allikevel er kunden villig til å betale for bruken (av noe denne ikke benytter).

 

Du sier at dette ikke involverer Telenors mobilnett? Vel, det gjør jo det? Samtalen kobles opp mot ditt wifi nett, ja, men den må jo videre fra ditt wifi nett til mottakers (sansynligvis) mobiltelefon og denne samtalen må rutes på en eller annen måte. Wifi tale rutes på samme måte som IP telefonsamtaler, inn i samme noder og veksles derfra videre til riktig mottaker enten om det er fasttelefon, mobiltelefon enten fra Telenor eller Telia, utenlandske nummer osv. Det er ikke nok å ha bare en wifi tilkobling, du må allikevel rute samtalen på en eller annen måte...

 

Disclaimer, jeg jobber i Telenor kundeservice, men uttaler meg ikke på vegne av dem og basert på offentlig tilgjengelig informasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er dette reklame eller journalistikk?

 

- Hva med å undersøke status hos Telia?

- Hva med å forklare tallet 650.000 iPhones, jeg har ingen tro på at Telenor har 650.000 kunder med iPhone 6 eller nyere. Dette tallet må inkludere underselskaper som Talkmore og Djuice. Kanskje også Hello og andre som leier kapasitet i Telenor sitt RAN?

 

- Hvorfor kan ikke alle telefoner som støtter VoLTE og VoWiFi brukes?

 

--

Dette ser ut som copy / paste pressemelding uten noen spørsmål stilt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Nå lanserer Telenor tale over wifi for 650.000 norske iPhone-kunder ... Trafikken belastes på samme måte som den som originerer i mobilnettet.

Hmm... genialt. Telenor's eget utstyr (mobilnett) involveres altså ikke.

 

På meg virker det som de nå klart å selge inn en variant av keiserens nye klær. De tar betalt for en tjeneste kunden ikke benytter (deres mobilnettverk) og allikevel er kunden villig til å betale for bruken (av noe denne ikke benytter).

Det er vel mer utstyr en bare mobilnettet som blir brukt til en samtale

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er vel mer utstyr en bare mobilnettet som blir brukt til en samtale

Vel, alt annet utstyr er jo betalt allerede. WiFi betales via internett (ISP). Det er i prinsipp dette som finansierer bakkenettet (i tillegg til gammeldags fast telefon). Samtale og datakost på mobil eksisterer kun fordi du benytter mobilnettet (3G/4G etc).

 

Her har Telenor for dårlig mobilnett og innfører et system hvor du isteden benytter eget eksisterende utstyr. Det er jo fint, bortsett fra at de tar betalt for bruk av mobilnettet allikevel.

 

For å gi det en litt annen vinkling:

Synes du det virker fornuftig om telenor skulle tatt betalt for datatrafikken når du benytter WiFi på telefonen ?

 

(Note; Det er ikke allverdens teknisk forskjell på datastrømmen om du streamer musikk eller streamer en telefonsamtale.)

Lenke til kommentar

 

Det er vel mer utstyr en bare mobilnettet som blir brukt til en samtale

Vel, alt annet utstyr er jo betalt allerede. WiFi betales via internett (ISP). Det er i prinsipp dette som finansierer bakkenettet (i tillegg til gammeldags fast telefon). Samtale og datakost på mobil eksisterer kun fordi du benytter mobilnettet (3G/4G etc).

 

Her har Telenor for dårlig mobilnett og innfører et system hvor du isteden benytter eget eksisterende utstyr. Det er jo fint, bortsett fra at de tar betalt for bruk av mobilnettet allikevel.

 

For å gi det en litt annen vinkling:

Synes du det virker fornuftig om telenor skulle tatt betalt for datatrafikken når du benytter WiFi på telefonen ?

 

(Note; Det er ikke allverdens teknisk forskjell på datastrømmen om du streamer musikk eller streamer en telefonsamtale.)

For det første. Du står fritt til å velge en annen operatør.

 

For det andre dette er tilleggsfunksjonalitet, ingenting fjernes som følge. Før hadde du n, nå har du n+1.

 

Om Telenor hadde hatt operatørmonopol ville det vært én ting men du står fritt til å velge mellom to andre nett, ja faktisk tre hvis du teller ICE.net.

 

Videre er dette svært bra for byer da det vil føre til mindre belastning på basestasjoner, vi vil i tillegg oppleve mindre signalstøy da telefoner vil kunne ta i bruk kortreiste 2.4 og 5gHz signaler istedenfor langreiste <1500Hz signaler.

For ikke å snakke om at tale over WiFi er langt mindre energikrevende enn tale over GSM, mobilen må øke signalstyrken betraktelig under samtaler.

 

Det er mye positivt å ta tak i her, og i grunn ingenting negativt (gitt at dekningsgraden ikke blir dårligere.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har dere spurt Telia når de eventuelt kommer med dette? Jeg fikk en såkalt operatøroppdatering i går fra Telia(/chess), men innstillingen er fortsatt ikke tilgjengelig.

 

Hei!

 

Vi fikk svar fra Telia nå, og har oppdatert saken. De kan ikke tilby det samme som Telenor, og sier at de ikke synes markedet er modent nok, ettersom tjenesten bare er tilgjengelig for noen utvalgte modeller.

 

Mvh

 

Niklas Plikk, Nyhetssjef i Tek.no

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har dere spurt Telia når de eventuelt kommer med dette? Jeg fikk en såkalt operatøroppdatering i går fra Telia(/chess), men innstillingen er fortsatt ikke tilgjengelig.

Hei!

 

Vi fikk svar fra Telia nå, og har oppdatert saken. De kan ikke tilby det samme som Telenor, og sier at de ikke synes markedet er modent nok, ettersom tjenesten bare er tilgjengelig for noen utvalgte modeller.

 

Mvh

 

Niklas Plikk, Nyhetssjef i Tek.no

 

 

 

Korrigering av innlegg.

 

Telia er lite framsynte med andre ord? Regner med at Telenor scorer mange poeng på brukervennligheten som sluttbruker muligens kan komme til å oppleve i grisgrente strøk der mobildekningen er så som så.

Endret av G
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...