Gå til innhold

Om du har kjøpt en smartklokke fra Pebble sitter du nå i saksa


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enda en grunn til å holde seg til mekaniske klokker... :wee:

Om noe, er dette heller et argument for å holde seg til solide aktører i markedet i motsetning til Kickstarter-finansierte unggutter med en drøm. Men for all del, jeg har fått inntrykket av at de fleste som har kjøpt klokker fra Pebble er fornøyde med disse, og det er jo ikke noen grunn til å være mindre fornøyd selv om selskapet forsvinner. Det er selvfølgelig under forutsetning av at du ikke får behov for garantien som nå har svunnet hen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det her er utrolig synd.

 

Pebble Time Steel er kanskje den elektronikken jeg har vært mest fornøyd med det siste året. Jeg håper på, men er ikke optimistisk, at noen tar opp stafettpinnen og lager en smartklokke som først og fremst er en klokke, og som ikke tar mer oppmerksomhet enn nødvendig.

Lenke til kommentar

 

Enda en grunn til å holde seg til mekaniske klokker... :wee:

Fordi?

 

Litt halvseriøst utsagn, men poenget er vel at man har et produkt som varer uten å være avhengig av at selskapet bak fortsatt eksisterer.

 

Selvfølgelig kan man diskutere det, kan være deler som må byttes, mm, men man er langt i fra like avhengig som på smartklokker som kan kreve systemoppdateringer for å kunne dra nytte av nye standarder, feilrettinger, osv. Nå er forventet levetid noe helt annet også, men igjen, litt halvseriøst utsagn. :wee:

Endret av IT_Predator
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Enda en grunn til å holde seg til mekaniske klokker... :wee:

Om noe, er dette heller et argument for å holde seg til solide aktører i markedet i motsetning til Kickstarter-finansierte unggutter med en drøm. Men for all del, jeg har fått inntrykket av at de fleste som har kjøpt klokker fra Pebble er fornøyde med disse, og det er jo ikke noen grunn til å være mindre fornøyd selv om selskapet forsvinner. Det er selvfølgelig under forutsetning av at du ikke får behov for garantien som nå har svunnet hen.

 

 

Det er nå ikke så fryktelig lenge siden Fitbit var en gjeng med unggutter, riktignok med VC og ikke på Kickstarter. Man trenger nok ikke gå lenger bak i tid en 4 år før det var veldig usikkert hvilket av disse firmaene som vil gjøre størst suksess.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Melk kuene i et par runder - penger, feedback, goodwill - pakk det heile sammen - selg & cash out. Først oculus rift, ouya og nå pebble - og den praksis har ødelagt for så mange... Det er bare så ufattelig trist.

 

Samtidig så illustrer det hvor utrolig viktig at prosjekter på kickstarter er opensource slikt at man ikke ender opp  med søppel etter at noen har solgt seg igjen...

Lenke til kommentar

Viser vel bare igjen svakheter med kickstarter, ett firma som er avhengig av donasjoner får problemer den dagen donasjonene slutter...

 

Det er mulig å legge om foretningsmodellen men det krever sansyndligvis dyr kompetanse.

 

Tror det heller er nedadgående salg.

Du begynner å selge et hypet produkt.

Mange kjøper, dette får flere til å kjøpe og salget er oppadgående.

Problemet er når de mest ivrige har kjøpt vil salget gå ned, de får også mer konkuranse.

 

Du har budgjetert for at det store salget skal øke og det går galt.

Lenke til kommentar

"I saksa" sitter jeg vel ikke før programvaren fases ut og serverne slåes av. Hadde satt pris på om de lagde en offline-versjon av appen som ikke krevde pebble-konto før de setter den kroken på døra, men det er vel litt optimistisk. 

Vi med første generasjon Pebble har vel allerede merket litt utfasing av funksjoner, hvor vi ikke har fått absolutt alle nyhetene som har blitt tilgjengelig for Time-modeller og senere. 

 

Er knallfornøyd med Pebble, da den har vært akkurat passe smart for meg. Jeg har de siste månedene kunne tenkt meg et par småting Pebble ikke klarer som jeg mistenker klokker som kjører direkte på Android Wear kanskje klarer (i hovedsak i forbindelse med to-stegspålogging her og der), men batteritiden på andre klokker har vært og er en dealbreaker for meg. 

Jeg har lurt på om en fitnesstracker som også viser mobilvarsel kunne vært en erstatning, men problemet er at alle ser ut som fitnesstrackere og har fokus på trening, noe jeg ikke er interessert i å ha på armen. Håper Fitbit slipper noe for oss Pebble-brukere i framtiden, eller at batteritida på andre smartklokker går kraftig opp snart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg lurer på når - og hva - ting begynner å slutte å fungere. Så lenge eg kan bruke den til å sjekke tiden, dato'en, koblet opp mot Endomondo/Sleep as Android og eg får opp varsler når noen ringer, sender e-post eller melding så er eg happy. Men slutter det å fungere så blir det en reklamasjonssak.

Lenke til kommentar

Melk kuene i et par runder - penger, feedback, goodwill - pakk det heile sammen - selg & cash out. Først oculus rift, ouya og nå pebble - og den praksis har ødelagt for så mange... Det er bare så ufattelig trist.

 

Samtidig så illustrer det hvor utrolig viktig at prosjekter på kickstarter er opensource slikt at man ikke ender opp  med søppel etter at noen har solgt seg igjen...

Det gjelder jo spill, og ikke klokker:

Men Kickstarter har jo vært opphav til spill som Divinity:Original Sin, Wasteland 2, og Pillars of Eternity.

Ingen av dem var perfekte, og noen vil alltids furte, men de var et meget friskt pust i spillmarkedet, og jeg elsker dem alle sammen!

Koste meg mer med disse, enn f.eks Fallout 4 eller Skyrim

Lenke til kommentar

 

 

Enda en grunn til å holde seg til mekaniske klokker... :wee:

Om noe, er dette heller et argument for å holde seg til solide aktører i markedet i motsetning til Kickstarter-finansierte unggutter med en drøm. Men for all del, jeg har fått inntrykket av at de fleste som har kjøpt klokker fra Pebble er fornøyde med disse, og det er jo ikke noen grunn til å være mindre fornøyd selv om selskapet forsvinner. Det er selvfølgelig under forutsetning av at du ikke får behov for garantien som nå har svunnet hen.

 

 

Det er nå ikke så fryktelig lenge siden Fitbit var en gjeng med unggutter, riktignok med VC og ikke på Kickstarter. Man trenger nok ikke gå lenger bak i tid en 4 år før det var veldig usikkert hvilket av disse firmaene som vil gjøre størst suksess.

Rart egentlig, for Fitbit er, unnskyld uttrykket, noe forbaska herk. De har et trendy navn som er lett å huske, og som dessverre er blitt synonymt med trenings og smartarmbånd ( som Gopro for actionkameraer og ipad for nettbrett), til tross for at det er relativt sett dårlige produkter som overhodet ikke tåler tidens tann om man setter dem opp imot sammenlignbare produkter.

 

Har du et smartbånd kan du vedde en 5'er på at de fleste tror du har en Fitbit, og det samme gjelder Gopro om du har et actionkamera.

 

Det er trist egentlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...