Gå til innhold

Ny Celeron-NUC kan gjøre god nytte i stua


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men klarer den 4k HDR med BT2020 og 4:4:4 subsampling? Eller er det bare oppløsningen den strengt tatt orker/støtter?

De beste TV'ene er vel fortsatt 10-bit. Og denne støtter bl.a. full hw aksellerert 10-bit HEVC. 

 

Tåpelig å skyte av 4k støtte hvis det er kun på hengene håret? Lar meg ikke lure. Selv om tek.no tror den kan spille av youtube i 4k uten problemer.

På hengende håret? Den vil spille av alt 4k materiale uten problemer og du kan multitaske ved siden av. Det er en 10watts htpc platform og ikke en 4K spillmaskin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om man har en tv med 4k har den høyst sansynlig smart-tv som spiller av 4k så litt bortkastet om det bare er for det bruket.

 

Med mindre man skal spille noe med sær codec elns, men da er det ikke sikkert nucen heller klarer det.

 

Vel, med "Smart.TV" er du avhengig av at TV-produsenten gidder å oppdatere appen i systemet for å ha en fin dag. Jeg venter fortsatt på at Samsung skal gi ut HDR-oppdateringen til Netflix-appen. Funksjonen Samsung lovte å være klar til sommeren. Men fjorårsmodellen mangler fortsatt den appen, selv om Netflix har sagt at den ble oversendt til godkjenning før sommeren.

Tipper Samsung ikke vil ødelegge salget av årets modell...

 

Så å kunne ha alle tenkelige funksjoner på en Windows-plattform anser jeg som en fantastisk løsning. Da kan man tilogmed spille av FLAC-filer i skikkelig oppløsning.

Lenke til kommentar

 

Men klarer den 4k HDR med BT2020 og 4:4:4 subsampling? Eller er det bare oppløsningen den strengt tatt orker/støtter?

De beste TV'ene er vel fortsatt 10-bit. Og denne støtter bl.a. full hw aksellerert 10-bit HEVC. 

 

Tåpelig å skyte av 4k støtte hvis det er kun på hengene håret? Lar meg ikke lure. Selv om tek.no tror den kan spille av youtube i 4k uten problemer.

På hengende håret? Den vil spille av alt 4k materiale uten problemer og du kan multitaske ved siden av. Det er en 10watts htpc platform og ikke en 4K spillmaskin.

 

Men problemer er hvis du skal gjøre tyngre oppgaver, vil nok den med windows 10 føles treg etterhvert.

Har selv kjøpt billig pc før som viser seg i ettertid blir søppel, i håp å spare penger, jeg har lært leksen min skal man ha pc bør man ikke gå for det billigste alternativet, det blir dyrt senere hvis den blir for treg og ikke kan oppgraderes.

 

Selv vært borti intel atom 330, AMD E450, AMD A6-1450, som skryter å av å klare full hd.

Men det er kun på hengene håret. I dag er disse cpuene søppel for noe annet en XP\android.

Bør ikke brukes med windows 10.

 

http://ark.intel.com/products/95594/Intel-Celeron-Processor-J3455-2M-Cache-up-to-2_3-GHz

Nå har den minst dobbelt så kraft cpu som de jeg har vært borti. Men uansett er jeg ganske sikker på hvis du ser på 4k på youtube og gjør noe annet på maskinen skal det lite til å nå 100% cpu bruk i windows.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Om man har en tv med 4k har den høyst sansynlig smart-tv som spiller av 4k så litt bortkastet om det bare er for det bruket.

 

Med mindre man skal spille noe med sær codec elns, men da er det ikke sikkert nucen heller klarer det.

 

Vel, med "Smart.TV" er du avhengig av at TV-produsenten gidder å oppdatere appen i systemet for å ha en fin dag. Jeg venter fortsatt på at Samsung skal gi ut HDR-oppdateringen til Netflix-appen. Funksjonen Samsung lovte å være klar til sommeren. Men fjorårsmodellen mangler fortsatt den appen, selv om Netflix har sagt at den ble oversendt til godkjenning før sommeren.

Tipper Samsung ikke vil ødelegge salget av årets modell...

 

Så å kunne ha alle tenkelige funksjoner på en Windows-plattform anser jeg som en fantastisk løsning. Da kan man tilogmed spille av FLAC-filer i skikkelig oppløsning.

Min gamle Samsung TV spilte av omtrent alt jeg matet den med fra nettverket, eneste jeg slet litt med var at lyden var ute av sync på noen få titler. Kjøpte nylig en 2016modell og den har ingen problemer. Spiser 4K HDR filer fra NAS uten problem.

 

Så for mitt tilfelle ville det bare blitt mere tungvindt å ha en pc tilkoblet.

Var tenkt til å kjøpe en HTPC i år, men ser ikke behovet så lenge Tizen fungerer så bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv vært borti intel atom 330, AMD E450, AMD A6-1450, som skryter å av å klare full hd.

Men det er kun på hengene håret. I dag er disse cpuene søppel for noe annet en XP\android.

Bør ikke brukes med windows 10.

Jeg er ganske nysgjerrig på ytelsen til denne prosessoren. Nå vet jeg ikke hvor mye man kan "lese" ut fra en benchmark, men denne scorer et sted mellom Sandy Bridge Celeron og i3 i følge passmark:

 

https://www.cpubenchmark.net/mid_range_cpus.html

 

Sandy Bridge er helt OK i bruk selv ved litt tyngre arbeidsoppgaver.

Lenke til kommentar

Om man har en tv med 4k har den høyst sansynlig smart-tv som spiller av 4k så litt bortkastet om det bare er for det bruket.

 

Med mindre man skal spille noe med sær codec elns, men da er det ikke sikkert nucen heller klarer det.

 

Nope. Smart TV løsningene har ikke skikkelig 2160p, noe du vil erfare hvis du setter opp en TV riktig for PC bruk, og TVen støtter dette. 2160p/444-chorma/full-range/60Hz.

 

Jeg måtte fiske frem speilrefleksen og makrolinsa, og ta bilder på pixel nivå, slik at jeg fant ut hvilken innstillinger på min 2015 Samsung TV, som gjorde bildet uskarpt. Det var kort fortalt alle, da alle forbedringer ble gjort med tap, altså ikke 444 støtte. Har til gode å se noe som virkelig funker i noen TV-butikk.

 

Brukt riktig, er forskjellen enorm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...