Gå til innhold

Denne daglivarebutikken styres kun av kunstig intelligens


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kult og behagelig, men jeg tror så godt som alle som ser videoen driter i "Just Walk Out Technology" som de kaller systemet sitt, når de ikke forklarer hvordan det fungerer. Det holder ikke for markedsavdelingen å finne på fjonge ord i 2016 og tro vi kunder tar det for god fisk.

Hvordan funger systemet? Kan det være en type RFID chip i produktet som registrerer alle produkter du tar med ut av butikken?

 

Amazon vil ikke lykkes med et konsept der de later som trolldom og magi gjør jobben og ber oss kunder stole på det.

Endret av eunaas eunaas
  • Liker 2
Lenke til kommentar

1-2-3 poof så var det enda fler arbeidsledige. Borgerlønn ser ut til å bli en nødvendighet raskere enn jeg hadde trodd.

 

1-2-3 poof så var det enda flere jobber for automasjon og IT (Arbeidsområder som er overflod per dags dato). Med mulighet for videreutvikling, salg og service i Norge. Ja folk må gjerne omskolere seg, men slik er det nå uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

1-2-3 poof så var det enda fler arbeidsledige. Borgerlønn ser ut til å bli en nødvendighet raskere enn jeg hadde trodd.

 

Ja, vi får se om eliten etterhvert lar maskinene jobbe for seg selv eller for oss.

Tror ikke at det er noe å bekymre seg for, alt som skal til for å bryte ned ett system som jobber for eliten er ett eneste alternativ som ikke gjør det.

Lenke til kommentar

1-2-3 poof så var det enda fler arbeidsledige. Borgerlønn ser ut til å bli en nødvendighet raskere enn jeg hadde trodd.

1-2-3 poof så var det enda flere jobber for automasjon og IT (Arbeidsområder som er overflod per dags dato). Med mulighet for videreutvikling, salg og service i Norge. Ja folk må gjerne omskolere seg, men slik er det nå uansett.

 

Jeg er fullt klar over det, men det forandrer ikke det faktum at det blir mindre jobber med automatisering. Grunnen til at jeg tror at borgerlønn blir en nødvendighet raskere pga. denne typen butikk er at det viser at det er et høyt ønske om automatisering på områder jeg var ganske sikker på at skulle forbli ganske tradisjonelle en stund til. Alle monner drar.

 

Automatisering skaper mindre arbeidsplasser enn det fjernes totalt sett og sentralisering/ fjernstyring gjør at man kan ha enda mindre folk. Det er mindre kostbart å ha 1 person som sitter og fikser 20 butikker fra kontorpulten enn å ha 20 folk som drar ut.

 

Dette er også enkel kapitalisme. Minst mulig penger ut og mest mulig inn. Menneskelig arbeidskraft er en feilkilde samtidig som vi er treige og dyre. Det er fra et økonomisk standpunkt lurt å fjerne mest mulig arbeidsplasser.

 

Kanskje ikke den beste forklaringen, men regner med at det er forståelig. Folk som tror at automatisering ikke er en grunn til bekymring vet ikke helt hva de snakker om.

Endret av SlikGårNoDagan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

1-2-3 poof så var det enda fler arbeidsledige. Borgerlønn ser ut til å bli en nødvendighet raskere enn jeg hadde trodd.

1-2-3 poof så var det enda flere jobber for automasjon og IT (Arbeidsområder som er overflod per dags dato). Med mulighet for videreutvikling, salg og service i Norge. Ja folk må gjerne omskolere seg, men slik er det nå uansett.

 

 

Problemet er jo at det er lavtlønns-yrkene som de fleste klarer å utføre som forsvinner. Ikke alle klarer bli IT-spesialister vet du.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Få satt noen av disse "hjernene" i utviklermodus, og inkluder dem i et nasjonalt utviklingsteam, som skal skape framtiden.

Ledighet gjør bare vondt verre.

 

Og dersom du synes forslaget jeg skisserte på en eller annen måte høres forkastelig eller at du har kritikk mot akkurat det, så er det vel ihvertfall for folkehelsens skyld bedre å holde de litt i aktivitet framfor å kjøre de til sykdom på sparebluss og gratis goder. Sånn sett så er det mer nyttig å holde de i aktivitet.

 

Da er det litt mindre viktig hva de holder på med. Og så kan man sikkert få noen bra ledere her i dette landet som finner på litt mer nyttige ting disse menneskene kan foreta seg.

 

Det beste ville selvsagt være om man kunne stimulert til at disse menneskene skapte sin egen arbeidsplass, og om man er heldig flere arbeidsplasser gitt litt tid. Men man må litt til livs hvordan NAV er skapt i dag. Slik at mennesker kan få drive på med egenutvikling uten at de straffes for hardt økonomisk av det. Selvsagt med noen tak og buffere slik at det ikke blir flukt inn i noe NAVer-opplegg.

 

Jeg synes at NAV skulle kreve av arbeidsmarkedsbedrifter at klientene som blir plassert der får noen få prosenter av den arbeidstiden de yter der avsatt til egenutvikling. At en del av attføringsopplegget stimulerte til bruk av hjernen. Selvsagt med noen grenser om at dersom det bare blir sløving ut av det, så er det tilbake til 100 % arbeid for en stund inntil kandidaten er moden for litt egenutvikling igjen. Mennesker er svært forskjellige og har forskjellige faser de må igjennom. Noen er sprellklare for noe nytt, mens andre må få bygget selvtillit eller hva som nå er på det individuelle nivået mellom person-til-person.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

1-2-3 poof så var det enda fler arbeidsledige. Borgerlønn ser ut til å bli en nødvendighet raskere enn jeg hadde trodd.

1-2-3 poof så var det enda flere jobber for automasjon og IT (Arbeidsområder som er overflod per dags dato). Med mulighet for videreutvikling, salg og service i Norge. Ja folk må gjerne omskolere seg, men slik er det nå uansett.

 

 

Problemet er jo at det er lavtlønns-yrkene som de fleste klarer å utføre som forsvinner. Ikke alle klarer bli IT-spesialister vet du.

+ at fleste av teknologi blir skapt i amerika eller asia. Norge ligger sikkert på siste plass av rike land når det gjelder reine teknologi bedrifter som blir eksportert.

Lenke til kommentar

Den frigjorte arbeidskraften kan vel nyttes til andre formål, eller tenker du at alle skal ligge på stranden og motta borgerlønn?

 

Problemet er at i enden av denne automatiseringsprosessen, så kommer det ikke til å finnes noen "andre formål" med reell nytteverdi. Nesten alt man kan tenke opp, finnes det en datamaskin som kan gjøre bedre. Inkludert utvikling av dataprogrammer, etter hvert.
Lenke til kommentar

1-2-3 poof så var det enda fler arbeidsledige. Borgerlønn ser ut til å bli en nødvendighet raskere enn jeg hadde trodd.

Det er en del eksempler på hvordan økt effektivisering og behov for betydelig færre arbeidere for å gjøre samme jobb ikke påvirker arbeidsledigheten, folk jobber heller med andre ting.

Om effektivisering skapte flere arbeidsledige på sikt ville mesteparten av norge vært arbeidsledige nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Effektiviseringen i Norge har medført høyere ledighet blant unge voksne enn tidligere. Dette vil sannsynligvis øke. Man har også tusenvis av asylsøkere/innvandrere utenfor statistikken. Dette hadde vært enda verre hadde det ikke vært for oljen vi pumper opp som lønner titusenvis av offentlige ansatte. Jeg jobber selv i det offentlige og ser for meg at min jobb en dag blir effektivisert slik at jeg kan holde øye med et titalls roboter som overtar min jobb. Arbeidsmarkedet i Norge i dag er effektivisert, men ikke automatisert. Når alt er selvkjørende, maten blir produsert og levert av biler og roboter frem til døra er vi kommet til et punkt hvor svært lite av verdiskapingen vil skje av mennesker.

 

Problemet er at man går fra manuelt arbeid til tenketanker og finansakrobatikk istedenfor reelle verdier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...