Gå til innhold

MSI går til kamp mot overopphetende SSD-er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synd de ikke har gått all in og lagt til heat pipes og heat sinks. 

Denne løsningen vil nok kreve bra luftflyt og gi mer støy. Med større flate fra heat sink og closed loop fasekjøling ville varmgang aldri blitt ett problem selv med stillegående vifter på lav RPM. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Er dette ett reelt problem med M.2? Er det så ille att jeg bør holde meg unna? Sitter og venter på att 960 skal komme i butikkene ...

Slik jeg tolker det, så vil "alle" SSD'er overopphete ved for høy ytelse.

Med SATA vil det være bottlenecken. Med M.2 vil muligens varme-throttling bli bottlenecken?

Lenke til kommentar

Hvis du har kjøling på SSDen ødelegger du poenget med den. Den har en bestemt formfaktor, og jeg tror de fleste av disse SSDene havner i laptoper. Som naturlig ikke har plass til en diger kjøleløsning. Eller liten kjøleløsning. Hvis de var PCIe hadde de nok hatt kjøling, men tror ikke markedet for folk som kjøper til desktop er stort nok til å lage PCIe versjoner med kjøling.

 

Det kan være et problem med overoppheting av raske SSDer som bruker PCIe over M.2. Du vil derimot ikke få høye temperaturer, bare lavere ytelse. For at dette skal skje må du bruke SSDen maks i lengre tid. noe de fleste forbrukere aldri gjør. Dermed opplever ikke folk et problem med det. Åpenbart vil god luftgjennomstrømning kunne være nok.

 

En 2 TB 960 Pro trekker ellers 14W ved ekstremtilfeller, så heatpipes er overkill for 14W maks.

Lenke til kommentar

Er dette ett reelt problem med M.2? Er det så ille att jeg bør holde meg unna? Sitter og venter på att 960 skal komme i butikkene ...

For vanlige folk er det ikke egentlig et problem. Hvis du vet at du kommer til å kjøre den på 100% i lang tid ofte kan du begynne å tenke på det, ellers er det ikke et problem.

Lenke til kommentar

 

Er dette ett reelt problem med M.2? Er det så ille att jeg bør holde meg unna? Sitter og venter på att 960 skal komme i butikkene ...

For vanlige folk er det ikke egentlig et problem. Hvis du vet at du kommer til å kjøre den på 100% i lang tid ofte kan du begynne å tenke på det, ellers er det ikke et problem.

 

 

Okai takker :) Da smører jeg meg med tolmodighet frem til 960 Evo kommer i buttikken. 

Lenke til kommentar

Hei. Jeg. Trenger litt hjelp om noen kan svare meg på det. Jeg har ut i fra testene her og anbefalingene skaffet meg ett ssd. Men har ikke installert den enda. Siden jeg så fant ut at det går an å skaffe seg en m.2 ssd adapter til sata3. Det jeg lurer da er det noe ytelses tap ved å bruke en slik adapter? Men sån teoretisk vil det ikke ha noe betydning med ytelsen siden sata 3 har 6.gb.ps og m.2 ssd 1500mb.ps. har jeg rett i det?

Lenke til kommentar

Hvis du har kjøling på SSDen ødelegger du poenget med den. Den har en bestemt formfaktor, og jeg tror de fleste av disse SSDene havner i laptoper. Som naturlig ikke har plass til en diger kjøleløsning. Eller liten kjøleløsning. Hvis de var PCIe hadde de nok hatt kjøling, men tror ikke markedet for folk som kjøper til desktop er stort nok til å lage PCIe versjoner med kjøling.

 

Det kan være et problem med overoppheting av raske SSDer som bruker PCIe over M.2. Du vil derimot ikke få høye temperaturer, bare lavere ytelse. For at dette skal skje må du bruke SSDen maks i lengre tid. noe de fleste forbrukere aldri gjør. Dermed opplever ikke folk et problem med det. Åpenbart vil god luftgjennomstrømning kunne være nok.

 

En 2 TB 960 Pro trekker ellers 14W ved ekstremtilfeller, så heatpipes er overkill for 14W maks.

 

Kan du ikke bruke akkurat samme argument mot kjølere med CPUer? De har en bestemt formfaktor, og kjøleren passer ikke i en laptop?

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Godt poeng :) De kunne absolutt laget en heatsink som fulgte med til folk som kjøpte til seg selv om kunne tas av/på.

 

Tror grunnen gjerne er at de sjeldent når et punkt hvor det trengs for vanlig bruk. Selv om det er lett å påvise i tester ved å bare gjøre store overføringer. De skal jo fungere i laptoper uten noe veldig luftsirkulasjon eller kjøling og. 2TB 960 Pro er tross alt ratet for 5.7 W avg. Ser en på tester som IOmeter når den leser hele disken (på 2TB) så bruker den 4,5W, samme med skriving. Random performance ligger den gjerne på 2.5W-3W. Destroyer testen til anandtech pusher den derimot til 14W. Så ekstrembruk er altså 3 ganger over vanlig tung bruk. Og for 4.5W, som ellers er hva Core-M har som TDP, så kreves det ikke egentlig ekstra kjøling.

 

Så de regner vel med at de som vil ha ekstrembruk klarer å skaffe kjøling selv? Ikke vet jeg :)

 

Intel 600P kom forresten inn på 23W på destroyer testen til anandtech og 1/4 av ytelsen(til 960 EVO). Så selv om Samsungs PCIe SSDer throtler pga varme så er de altså langt bedre på strømforbruk enn alle andre PCIe SSDer der ute, samtidig som ytelsen er bedre. Og ingen av dem kommer med kjøling heller. Under slik load er jo ytelsen til 600p ruinert uansett da.

 

http://www.anandtech.com/show/9856/angelbird-wings-px1-m2-adapter-review-do-ssds-need-heatsinks

 

Som denne testen viser så har heatsink ingenting å si i anandtech sine egen real-life tester, der den får litt pauser innimellom, som er vanlig (vi snakker 25 ms for destroyer, ikke et minutt liksom). Syntetiske benchmarks som IOmeter derimot kan oppleve dobling i ytelse med heatsink. Så nesten ingen trenger heatsink.

Lenke til kommentar

Er dette ett reelt problem med M.2? Er det så ille att jeg bør holde meg unna? Sitter og venter på att 960 skal komme i butikkene ...

 

Det er IKKE et reelt problem  for 99.9% av brukerene :)

 

Merkes vel kun ved benchmarks og om man har elendig luftflyt rundt m.2 ssden. Jeg har god luftflyt rundt mine 2 nvme ssder i min workstation. Dermed blir det ikkje et problem i benchmarks engang :p

Lenke til kommentar

Hei. Jeg. Trenger litt hjelp om noen kan svare meg på det. Jeg har ut i fra testene her og anbefalingene skaffet meg ett ssd. Men har ikke installert den enda. Siden jeg så fant ut at det går an å skaffe seg en m.2 ssd adapter til sata3. Det jeg lurer da er det noe ytelses tap ved å bruke en slik adapter? Men sån teoretisk vil det ikke ha noe betydning med ytelsen siden sata 3 har 6.gb.ps og m.2 ssd 1500mb.ps. har jeg rett i det?

 

Bits og bytes og sånn. Hvilken SSD har du kjøpt, hvilket hovedkort har du og hvilken adapter vurderer du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...