Gå til innhold

FØRSTEINNTRYKK: Final Fantasy går nye vegar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aldri spilt noen Final Fantasy spill,men sett mye på en som typisk ikke like så godt slike spill. Han har spilt det mye, og spesielt combat og musikk virker veldig gøy/bra for meg. Så jeg tror gjerne det er noe folk som nødvendigvis ikke har spilt så mye av denne serien og også det vestlige markedet vil like godt. Kan forstå at folk kan ha andre synspunkt om de har spilt mange spill i serien før og er vandt med noe annet.

Lenke til kommentar

Starten var treg, kjedelig og hvor spillet oppfordrer deg til å bruke tid på en masse fetch quest som bryter opp muligheten til å bli engasjert og leve seg inn i historien. Det skjer en alvorlig, traumatisk hendelse for hovedpersonen, men like fullt virker det som han like gjerne vil hente noen ingredienser til en kokk som å finne ut hva som har skjedd. Heldigvis tar det seg opp en smule når man kommer litt lengre ut i spillet. At det også er veldig lange lastetider bidrar også til å dra en ut av innlevelsen.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skeptisk. Dette virker absolutt spillbart, men blir nok neppe noe som gjør like stort inntrykk på meg som de tidligere spillene i serien. Det som trekker mest ned er fravær av musikk, lite fokus på hovedhistorien og en typisk åpen verden med masse fetch quests som jeg har sett altfor mange av. The Witcher 3 gjorde dette bra, men det er så langt det eneste spillet jeg har spilt som har klart å gjøre dette uten at det blir kjedelig.

Lenke til kommentar

Spillet er jo helt perfekt is seg selv, men føler at det er stengt inne i konsoll, hvor graffikken kunne ha vert mye bedre.

 

Skurrete bilde og noen ganger ser karakterene ut som piksler.

 

Når det kommer på steam så blir det lett en 10 /10

 

og et tips,, IKKE KJØP TIL XBOX ONE.

 

Hvorfor ikke? Hva er galt med XONE versonen?

Lenke til kommentar

 

......

Hvorfor ikke? Hva er galt med XONE versonen?

Xbox One kjører 720p  (max 900)

mens Ps4 kjører 1080p

 

Stor forskjell, du kan sammenligne det som om du gikk rundt med skitne briller hele dagen og alt ser foggete ut, mens Ps4 er mye klarere,

 

Men still, det ultimate hadde vert på Pc, heldigvis er Tabata smart og har sagt for lenge siden at en Pc versjon ville vært bra, siden de kunne legge til ting de aldri kunne på konsoll.

Endret av Realzi
Lenke til kommentar

synes selv det minner alt for mye om far cry 4 og siden man skal bruke så mye tid på side quest osv, ble selve main quest storyen ganske kort... noe som i sin grad er ganske tragisk da historien til final fantasy spill er hva som gjør dem bra, ikke alt du kan gjøre utenom.

 

Sorry men du tar helt feil, Final Fantasy har aldri blitt husket for historien, men for personene i spillet,

 

FF 10 har akkurat samme historie som FF 15, det har alltid vert fargerike byer og land , samme som folkene i det som har gjort at folk husker spillet,

 

Sephirot var awesome fordi han hadde 2 personligheter, badass revenge attidue.

 

Det eneste bra FF spillet med historie er FF 6, morsomt hvordan folk blander historie og character development.

Lenke til kommentar

Vil dessverre si at hvis man hele tiden sammenligner mot eldre FF spill og bruker dem som en slags mal for hvordan spillet burde vært, så er man antagelig ikke rett person til å anmelde det

Øystein er den eneste norske kritiker som faktisk ser forbi japansk stereotype , så han er akkurat den rette til og anmelde FF 15.

Lenke til kommentar

 

og et tips,, IKKE KJØP TIL XBOX ONE.

Hvorfor ikke? Hva er galt med XONE versonen?

 

Så nettopp noen spille siste boss fight med en PS Pro. Det kan umulig ha vært mer enn 20 fps der. Jeg fikk vondt i øynene av å se på.... Og nei jeg har ikke 120 Hz monitor eller lignende. Kun 60 Hz, og kan fint spille å 40-50 fps og. Trist når en kamp som det blir ødelagt av slideshow fps.

 

Eneste jeg er redd for er hvis combaten er automatisk. At man kan holde inn en knapp så gjør personen alt for deg. Dragons Dogma lot deg gjøre bokstavelig alt.

Det er ikke Assasins Creed på noen måte :p Det vil komme opp "Block" på skjermen din noen ganger når du blir angrepet. Ofte ved kraftigere angrep. Hvis du da allerede er på vei til å angripe osv kan dette ikke avbrytes, og du vil bli truffet. Klarer du derimot å dodge vil du få en parry option, som gjør at du skader fienden din ganske mye tilbake.

 

Ellers er det meste opp til deg. Du har komboer og chaining, bytte av våpen er instant i kamp (du har et hjul med 4 "våpen"). Mye muligheter for hopping og dodging og lignende. Mer og mer muligheter lengre inn i spillet egentlig. Så i begynnelsen er ikke combat så spennende. Springe bort og bare slå til de dør egentlig.

 

 

Vil dessverre si at hvis man hele tiden sammenligner mot eldre FF spill og bruker dem som en slags mal for hvordan spillet burde vært, så er man antagelig ikke rett person til å anmelde det

Øystein er den eneste norske kritiker som faktisk ser forbi japansk stereotype , så han er akkurat den rette til og anmelde FF 15.

 

 Tror ikke han tenkte på den delen. Det er forskjell på å anmelde et spill for det det er, og å anmelde et spill basert på historien.

 

F.eks er det greit å gi trekk for musikken, men hvis det gjøres på grunnlag av eldre FF spill istedenfor spill generelt nå så synes jeg det blir feil. Da ville jeg heller sagt bra musikk, men for de som er vandt med tidligere spill så lever den ikke helt opp eller noe slikt.

 

Så det jeg tror han mener er at spillet ikke burde gis karakter og anmeldes etter hvordan andre FF spill har vært. Altså hvis ting er annerledes her så er det dårligere, fordi det er ikke slik tidligere FF spill har vært. Istedenfor å se det som bare et rent spill og vurdere ting utifra det. Gjerne kommentere på forskjeller til ander spill i serien underveis, det er bare et pluss.

 

Jeg kan ta et eget eksempel. Jeg har spilt mye Total War, og har min egen oppfatning om hvordan Total War spill bør være og slikt. Så hvis jeg da anmelder et nytt Total War spill, så vil jeg hele tiden tenke på hvordan ting var i Medieval Total War og måle det opp mot det. Selv om jeg var bevisst på det, så er det noe jeg ubevisst ville gjort. Men hvor mange er interessert i en anmeldelse av Shogun 2, basert på mal fra Medieval f.eks? Jeg hadde nemlig gitt det spillet betraktelig lavere karakter enn de fleste andre, da jeg synes det ikke kan måle seg med Medieval. Samtidig vet jeg at med det synspunktet så kan ALDRI noe bli bedre. Som er problemet om du lager en anmeldelse basert på en mal fra forrige spill.

Lenke til kommentar

Får håpe de gjør noe med combaten. Såg helt jalla ut på en sånn fremvisningsvideo av et slag når de slåss mot en gigantisk fiende.

Litt sent å gjøre det noen dager etter launch? :p

 

Om combaten ser jalla ut eller ikke kommer litt an på hvor god du er + hva du sloss mot. Har sett mye kul slossing fra folk som ikke er så gode. Har og sett mye dum slossing :)

 

Var den videoen en stor gigant som svingte en arm mot deg?

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

 

synes selv det minner alt for mye om far cry 4 og siden man skal bruke så mye tid på side quest osv, ble selve main quest storyen ganske kort... noe som i sin grad er ganske tragisk da historien til final fantasy spill er hva som gjør dem bra, ikke alt du kan gjøre utenom.

Sorry men du tar helt feil, Final Fantasy har aldri blitt husket for historien, men for personene i spillet,

 

FF 10 har akkurat samme historie som FF 15, det har alltid vert fargerike byer og land , samme som folkene i det som har gjort at folk husker spillet,

 

Sephirot var awesome fordi han hadde 2 personligheter, badass revenge attidue.

 

Det eneste bra FF spillet med historie er FF 6, morsomt hvordan folk blander historie og character development.

 

 

er fullstendig klar over forskjellen mellom historie og character development, men kan ikke si at ffxv har mye av det heller på grunn av at historien går ganske fort. character development skjer igjennom historien ( og side quests til tider ). og dessverre finnes det ikke særlig mye character development i ffxv før mot slutten ( og selv da er det ikke akkurat mye ), akkurat på grunn av at historien er så kort og føles rushed, så blir det ikke akkurat noe jeg ville kalt god character development uansett. vil heller ikke kalle interaksjonene deres i side quests, camping, osv character development, da det viser mer hvordan de allerede er enn hvordan de forandrer seg igjennom hendelser.

 

selve main storyen i spillet kan en lett spille igjennom på et par dager, noe jeg vil si er ganske kort tid. alt jeg mener er at i stor grad så virker det mer som at de har fokusert på alt det andre du kan gjøre i spillet mer enn selve historien og gjøre noe bra med karakterene. og nei, jeg sammenligner ikke med gamle final fantasy spill, da jeg ikke kan "skryte" på meg å ha prøvd dem.

Endret av Cinalate
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det er en stor overgang til dette spillet i forhold til tidligere spill, men at musikken er dårlig kan jeg ikke si meg enig i. Den er ikke på nivå med det FF7 og 9 leverte, men den er fortsatt bra.

 

Slik jeg leser artikkelen går det heller på fraværet av musikk i situasjoner der de ville gitt en mye bedre atmosfære.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...