Gå til innhold

Oculus-ingeniør tviler på at spill er fremtiden for virtuell virkelighet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Idrett og konserter i VR er mer interessant en spill? Altså at man står stille i en 3D-modell, hvor publikum rundt deg, utøvere og band er animerte tilnærminger.

Du skal se litt dårlig, være litt irritert på han som kommer borti deg hele tiden, ha litt dårlig lyd og vente 30-40 minutter for lenge før de faktisk kommer opp på scenen. Altfor å oppleve en falsk konsertopplevelse i dårlig oppløsning. Sounds great!

Lenke til kommentar

Tviler folk gidder å sitte med noen briller for å se sport eller konserter. Da må oppløsning og kvaliteten på bilde bli noen hakk bedre isåfall. Men jeg er enig at tradisjonelle typisk "løpe hodeløs rundt å skyte" type spill ikke er særlig i VR. Men nå er spill langt mer en fps sjangeren. Heldigvis...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De av mine venner som har kjøpt seg VR-briller har allerede gått lei av de. Sier vel det meste. Brukes nå 90% til å "imponere" folk som ikke har brukt VR-briller før.

Sier vel bare at det ikke lages bra nok software for dem enda. Syntes det sier lite om potensialet til VR briller, selv de som er på markedet i dag.

Lenke til kommentar

Tviler folk gidder å sitte med noen briller for å se sport eller konserter. Da må oppløsning og kvaliteten på bilde bli noen hakk bedre isåfall. Men jeg er enig at tradisjonelle typisk "løpe hodeløs rundt å skyte" type spill ikke er særlig i VR. Men nå er spill langt mer en fps sjangeren. Heldigvis...

 

Tror du ikke? Å reise til England for å se fotball er dyrt og tar tid - om man kunne kjøpe en VR billett på første rad i et Premier League oppgjør, og fått opplevelsen hjem i stua, er det nok mange som ville benyttet seg av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tviler folk gidder å sitte med noen briller for å se sport eller konserter. Da må oppløsning og kvaliteten på bilde bli noen hakk bedre isåfall. Men jeg er enig at tradisjonelle typisk "løpe hodeløs rundt å skyte" type spill ikke er særlig i VR. Men nå er spill langt mer en fps sjangeren. Heldigvis...

Tror du ikke? Å reise til England for å se fotball er dyrt og tar tid - om man kunne kjøpe en VR billett på første rad i et Premier League oppgjør, og fått opplevelsen hjem i stua, er det nok mange som ville benyttet seg av det.

 

Men det er jo ikke VR. Du bare ser på kamera-feed fra et punkt på stadion. Det høres ut som en dårligere deal enn å bare se fotballkamp på storskjerm som gir deg de riktige bildene til enhver tid.

Lenke til kommentar

 

 

Tviler folk gidder å sitte med noen briller for å se sport eller konserter. Da må oppløsning og kvaliteten på bilde bli noen hakk bedre isåfall. Men jeg er enig at tradisjonelle typisk "løpe hodeløs rundt å skyte" type spill ikke er særlig i VR. Men nå er spill langt mer en fps sjangeren. Heldigvis...

Tror du ikke? Å reise til England for å se fotball er dyrt og tar tid - om man kunne kjøpe en VR billett på første rad i et Premier League oppgjør, og fått opplevelsen hjem i stua, er det nok mange som ville benyttet seg av det.
Men det er jo ikke VR. Du bare ser på kamera-feed fra et punkt på stadion. Det høres ut som en dårligere deal enn å bare se fotballkamp på storskjerm som gir deg de riktige bildene til enhver tid.

De 80 000 tilstede på stadion ser jo også kampen fra ett punkt på stadion - de synes åpenbart at det er en god deal.

Lenke til kommentar

 

 

 

Tviler folk gidder å sitte med noen briller for å se sport eller konserter. Da må oppløsning og kvaliteten på bilde bli noen hakk bedre isåfall. Men jeg er enig at tradisjonelle typisk "løpe hodeløs rundt å skyte" type spill ikke er særlig i VR. Men nå er spill langt mer en fps sjangeren. Heldigvis...

Tror du ikke? Å reise til England for å se fotball er dyrt og tar tid - om man kunne kjøpe en VR billett på første rad i et Premier League oppgjør, og fått opplevelsen hjem i stua, er det nok mange som ville benyttet seg av det.

 

Men det er jo ikke VR. Du bare ser på kamera-feed fra et punkt på stadion. Det høres ut som en dårligere deal enn å bare se fotballkamp på storskjerm som gir deg de riktige bildene til enhver tid.

 

De 80 000 tilstede på stadion ser jo også kampen fra ett punkt på stadion - de synes åpenbart at det er en god deal.

 

Men den opplevelsen kan jo ikke sammenlignes med å se kampen i en VR hjelm? Poenget mitt er jo at å se VR-versjonen av en fotballkamp er nesten likt som å se den på en standard TV, med unntak at man kanskje kan snu seg rundt og se på andre ting enn selve spillet.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Tviler folk gidder å sitte med noen briller for å se sport eller konserter. Da må oppløsning og kvaliteten på bilde bli noen hakk bedre isåfall. Men jeg er enig at tradisjonelle typisk "løpe hodeløs rundt å skyte" type spill ikke er særlig i VR. Men nå er spill langt mer en fps sjangeren. Heldigvis...

Tror du ikke? Å reise til England for å se fotball er dyrt og tar tid - om man kunne kjøpe en VR billett på første rad i et Premier League oppgjør, og fått opplevelsen hjem i stua, er det nok mange som ville benyttet seg av det.
Men det er jo ikke VR. Du bare ser på kamera-feed fra et punkt på stadion. Det høres ut som en dårligere deal enn å bare se fotballkamp på storskjerm som gir deg de riktige bildene til enhver tid.
De 80 000 tilstede på stadion ser jo også kampen fra ett punkt på stadion - de synes åpenbart at det er en god deal.
Men den opplevelsen kan jo ikke sammenlignes med å se kampen i en VR hjelm? Poenget mitt er jo at å se VR-versjonen av en fotballkamp er nesten likt som å se den på en standard TV, med unntak at man kanskje kan snu seg rundt og se på andre ting enn selve spillet.

Med dagens teknologi kan jeg si meg enig, men i artikkelen er det fremtiden for VR som diskuteres - med skarpt bilde, ordentlig lyd og kanskje noen bevegelsesmuligheter er jeg ikke i tvil om en VR opplevelse vil kunne sammenlignes med å se kampen live.

Lenke til kommentar

De av mine venner som har kjøpt seg VR-briller har allerede gått lei av de. Sier vel det meste. Brukes nå 90% til å "imponere" folk som ikke har brukt VR-briller før.

 

Det er fordi det ikke er bra spill for vr enda. Eller snarere gode ports.

Ser ingen fundamentale probelemer med å få et førstepersjon spill til å funke i VR,

Men når du ser hvor mange dårlige pc versjoner det er av spill må du regne med at VR versjonene er mye mer ræva siden markeded og dermed intjeningen er mye mindre samt at det er nytt

Et bil, fly, romskip spill burte egentlig være enklest, du sitter stille i bilen men kan snu hodet for å se til siden,

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Trekker frem sport og musikk som potensielle suksessområder.

 

Hmmm... og porno ?

 

Dagens briller er for tungvindte i praktisk bruk. For mye ledninger, utstyr og plassbehov, en må jo "planlegge" skal det bli noe av. Så, selv om oppløsning blir bedre ol., blir dette fort et nisjeprodukt.

Noen ting ser jeg helt klart det burde kunne benyttes til, f.eks simulatorer etc.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Google Earth Vr er en god begynnelse. Ikea har en liten demo sak på Vive med litt mer innhold og funksjonalitet kan den bli en killer app. En VR app for klær hadde også gjort sitt, H&M f.eks. Det er mye lovende allerede og på vei.

 

Selv ser jeg veldig frem til Unity for spillutvikling i VR som kommer nå mot jul mener jeg.

Lenke til kommentar

Tja, kanskje det han mener at han ikke ser fremtiden for Oculus Rift og spilling - de er tross alt en del av Facebook, og fokuset der er vel det sosiale og annonser.

 

Jeg har ikke VR men ser frem til å få tak i det og bruke det, siden jeg spiller spill hvor VR vil bare gjør spillet bedre.

(Hovedsaklig Elite:Dangerous)

 

Uansett er VR fremdeles "nytt" og jeg tror nok det vil ta litt tid før vi får en skikkelig spillkultur rundt det, og dess bedre utstyret blir, dess bedre blir innlevelsen.

Lenke til kommentar

Etter å ha testet Vive en del så er jeg ikke solgt på å stå på gulvet og veive med armene. ja det er kult med det samme, men det går fort over.

 

Jeg synes kombinasjonen tradisjonelle spill, kontrollere og VR stort sett fungerer mye bedre der VR er naturlig.

 

Spesielt i alt av kjøre og flysimulatorer gir VR ekstremt forbedret opplevelse, samtidig som du sitter godt og styrer med de tradisjonelle kontrollerne.

 

Skytespill er som jeg skriver ok med veivekontrollere, men igjen liker jeg bedre konseptet mus og tastatur for å styre figuren, men med mulighet til å se deg rundt samtidig som du sikter på et gitt punkt. Altså, musen styrer siktet.

 

At det ikke skulle være noen fremtid i dette tviler jeg på. Men at det ikke blir mainstream med dagens priser er helt klart. De må ned på 3-4000 kroner, samtidig som brillene også må bli bedre.

 

Oppløsningen er for lav, avstanden mellom pixlene for høy og FOV for smal. Det er eksempelvis vanskelig å lese av instrumentene i flycockpit uten å flytte det virtuelle øyet til 20cm fra dem.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Var veldig skeptisk til VR. Virket ekstremt gimmicky, og mesteparten er "opplevelser" og ikke spill. MEN etter å ha rundet resident evil 7 i full VR, er jeg helt overbevist om at VR er for spill. Ikke så glad i bevegelseskontrollere, men å sikte med trynet mitt fungerte kjempebra. I tillegg til at jeg digger EVE : Valkyrie og Elite : Dangerous, så lenge jeg får bruke kontroller og ikke må ha bevegelseskontrollere, så har jeg virkelig tro på dette. Det å bli bilsyk gikk veldig fort over etter noen korte økter med akklimatisering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...