Gå til innhold

I de nye MacBook Pro-ene er også SSD-en loddet fast


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, etter du har brukt minst 19000 kr på maskinen, passer det seg bra å bruke 16500 på harddisk...

 

Men jeg hadde ikke sett på mangel på utskiftbar SSD som noe nødvendigvis negativt hvis ikke det var for at SD-kortleseren var borte. Man får kjøpt SD-kort som passet perfekt i MBP (ikke stikker ut), som gir ekstra lagringskapasitet. Men siden Apple presterte å fjerne kortleseren, til tross for at "alle" proffbrukere bruker den, gjør at du ikke har noen som helst mulighet til å øke lagringen uten å ta med minnepinner og harddisker. En ganske uelegant løsning, spør du meg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er ikke overrasket, men syns det er veldig trist at maskiner som ellers ville være brukbare flere år lenger får færre og færre muligheter til oppgraderinger etterpå. Personlig liker jeg å ha mulighet å skru og oppgradere selv og jeg skjønner at jeg derfor ikke er noen typisk Mac-bruker, selv om jeg trives helt klart best i macOS sammenlignet med andre systemer.

Denne kulturen Apple har der de offrer alle oppgradermuligheter og bakoverkompatibilitet for å få ned tykkelsen noe er veldig dårlig både for oss forbrukere og miljøet.

Av Macbook Pro-komponenter som tidligere hatt mulighet til oppgradering er alt nå fjernet:

- Prosessor (fjernet siden 2006 når Apple gikk over til Intel-prosessorer, så sannsynligvis mest Intel sin skyld)

- RAM (siden 2012)

- Batteri (teknisk mulig, men sitter fast med lim siden 2012)

- SSD (siden nå, 2016, men har brukt spesialkontakter siden 2012)

I tillegg er jo også SD-kortleseren fjernet og det kreves adaptere for å bruke kablet utstyr.

Hvis andre enn Apple også hadde solgt maskiner med macOS hadde jeg valgt det med en gang. "Heldigvis" er det veldig liten grunn for meg å oppgradere fra rMBP 2012 siden det skjedd veldig lite på CPU-fronten de siste årene (dette er Intel sin skyld, så kanskje det blir bedre med konkurranse fra AMD Zen neste år).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Apple tjener vel godt på ram\SSD så dette er ikke noe rart.

Da kan folk ende med å kjøpe ny mac hvis de senere trenger mere kapasitet?

 

Hva med skyløsnig i så fall? Ellers må man bruke ekstern harddisk\minnepenn i så fall.

 

Det er det som er tanken.

De kan også overprise modellene med mye minne eller lagringsplass siden det ikke er mulig å oppgradere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.tek.no/artikler/denne-lynkjappe-ssd-en-passer-godt-til-nye-macbook-pro/363696

 

Hvor mange gidder å drase på denne? Hvis de har Macbook AIR eller Pro?

Apple må forstå m.2 slots er eneste som er noe å vurdere.

Ellers håper jeg det og prisene er ryktet neste år blir Macbook Pro de dyreste modellene langt rimligere.

Så hvorfor kjøpe ny apple maskin i dag?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Skjønner fint lite hva man prøver å si her. Man tar for eg en maskin som er så å si en "alt-i-ett" laptop som her esktremt integrerte komponenter så man burde ikke forvente annet. Så kommer prisen, som er mildt sagt ganske stiv, så evt bytte av SSD og/eller muligheten til å gjøre akkurat det blir litt som å snakke om å bytte motor på en Tesla. Er det i det hele tatt nødvendig?

Å je, ser for meg nå: sparte noen tusenlapper da jeg kjøpte laptop til 20k++, for å så bryte garantien og bruke enda mer penger etterpå for å selv skru den fra hverandre og installere en komponent som er egentlig ikke godkjent av produsenten.

Hipster-miljøet, ikke-datakyndinge som kjøper mac nettopp fordi de er i denne kategorien, snobber som kjøper mac fordi de har penger etc ad nauseun er nok i fyr og flammer, sinne og forbannelse nettopp fordi de kan ikke bytte SSD.

 

Man kan selvfølgelig diskutere *dette også* men det finnes nok langt viktigere ting som er av faktisk betydning som for eksempel ingen konvensjonelle USB-porter, overgang-helvete, ingen magsafe, gimmick-o-matic touch bar etc.

Lenke til kommentar

Selvsagt kan det være ønskelig å bytte lagring og mere minne på en maskin da behovet kan endre seg over tid.

Ofte er ikke en ssd på 256 eller 512 nok i lengden.

Og med lagringsmedie på 1tb og mer til en overkommelig pris i tillegg til at det ikke er plass til mer enn 1 disk/ssd i mac'en? så er vel dette å foretrekke. Ekstern lagring passer til hjemmebruk, ikke å fare å drasse rundt på.

 

På eldre maskiner hadde man fint muligheten å bytte dette på uten at garantien ble brutt, dette gjelder også så å si alle pc'er foruten enkelte som også har loddet fast delene (noe jeg rett og slett ikke skjønner poenget med), men å ikke engang ha alternativet om å dra innom en butikk for å få utført dette da delene er fastloddet er idioti.

Lenke til kommentar

Skjønner fint lite hva man prøver å si her. Man tar for eg en maskin som er så å si en "alt-i-ett" laptop som her esktremt integrerte komponenter så man burde ikke forvente annet. Så kommer prisen, som er mildt sagt ganske stiv, så evt bytte av SSD og/eller muligheten til å gjøre akkurat det blir litt som å snakke om å bytte motor på en Tesla. Er det i det hele tatt nødvendig?

Å je, ser for meg nå: sparte noen tusenlapper da jeg kjøpte laptop til 20k++, for å så bryte garantien og bruke enda mer penger etterpå for å selv skru den fra hverandre og installere en komponent som er egentlig ikke godkjent av produsenten.

Hipster-miljøet, ikke-datakyndinge som kjøper mac nettopp fordi de er i denne kategorien, snobber som kjøper mac fordi de har penger etc ad nauseun er nok i fyr og flammer, sinne og forbannelse nettopp fordi de kan ikke bytte SSD.

 

Man kan selvfølgelig diskutere *dette også* men det finnes nok langt viktigere ting som er av faktisk betydning som for eksempel ingen konvensjonelle USB-porter, overgang-helvete, ingen magsafe, gimmick-o-matic touch bar etc.

 

Men så finnes det jo de av oss som bare veldig gjerne vil bruke macOS men likevel vil ha mulighet å oppgradere noe, eller kanskje enn viktigere, å skifte ut en komponent som blitt ødelagt etter at garantitiden gått ut.

Jeg bryr meg faktisk ikke spesielt mye at jeg må bruke adaptere, men er veldig irritert over tendensen at ting ikke lenger kan oppgraderes uten bare må selges/slenges. Siden alt nå er loddet fast i hovedkortet kan man jo ikke heller betale en auktorisert Apple-forhandler å skifte noen komponenter. For ti år siden var det enkleste sak å levere inn maskinen og få noe oppgradert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke overrasket, men syns det er veldig trist at maskiner som ellers ville være brukbare flere år lenger får færre og færre muligheter til oppgraderinger etterpå. Personlig liker jeg å ha mulighet å skru og oppgradere selv og jeg skjønner at jeg derfor ikke er noen typisk Mac-bruker, selv om jeg trives helt klart best i macOS sammenlignet med andre systemer.

Denne kulturen Apple har der de offrer alle oppgradermuligheter og bakoverkompatibilitet for å få ned tykkelsen noe er veldig dårlig både for oss forbrukere og miljøet.

Av Macbook Pro-komponenter som tidligere hatt mulighet til oppgradering er alt nå fjernet:

- Prosessor (fjernet siden 2006 når Apple gikk over til Intel-prosessorer, så sannsynligvis mest Intel sin skyld)

- RAM (siden 2012)

- Batteri (teknisk mulig, men sitter fast med lim siden 2012)

- SSD (siden nå, 2016, men har brukt spesialkontakter siden 2012)

I tillegg er jo også SD-kortleseren fjernet og det kreves adaptere for å bruke kablet utstyr.

Hvis andre enn Apple også hadde solgt maskiner med macOS hadde jeg valgt det med en gang. "Heldigvis" er det veldig liten grunn for meg å oppgradere fra rMBP 2012 siden det skjedd veldig lite på CPU-fronten de siste årene (dette er Intel sin skyld, så kanskje det blir bedre med konkurranse fra AMD Zen neste år).

 

Ja, jeg har en MacBook Pro u/retina fra 2012, og er den siste modellen der alt kunne oppgraderes (med unntak av prosessor). Minne kan oppgraderes til 16 gig (samme som på de nyeste), harddisk kan enkelt byttes ut med SSD, DVD-spiller kan byttes ut med en ekstra SSD, Batteriet er festet med to skruer, og kan byttes på et par minutter. Den har USB 3 og Thunderbolt i "normale" kontakter, den har firewire, den har minnekortleser, og den har DVD-spiller. Prosessor og minneytelsen er ikke nevneverdig dårligere enn det som finnes i nye MBP uten touchbar, til tross for fire års forskjell. På grafikkortet er det nok en del forskjell, men det spiller liten rolle med mindre du spiller eller bruker svært GPU-intensive programmer. Siden denne ikke har retina-skjerm, trengs heller ikke en så kraftig GPU. Og med normal avstand til skjermen, er den synlige forskjellen mellom retina og non-retina ganske liten.

 

Jeg tror ikke jeg overdriver dersom jeg sier at min 2012 MBP vil være relevant lenger enn en ny MBP.

 

EDIT: Ytelsesforskjellen på prosessor mellom MBP 13" Mid 2012 og MBP 13" Late 2016 er faktisk omtrent akkurat like liten som forskjellen mellom MBP 13" Late 2011 og MBP 13" Mid 2012. 

 

Grafikkortet derimot, er noe over dobbelt så kraftig mellom 2012 og 2016-modellene.

Endret av Kajac
Lenke til kommentar

 

http://www.tek.no/artikler/denne-lynkjappe-ssd-en-passer-godt-til-nye-macbook-pro/363696

 

Hvor mange gidder å drase på denne? Hvis de har Macbook AIR eller Pro?

Apple må forstå m.2 slots er eneste som er noe å vurdere.

Ellers håper jeg det og prisene er ryktet neste år blir Macbook Pro de dyreste modellene langt rimligere.

Så hvorfor kjøpe ny apple maskin i dag?

m.2 er for nytt for apple enda. Du må nok vente et par generasjoner til før de finner opp m.2 kontakten på nytt

 

 

 

Herregud for en idiotisk og klønete ting å si.... Apple var jo av de første som gikk bort ifra bruk av SATA og over på PCI-Ex og etterhvert med støtte for NVMe på bærbare maskiner på markedet. De har også vært blant de første på mobilmarkedet med iPhone. Så her er du ganske så langt ute å sykler.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

 

Jeg er ikke overrasket, men syns det er veldig trist at maskiner som ellers ville være brukbare flere år lenger får færre og færre muligheter til oppgraderinger etterpå. Personlig liker jeg å ha mulighet å skru og oppgradere selv og jeg skjønner at jeg derfor ikke er noen typisk Mac-bruker, selv om jeg trives helt klart best i macOS sammenlignet med andre systemer.

Denne kulturen Apple har der de offrer alle oppgradermuligheter og bakoverkompatibilitet for å få ned tykkelsen noe er veldig dårlig både for oss forbrukere og miljøet.

Av Macbook Pro-komponenter som tidligere hatt mulighet til oppgradering er alt nå fjernet:

- Prosessor (fjernet siden 2006 når Apple gikk over til Intel-prosessorer, så sannsynligvis mest Intel sin skyld)

- RAM (siden 2012)

- Batteri (teknisk mulig, men sitter fast med lim siden 2012)

- SSD (siden nå, 2016, men har brukt spesialkontakter siden 2012)

I tillegg er jo også SD-kortleseren fjernet og det kreves adaptere for å bruke kablet utstyr.

Hvis andre enn Apple også hadde solgt maskiner med macOS hadde jeg valgt det med en gang. "Heldigvis" er det veldig liten grunn for meg å oppgradere fra rMBP 2012 siden det skjedd veldig lite på CPU-fronten de siste årene (dette er Intel sin skyld, så kanskje det blir bedre med konkurranse fra AMD Zen neste år).

 

Ja, jeg har en MacBook Pro u/retina fra 2012, og er den siste modellen der alt kunne oppgraderes (med unntak av prosessor). Minne kan oppgraderes til 16 gig (samme som på de nyeste), harddisk kan enkelt byttes ut med SSD, DVD-spiller kan byttes ut med en ekstra SSD, Batteriet er festet med to skruer, og kan byttes på et par minutter. Den har USB 3 og Thunderbolt i "normale" kontakter, den har firewire, den har minnekortleser, og den har DVD-spiller. Prosessor og minneytelsen er ikke nevneverdig dårligere enn det som finnes i nye MBP uten touchbar, til tross for fire års forskjell. På grafikkortet er det nok en del forskjell, men det spiller liten rolle med mindre du spiller eller bruker svært GPU-intensive programmer. Siden denne ikke har retina-skjerm, trengs heller ikke en så kraftig GPU. Og med normal avstand til skjermen, er den synlige forskjellen mellom retina og non-retina ganske liten.

 

Jeg tror ikke jeg overdriver dersom jeg sier at min 2012 MBP vil være relevant lenger enn en ny MBP.

 

EDIT: Ytelsesforskjellen på prosessor mellom MBP 13" Mid 2012 og MBP 13" Late 2016 er faktisk omtrent akkurat like liten som forskjellen mellom MBP 13" Late 2011 og MBP 13" Mid 2012. 

 

Grafikkortet derimot, er noe over dobbelt så kraftig mellom 2012 og 2016-modellene.

 

 

 

Det er jo sant det meste du sier her. Men hva tilsier at din MBP Mid-2012 modell skal vare lenger enn rMBP Late-2016? Tar du da utgangspunkt i at levetiden står å faller på at enkeltkomponenter vil feile og at du har muligheten for å bytte defekte RAM-brikker, defekt harddisk osv utover reklamasjonsretten på fem år?

 

For din MBP Mid-2012 har jo noen klare begrensinger, den støtter jo ikke mer enn 16GiB RAM så du kan ikke oppgradere til noe mer enn hva du kan få på de nye modellene sånn sett, og hva gjelder harddisk så har du ingen som helst mulighet for å montere PCI-Ex NVMe SSD'er i din Mac så det å få inn en SSD med noe i nærheten av samme ytelse er umulig.

 

Ikke har du porter som støtter høye overføringshastigheter heller, det beste du sitter igjen med er Firewire 800 som ikke er i nærheten av å matche Thunderbolt, Thunderbolt 2, Thunderbolt 3, USB3.0 eller USB 3.1 osv.. Og ikke har du mulighet til å drive moderne eksterne skjermer med 4K-oppløsning.

 

 

Spådommen om at din maskin vil vare mye lenger er vel i aller høyeste grad spekulativ. Men jeg er enig i det du sier at det var flott å kunne putte inn en ekstra SSD / HDD, bytte RAM osv på eldre MacBook Pro modellene.

 

Men det sier seg selv at Apple ikke hadde hatt klart å komme med like portable, kompakte og lette modeller med samme maskinvare og batteri som de levere nå om de fremdeles skulle kastet bort plass som det å tilby utskiftbare RAM-brikker, SSD og batteri faktisk krever. Og jeg vil tro at for veldig, veldig mange så er den ekstra portabiliteten og den ekstra batteritiden langt mer reell og relevant enn mulighet for å bytte ut maskinvaren. De fleste forholder seg til fem år reklamasjon, og skulle det skje noe etter denne har gått ut føler de det er på tide å anskaffe seg ny maskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...