Gå til innhold

TEST: MSI GTX 1050 Ti «Gaming X»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om en har ekstremt stramt budsjett, er det jo et bedre alternativ å vurdere brukt uansett.

 

En kan jo få brukte GTX 770 2GB kort til rundt 6-800kr nå, og de er i mange tilfeller (1080p) litt høyere i ytelse en dette kortet, til halve prisen. Så det er mye ytelse å hente på brukten nå for tiden.

 

GTX 780 3GB kort har jeg sett helt nedi 1000kr og.

 

Snakker såklart om eldre generasjoner med dertil høyere strømbruk og støy, men dersom budsjett er alfa omega og en uansett skal game, så er det mye å hente der.

 

GTX 970 4GB ligger til rundt 1500kr, det er mye bang for buck.

Lenke til kommentar

Skal man kjøpe seg et spill-kort i dag er vel GeForce 1060 eller AMD 480 minimum.

 

Med tanke på at 750Ti har vært på toppen av listene til Valve/ Steam i lang tid så vil nok dette kortet bli populært. Det er nok langt fra alle som har behov eller råd til å kjøre max på 1920x1080. 750Ti VS 960/970 ytelse/pris forhold er ca likt som 1050Ti VS 1060.

 

Hvor finner du 970 til ~1.500,- Skognisse? På prisguide så ligger det på over 2.000,- for det billigste.

https://www.prisguide.no/kategorier/grafikkort?f[1432][]=Nvidia%20GeForce%20GTX%209xx&f[1150][]=4%20GB&s=price%20asc

For ca 1.500,- så er det selvfølgelig et bedre valg :)

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Men kan noe svare på dette: 45 desibel støy. 66 grader tempratur og 75 watt.

 

 

I kjent MSI-stil skulle de brede viftene gjøre sitt til å senke støynivået, og for å hjelpe ytterligere er det gjemt et sett doble kulelager inne i viftene som bidrar til redusert motstand og jevnere, mer stabil rotasjon.

 

Ifølge Nvidias spesifikasjoner er imidlertid maksimalt strømforbruk for GTX 1050 Ti knappe 75 watt. Dette kan kortet enkelt hente direkte fra PCIe-sporet det står i, og utover å tilby en ekstra sjanse til å oppnå litt høyere overklokking ser vi ikke den helt store fordelen med kontakten. Vi tror ikke det er veldig mange som overklokker et grafikkort til 1700 kroner

 

Jeg mener slik skjermkort burde være vifteløs i så fall.

http://wccftech.com/nvidia-maxwell-geforce-gtx-750-ti-gtx-750-official-specifications-confirmed-60watt-gpu-geforce-800-series-arrives-2014/

 

Så hvorfor krever GTX 750 TI kun en vifte og er mye stillegående? 15 watt er ikke mye?

 

Jeg mener:

Raijintek Morpheus GPU Cooler Review

burde være tilstrekkelig uten vifte. Det burde være mulig med 10-20 desbiel støy med et slik skjermkort.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

130w for hele systemet vs. 275w for RX470 ??

 

RX470 har en TDP på120w, så da produserer nVidia 1050 25w? Selv hvis 470 OC versionen deres trekker 150w så kommer 1050 unna med 5w i full load? Kun viftene på kortet vil nok bruke 5w så dere har nok gjort noe galt her.

 

Mine RX470 kort med litt undervolting och gpu på 1200mhz klarer seg under 100w.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal ha et ekstremt stramt budsjett dersom man velger denne fremfor 1060!

Når der er sagt så virker det som at det snart nærmer seg et tidspunkt å skifte ut mitt trofaste GTX660:-) Av en eller annen grunn så var det ikke med på grafen her ;-)

 

Kjører selv GeForce 660 ;) Så for meg hadde ett 1050 vært mer enn bra nok da mitt 660 fremdeles drar alt jeg spiller på 60+ fps :)

Lenke til kommentar

130w for hele systemet vs. 275w for RX470 ??

 

RX470 har en TDP på120w, så da produserer nVidia 1050 25w? Selv hvis 470 OC versionen deres trekker 150w så kommer 1050 unna med 5w i full load? Kun viftene på kortet vil nok bruke 5w så dere har nok gjort noe galt her.

 

Mine RX470 kort med litt undervolting och gpu på 1200mhz klarer seg under 100w.

 

Man må ikkje blande TDP og faktisk bruk av strøm. Dette stemmer ikkje ofte :)

Lenke til kommentar

 

Skal ha et ekstremt stramt budsjett dersom man velger denne fremfor 1060!

Når der er sagt så virker det som at det snart nærmer seg et tidspunkt å skifte ut mitt trofaste GTX660:-) Av en eller annen grunn så var det ikke med på grafen her ;-)

 

Kjører selv GeForce 660 ;) Så for meg hadde ett 1050 vært mer enn bra nok da mitt 660 fremdeles drar alt jeg spiller på 60+ fps :)

 

 

Kommer vel ann på hva man spiller da;)

 

Jeg regner med at dersom man kjøper et nytt grafikkort så er det for å spille nyere spill på bedre FPS eller kanskje har en skjerm som krever litt ekstra. Selv om 1050 er en grei oppgradering fra 660 eller lignende så vil jeg uansett si at man får veldig mye igjen for de ekstra hundrelappene som skiller et 1050 og et 1060.

Lenke til kommentar

 

 

Skal ha et ekstremt stramt budsjett dersom man velger denne fremfor 1060!

Når der er sagt så virker det som at det snart nærmer seg et tidspunkt å skifte ut mitt trofaste GTX660:-) Av en eller annen grunn så var det ikke med på grafen her ;-)

 

Kjører selv GeForce 660 ;) Så for meg hadde ett 1050 vært mer enn bra nok da mitt 660 fremdeles drar alt jeg spiller på 60+ fps :)

 

 

Kommer vel ann på hva man spiller da;)

 

Jeg regner med at dersom man kjøper et nytt grafikkort så er det for å spille nyere spill på bedre FPS eller kanskje har en skjerm som krever litt ekstra. Selv om 1050 er en grei oppgradering fra 660 eller lignende så vil jeg uansett si at man får veldig mye igjen for de ekstra hundrelappene som skiller et 1050 og et 1060.

 

 

Selvfølgelig. Tenkte selv kjøpe et 1060, men siden de spillene jeg spiller alle klarer 60+ fps på mitt 660, så venter jeg heller til 1160 kommer og kjøper ny skjerm samtidig :) Kjører i dag 2x 1680x1050 skjermer.

Endret av LoveAmiga
Lenke til kommentar

 

 

 

Skal ha et ekstremt stramt budsjett dersom man velger denne fremfor 1060!

Når der er sagt så virker det som at det snart nærmer seg et tidspunkt å skifte ut mitt trofaste GTX660:-) Av en eller annen grunn så var det ikke med på grafen her ;-)

 

Kjører selv GeForce 660 ;) Så for meg hadde ett 1050 vært mer enn bra nok da mitt 660 fremdeles drar alt jeg spiller på 60+ fps :)

 

 

Kommer vel ann på hva man spiller da;)

 

Jeg regner med at dersom man kjøper et nytt grafikkort så er det for å spille nyere spill på bedre FPS eller kanskje har en skjerm som krever litt ekstra. Selv om 1050 er en grei oppgradering fra 660 eller lignende så vil jeg uansett si at man får veldig mye igjen for de ekstra hundrelappene som skiller et 1050 og et 1060.

 

 

Selvfølgelig. Tenkte selv kjøpe et 1060, men siden de spillene jeg spiller alle klarer 60+ fps på mitt 660, så venter jeg heller til 1160 kommer og kjøper ny skjerm samtidig :) Kjører i dag 2x 1680x1050 skjermer.

 

 

Høres ut som en god plan:)

Jeg kommer til å følge med på black friday for å se hva som dukker opp der. Kommer det et godt tilbud så kan det bli 1060 og en ny skjerm.

Er faktisk mer usikker på valg av skjerm enn av grafikkort:P

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Skal ha et ekstremt stramt budsjett dersom man velger denne fremfor 1060!

Når der er sagt så virker det som at det snart nærmer seg et tidspunkt å skifte ut mitt trofaste GTX660:-) Av en eller annen grunn så var det ikke med på grafen her ;-)

 

Kjører selv GeForce 660 ;) Så for meg hadde ett 1050 vært mer enn bra nok da mitt 660 fremdeles drar alt jeg spiller på 60+ fps :)

 

 

Kommer vel ann på hva man spiller da;)

 

Jeg regner med at dersom man kjøper et nytt grafikkort så er det for å spille nyere spill på bedre FPS eller kanskje har en skjerm som krever litt ekstra. Selv om 1050 er en grei oppgradering fra 660 eller lignende så vil jeg uansett si at man får veldig mye igjen for de ekstra hundrelappene som skiller et 1050 og et 1060.

 

 

Selvfølgelig. Tenkte selv kjøpe et 1060, men siden de spillene jeg spiller alle klarer 60+ fps på mitt 660, så venter jeg heller til 1160 kommer og kjøper ny skjerm samtidig :) Kjører i dag 2x 1680x1050 skjermer.

 

 

Høres ut som en god plan:)

Jeg kommer til å følge med på black friday for å se hva som dukker opp der. Kommer det et godt tilbud så kan det bli 1060 og en ny skjerm.

Er faktisk mer usikker på valg av skjerm enn av grafikkort:P

 

 

Samme her :) Er så fornøyd med mine eldgamle Samsung SyncMaster 226bw at jeg nesten ikke tør bytte :p

Endret av LoveAmiga
Lenke til kommentar

"GTX 1050 Ti er svært lite støyende, og vi slet tidvis med å plukke opp lyden av det over suset fra ventilasjonsanlegget på testlabben vår. "

 

Kunne dere for oversiktens skyld liste opp hva dere måler av ambient støy når alt av PC etc er avslått, eller maskinen på uten skjermkort i?

når det er oppgitt 45dBA på flere av de støysvake, så er det nesten så man tror at rommet i seg selv ligger rett under det.

Fint å evt fått det avkreftet/bekreftet :)

Lenke til kommentar

"GTX 1050 Ti er svært lite støyende, og vi slet tidvis med å plukke opp lyden av det over suset fra ventilasjonsanlegget på testlabben vår. "

 

Kunne dere for oversiktens skyld liste opp hva dere måler av ambient støy når alt av PC etc er avslått, eller maskinen på uten skjermkort i?

når det er oppgitt 45dBA på flere av de støysvake, så er det nesten så man tror at rommet i seg selv ligger rett under det.

Fint å evt fått det avkreftet/bekreftet :)

 

Takk for godt forslag. Skal få dette på plass fremover :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...