Gå til innhold

TEST: Dremel 3D40 Idea Builder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke den der type printere avleggs for lenge siden? hvis man først skal bruke 13000 kan man vel like gjerne kjøpe en form 2 som faktisk kan lage deler som kan brukes til noe annet enn å se på?

Tror du blander litt.

 

Form 2 lager svært pene utskrifter, men de kan ikke brukes til stort annet enn fine ting å se på. Plastikken som brukes, er både dyr, svært giftig, klissete og ikke minst svak. Det er ikke uten grunn, at det følger med hansker på Form 2, for å si det sånn.

 

Om jeg skulle gått med en 3d printet sko, så ville skoen til form 2 holdt i 100 meter. Hadde jeg fått en sko fra en FDM printer, som i artikkelen, kunne faktisk fått en brukbar sko som hadde holdt mye mye lengre..

Lenke til kommentar

Er ikke den der type printere avleggs for lenge siden? hvis man først skal bruke 13000 kan man vel like gjerne kjøpe en form 2 som faktisk kan lage deler som kan brukes til noe annet enn å se på?

Er ett solid hopp fra 13000kr og opp til Form2 da :p Form 2 koster vel fort 45000kr + frakt i norge (3959EUR + mva og frakt)

Endret av Winze
Lenke til kommentar

Så jeg har en ide om en slik maskin som kan gjenbruke materialet, ved hjelp av en nibbler, og en temperatursprøyte, som injiserer plasten tilbake . men man må nok bryte ned objektet litt først.

 

uansett, jeg skal kjøpe meg en når de kan lage deler som er mekanisk solid nok til å bruke til lagerhus og impellere.

Skal plasten gjenbrukes må plasten smeltes om og formes på en måte som lar den mates inn i dysen på nytt, altså filament på rull, eller så måtte plasten blitt varmet opp og holdt seg i flytende tilstand til den blir matet inn i dysen igjen. I begge tilfeller vil dette være en betydelig utfordring.

 

Hvorvidt produktene er solide nok kommer vel ant på bruksområdet, men du tenker kanskje på impeller i ett eller annet metall til bruk i diverse fremdriftssystemer, pumper og lignende? Da må du nok vente en god stund før det dukker opp en test av en maskin som tilfredsstiller dine ønsker og kanskje din pengebok her på tek.no

 

Med det sagt, teknologien finnes allerede.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Det er selvsagt flott at dere skriver slike tester som dette her, men jeg må rette kritikk og samtidig fortelle at hver eneste test av 3d skrivere her inne er jo mer eller mindre ubrukelig. Spesielt om en skal vurdere kjøp av 3d printer, som i mitt tilfelle, så hjelper ikke disse testene på noen som helst måte.

 

Årsaken er at produktene her er jo testet av nettopp amatører på området, så vidt jeg har forstått. Og når en amatør skriver at kvaliteten er bra, når vedkommende aldri har testet en skriver som koster mer enn 13000 kroner, hvor nyttig er det da? Beklager at jeg virker negativ, men det kommer ikke som en bombe at printeren skriver bedre enn clas ohlson sin til 5000 kroner. Artiklene ville nok hatt litt mer verdi om testeren var dreven på området.

 

Det sagt, så er det sikkert en fordel for mange å vite hvordan en skriver fungerer for en nybegynner, men med en gang dere mangler informasjon utover det selv, sa blir det lite nyttig. Trist, men sant. :-(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...