Gå til innhold

Forbrukerrådet går til angrep på aktivitetsmålerne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis forbrukerrådet egentlig vil, så kan de ta seg helt ut på alle de appene som er til salgs både for iPhone - og spesielt for Android telefoner. Omtrent hvert eneste app, enn så uskyldig, skal f*** meg ha tilgang til kontaktlisten, GPS-plassering, etc. Og hvor havner alt dette hen?

 

Du trenger faktisk ikke å trykke ja på all informasjon de ber om og fortsatt få lov til å installere apper

Lenke til kommentar

 

Hvis forbrukerrådet egentlig vil, så kan de ta seg helt ut på alle de appene som er til salgs både for iPhone - og spesielt for Android telefoner. Omtrent hvert eneste app, enn så uskyldig, skal f*** meg ha tilgang til kontaktlisten, GPS-plassering, etc. Og hvor havner alt dette hen?

Du trenger faktisk ikke å trykke ja på all informasjon de ber om og fortsatt få lov til å installere apper

 

 

Forutsatt Android 6+ og at appen er klargjort for dette.

 

Problemet med en del tilganger er at altfor mange tilganger er gruppert sammen, i et forsøkt på å gjøre det enklere å forstå vil jeg tro. Ulempen er mindre finkornet tilgang til det man egentlig trenger å gi. F.eks er det nyttig for mange apper å ha tilgang til lagring for å kunne hente opp bilder derfra, men samtidig må man gjerne gi full tilgang til å skrive til lagring også. En app med tilgang til lagring og internett har alt den trenger for å kopiere ut alle bilder (fra ekstern lagring/sd) til en ekstern server så vidt jeg kan forstå. Det er jo litt skummelt.

 

Mange apper ber om tilgang til telefon, ikke for å kunne ringe, men for å vite om en samtale pågår. Nyttig å vite for ikke å forstyrre under en samtale, men litt skummelt å gi tilgang til. Mange ber om tilgang til kontakter, typisk fordi de har en "feature" for å invitere eller spamme ned venner om diamanter. Heldigvis kan man i hvertfall på en del oppdaterte apper på Android 6+ si nei til de tilganger man ikke trenger. Om appen er godt skrevet vil den heller ikke be om tilgang før den faktisk trenger det og ikke be om alt første gang man starter opp (slik de fleste gjør).

Lenke til kommentar

Hvis forbrukerrådet egentlig vil, så kan de ta seg helt ut på alle de appene som er til salgs både for iPhone - og spesielt for Android telefoner. Omtrent hvert eneste app, enn så uskyldig, skal f*** meg ha tilgang til kontaktlisten, GPS-plassering, etc. Og hvor havner alt dette hen?

 

Det meste er bare deler av enkelte funksjoner.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...