Gå til innhold

FEATURE: Disse spillene gjorde størst inntrykk på oss


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et fantastisk knippe spill de som nevnes her. God lesning! Kunne leve meg godt inn i mange av følelsene og beskrivelsene som gis her, da de fleste spillene dere har trukket frem også har satt sitt inntrykk på meg. :) Final Fantasy X, The Legend of Zelda: Ocarina of Time, Pokémon Gold/Silver, Den Lengste Reisen og Brothers: A Tale of Two Sons er alle spill som har en spesiell plass i mitt hjerte. :love:

 

I likhet med herr Jansen så var min første spillmaskin også en GameBoy, en GameBoy Color jeg fikk av min bror, og da sier det nesten seg selv at alle sparepengene gikk til å kjøpe Pokémon da det kom ut, bare at jeg gikk for Gold versjonen i stedet for Silver. :p Deretter ble det en fast følgesvenn som var med meg overalt, enten på skolen, til venner, eller på ferie.

 

I mellomtiden før Pokémon Gold/Silver kom ut fikk jeg en N64 i bursdagsgave, det var riktignok ikke Zelda som fulgte med, men Banjo-Kazooie som også raskt ble en stor favoritt som jeg er glad i den dag i dag. Zelda ble jeg ikke kjent med før jeg besøkte en kompis og så ham spille det. Den storslåtte følelsen av å gå inn i et tempel, eller den åpne verdenen med ofte en mørk og dyster stemning, var noe helt annet enn det unge gutter, som vi var på den tiden, var vant til. Det ga et uslettelig inntrykk som jeg tror alle som spilte det da det kom ut deler.

 

Året etter fikk vi vår første PC i huset, og etter mye trygling fikk jeg etter hvert lov til å kjøpe et spill å spille på den. Valget falt da på Den Lengste Reisen, som foreldrene mine syntes så ut som det mest barnevennlige spillet. :p Som nevnt var det norske stemmeskuespillet viktig, det ga meg et helt annet nivå av innlevelse enn andre spill, da jeg ikke var 100% stødig i engelsk på den tiden. Stemningen i spillet var også mystisk og spennende, og gåtene var vanskelige, har ikke peiling på hvor lenge jeg sto fast der hvor det ligger noe nede på togskinnene. :lol:

 

Deretter gikk det en del år før det kom noen nye maskiner inn i huset. Det var julen da PlayStation 2 plutselig lå der pent pakket inn i papir, og med seg brakte den en mye større verden av spill som nå lå åpen for mine føtter. Det var her Final Fantasy X ble et av høydepunktene g virkelig sementerte fascinasjonen og forholdet mitt til japanske spill, og japanske rollespill generelt. Spesielt var det nok det sterke fokuset på historieformidling som boret seg dypt inn i et tenåringshjerte, og har nok bidratt til at jeg er så glad i spill med sterkt historiefokus som jeg er i dag.

 

Og når det kommer til historiefortelling så må jeg si meg enig med herr Magerøy at Brothers: A Tale of Two Sons virkelig river i alle tilgjengelighe hjertestrenger. Det er nok kanskje det spillet i nyere tid, hvor historien har gjort sterkest inntrykk på meg, og som nevnt blir det kombinert med spillmekanikkene noe helt spesielt. Brothers er et sånt type spill hvor man ikke helt kan forklare hvorfor det er bra, man må oppleve det selv.

 

Huff, det er så mange andre spill jeg har lyst til å si noe om, men nå har dere gitt meg en så massiv nostalgisk overdose at det går helt rundt for meg, så jeg må bare hoppe over til youtube og få sluppet denne nostalgien litt ut med å høre på spillmusikk. ;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ikke helt enig med Andreas, selv med FF x var fantastisk , så vil jeg tørre å påstå at det site bra var ff 12 ! Final fantasy 14 var også bra får mmo. Og hvis du ikke syns ff 12 var bra og ikke var et ff spill hva med 15 da ... jeg håper det er bra ,men er det ikke ff pga det ikke er turn based da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...