Gå til innhold

T-wee mini over nettverk


Anbefalte innlegg

Får installert fiber fra canal digital. Ser til min store forskrekkelse at denne benytter coax fra hjemmesentral til t-wee boks.

Jeg har ingen coax i huset, men har cat5 overalt. Jeg klarer ikke å få igjennom en coax i tillegg til min cat5 i røret til tv benken, men jeg kan klare å dra en fiber sammen med cat5.

Alternativ 1 er da å terminere cat5 + fiber i tvbenken, sette hjemmesentral og t-wee boks der, for så å gå tilbake med nettverkssignal til rommet der rutere og annet står.

 

Alternativ 2 er å stable t-wee boksen i racket sammen med alle andre duppeditter, for så å benytte cat5 til t-wee mini boksen i stuen. Vi ser lite på tv, så dette kan være en god løsning hvis enhetene støtter dette.

Foreløpig er dette litt off-topic i forhold til forumsdelen det er postet i, men hadde håpet at noen som har t-wee + t-wee mini kunne drive litt opplysningstjeneste for en stakkar uten erfaring.

 

Så til mitt spørsmål nummer to.

 

Hvis jeg ønsker å ta med t-wee boksen på hytta som ligger i sverige, kan jeg lage en GRE tunnell og terminere denne i et vpn, ta den ut på hytta for så å få tilgang på enheter på 'lokalnettet' mitt i norge?

GRE tunnellen må kanskje termineres på en VM med kort i promiscuous mode, evt en L3 switch, da en ruter skreller vekk L2 informasjon som kanskje er nødvendig for at t-wee boksene skal se hverandre. Jeg aner ikke hva slags protokoller de benytter. En annen utfordring kan være mtu, da jeg med en slik løsning fort havner ned på 1350-ish.

Jeg kunne lab'et dette, men har ingen t-wee bokser å leke med. Noen som har tenkt på dette før, evt tatt det i bruk? Eller gjort et forsøk, eller vet noe om teknologien t-wee bruker?

Endret av markraves
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

T-wee mini er en kabel-tv boks, ikke en fiber-tv boks.

 

Nei, slik det ser ut så støtter den også å kobles opp bare med RJ45

https://goo.gl/j6zvtY

 

Det forutsetter jo som jeg skrev i første post at den ordentlige (store t-wee boksen) boksen er tilkoblet, fordi t-wee mini henter signal derfra, men via nettverket slik jeg forstår det.

Det er dette signalet jeg gjerne vil dra over et vpn, men igjen, usikker på hvilke protokoller som brukes med denne boksen på lokalnettet.

Hvis noen har t-wee mini koblet opp hadde det vært interessant å ta en tcpdump på en span port når boksen starter for å se hvordan den prater med storebror.

Lenke til kommentar

Det hjelper ikke. Det du linker til er til kabel-tv. Siden du skal få installert fiber, så er det en annen boks som gjelder:

 

https://www.telenor.no/Images/Telenor_Brukermanual_TV_opptaker_tilWeb_tcm52-170404.pdf

 

For Canal Digital Kabel-TV er det tre løsninger:

- HFC. Tradisjonell kabel-tv med koaks inn til huset og videre til STB-en (og Docsis-modem).

- Fiber med overlay. Fiber inn til huset og koaks fra fiberboksen (ONT) til STB.

- IPTV. Fiber inn til huset og vanlig nettverkskabel videre til STB fra ONT (tilsvarende som løsningen du linker til, men med annen STB)

 

Alle tre typer tilkobling kan benytter T-We-boksene fra Canal Digital. 

Endret av c.m.
Lenke til kommentar

Det hjelper ikke. Det du linker til er til kabel-tv. Siden du skal få installert fiber, så er det en annen boks som gjelder:

 

https://www.telenor.no/Images/Telenor_Brukermanual_TV_opptaker_tilWeb_tcm52-170404.pdf

 

 

Har du sett digital tvkort med programkort?

Problemet er kanalene med untakk av analoge kanaler er kryptert, så uten programkort får du ikke lest av kortene.

IPtv kreves vel annet utstyr går jeg utfra.

 

Lykke til å få t-we å fungere.

 

https://kabel.canaldigital.no/contentassets/a8c885ea3c4d4260b4552a887ddc7ea0/mens-du-venter-pa-fiber.pdf

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

Jeg ble også en smule overasket da jeg ble oppmerksom på at de brukte coax mellom sentral og (hoves)tuner. Selgeren sa at det var kun TP som ble brukt. Jeg klarte å få gjennom minicoaxkabel sammen med TP kabel i et 16mm rør, så da ble problemet løst. Måtte bruke litt "elektrikkerglidekrem" også da, he he, 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...