Gå til innhold

SNIKTITT: Microsoft, kan dere være så snille å få denne i handelen i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Latterlig at et produkt som Surface, som både priser og markedsfører seg i toppklassen, har både CPU og GPU fra forrige generasjon. Prosessor går helt fint, men steget GPUer har tatt i overgangen til 14nmm er enorm. Og det er av stor betydning for ultrabærbare som Surface Book, der både strømforbruk og ytelse er av største prioritet. Man kan få tilsvarende ytelse som GTX 965M med Pascal-arkitekturen med nesten en halvering av strømforbruket.

Endret av La Menthe
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Surface-modellene fra 2015 kjører på Skylake-prosessorer og.

 

GPU: GTX 965M er Maxwell-arkitektur utviklet på 28nm-prosessnode. Det er så "forrige-generasjon" som du får det, og forskjellen mellom Maxwell og Pascal, både i ytelse og strømforbruk er mildt sagt "enorm" (type 70%). 

 

CPU: Kaby Lake har allerede kommet på det mobile markedet, og produsentene har begynt utrullingen av fornyede laptopmodeller med den nye prosessorserien. Dells XPS 13 ble lansert med Kaby Lake for 1 måned tilbake. Med Kaby Lake for mobile enheter, har Intel klart å øke klokkehastigheten med ~10-15%, og likevel holde strømforbruket på det samme nivået som Skylake var på.

Endret av La Menthe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt merkelig at denne ikke kommer med verken Kaby Lake eller Pascal. Det må jeg si meg enig i. Surface Book benytter jo tilsynelatende 15W SKU'er i Surface Book og Intel har jo lansert i7-7500U som vel hadde passet midt i blinken? På Surface Studio så kan jeg forstå det om den bruker kraftigere 35W SKU'er da disse ikke kommer før Q1 2017 i Kaby Lake utgave. Skjermkortene er vel enda mer spesielt, da Pascal er såpass merkbart bedre på samtlige områder.

Lenke til kommentar

Dette er nok for business, de bryr seg som regel ikke på specs, se bare på apple folkene, kjøpt outdated produkter i årevis.

 

Og se hvor det har ledet hen. Problemet med Apple i dag er ikke så mye maskinvare som det er programvare som ligger årevis bak. Prøvde iOS 10 for en måned tilbake, og jeg har aldri sett et større klasseskille i brukervennlighet, funksjoner og effektivitet mellom Android og iOS. Jeg pleide å ta «barneleketøy» som en tilgjort skjellsord mot iOS – en slags overdreven narreord. Men det var ærlig talt den opplevelsen jeg hadde med iPhone 7. Og grunnen til det er slik er fanbasen de har, som nekter å anerkjenne erkjenne problemene. 

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

"Skjermen er ellers en ganske imponerende sak med hele 3200 x 2000 i oppløsning, noe som betyr samme 16:10-format som Apple praktiserer på sine Macbook-er."

 

Oppløsningen er 3000x2000, og skjermformatet er 3:2. Check your facts.

 

En 13,5" skjerm i 3:2 er forøvrig 19x28,5 cm - tilnærmet identisk med et A4-ark (21x29,7 cm). Med over 260 dpi nærmer det seg også tettheten for høykvalitets utskrifter. Alt i alt et solid grunnlag for en god skjerm å gjøre produktivt arbeid på.

 

 

La Menthe (og andre): Joda, en Pascal-GPU ville vært bedre - men så ble det eneste alternativet i tilnærmet samme klasse, GTX 1050 (- Ti) lansert bokstavelig talt for to dager siden. Og tilgangen er tilnærmet null. Ingen mobil (MXM) variant er nevnt, langt mindre lansert ennå. Forøvrig har GTX 965M en TDP på ca 50W (http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-965M.134120.0.html), noe som er ~33% lavere enn noen Pascal-brikke så langt. De kunne sikkert gått for en spesialtilpasset brikke (som i forrige modell, men som ville vært avsindig dyrt pga. produksjonskostnader og utviklingstid med nye arkitekturer og produksjonsproesser) eller en underklokket/delvis deaktivert GTX 1050, som de da ville de fått pes for å "strupe" ytelsen på.

 

GTX 965m virker per nå som det beste alternativet - så får vi heller vente på en oppdatering senere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Latterlig at et produkt som Surface, som både priser og markedsfører seg i toppklassen, har både CPU og GPU fra forrige generasjon. Prosessor går helt fint, men steget GPUer har tatt i overgangen til 14nmm er enorm. Og det er av stor betydning for ultrabærbare som Surface Book, der både strømforbruk og ytelse er av største prioritet. Man kan få tilsvarende ytelse som GTX 965M med Pascal-arkitekturen med nesten en halvering av strømforbruket.

 

Ja, skal være enig i at GTX 9 serie er litt antiklimaks i dag, men jeg mistenker at de sparer 10 serien til en større refresh til våren. Legg merke til at de bare lanserte en ekstra versjon av surface book. De lanserte ikke en ny Surface Book 2 serie.

Lenke til kommentar

Ja, skal være enig i at GTX 9 serie er litt antiklimaks i dag, men jeg mistenker at de sparer 10 serien til en større refresh til våren. Legg merke til at de bare lanserte en ekstra versjon av surface book. De lanserte ikke en ny Surface Book 2 serie.

Igjen, ingen kan oppgradere til et produkt som ikke eksisterer. Første Pascal-GPU under 100W ble lansert for to dager siden, og begge disse har 75W TDP. GTX 965 er en 50W GPU. Jeg nekter å tro det er mulig å kjøle en 75W GPU i et så tynt chassis, ergo må de vente på en eventuell GTX 1040. Som ennå ikke engang er på ryktebørsen, langt mindre tilgjengelig for salg.

Lenke til kommentar

 

 

Den dedikerte grafikkprosessoren sitter for øvrig i basen, mens resten av maskinvaren sitter i skjermen. Det betyr at du ikke får den aller beste grafikkytelsen om du bruker maskinen i nettbrett-modus. Batteriet i skjermen skal kunne vare i rundt tre timer på egen hånd. 

 

 

 

Men nå trenger man jo ikke droppe basen selv om en ønsker å bruke maskinen i nettbrett-modus. En kan jo folde sammen maskinen slik at basen er koblet på selv om maskinen brukes som nettbrett. Da har du både bedre grafikk og mer batteri. 

 

Om folk sliter pga den lille ekstra vekten av å bruke maskinen komplett inkl basen så anbefales gym medlemskap samt PT timer hos skilandslaget og medisiner ordinært av legene deres. Blir fort fart på både armstyrke og grep. Og før du vet ordet av det har du overarmer som Marit Bjørgen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en mistanke om at en av grunnene til at MS ikke har lansert denne med kaby lake, er at de slet noe jævlig med strømoptimalisering for spes. skylake. Surface pro 3 hadde også problemer her, og alt ble ikke fikset før den gikk ut av produksjon. 

Tror derfor at de har brukt en del tid på optimalisering mot kjent plattform her, i stedet for å kaste seg etter en ny generasjon, for så å gå i samme fella på nytt.

... og det er egentlig positivt.

Lenke til kommentar

Jeg har en mistanke om at en av grunnene til at MS ikke har lansert denne med kaby lake, er at de slet noe jævlig med strømoptimalisering for spes. skylake. Surface pro 3 hadde også problemer her, og alt ble ikke fikset før den gikk ut av produksjon. 

Tror derfor at de har brukt en del tid på optimalisering mot kjent plattform her, i stedet for å kaste seg etter en ny generasjon, for så å gå i samme fella på nytt.

... og det er egentlig positivt.

R&D tar tid, ja, men uansett utviklingstid ville det vært veldig merkelig om de oppdaterte m3- og i5-versjonene til Kaby Lake, for så å vente X måneder før i7-versjonen (med Iris-grafikk) ble tilgjengelig (ettersom ingen KBL med Iris-grafikk eksisterer ennå). Denslags er svært dårlig business, og gir den jevne kunde et svært dårlig inntrykk. "Hei, jeg så at Surface har blitt oppdatert, jeg vil gjerne ha den kraftigste utgaven." "Så flott! Det er bare ett problem - akkurat den utgaven er ikke oppdatert ennå. Kom tilbake om noen måneder!" Neste stopp for denne kunden ville 90% sannsynlig være Eplehuset.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Jeg har en mistanke om at en av grunnene til at MS ikke har lansert denne med kaby lake, er at de slet noe jævlig med strømoptimalisering for spes. skylake. Surface pro 3 hadde også problemer her, og alt ble ikke fikset før den gikk ut av produksjon. 

Tror derfor at de har brukt en del tid på optimalisering mot kjent plattform her, i stedet for å kaste seg etter en ny generasjon, for så å gå i samme fella på nytt.

... og det er egentlig positivt.

R&D tar tid, ja, men uansett utviklingstid ville det vært veldig merkelig om de oppdaterte m3- og i5-versjonene til Kaby Lake, for så å vente X måneder før i7-versjonen (med Iris-grafikk) ble tilgjengelig (ettersom ingen KBL med Iris-grafikk eksisterer ennå). Denslags er svært dårlig business, og gir den jevne kunde et svært dårlig inntrykk. "Hei, jeg så at Surface har blitt oppdatert, jeg vil gjerne ha den kraftigste utgaven." "Så flott! Det er bare ett problem - akkurat den utgaven er ikke oppdatert ennå. Kom tilbake om noen måneder!" Neste stopp for denne kunden ville 90% sannsynlig være Eplehuset.

 

 

Njæa. Jeg har vært i den situasjonen flere ganger, og jeg har ikke endt opp på eplehuset av den grunn (selv om jeg har en Macbook pro) (Synes kanskje det argumentet var VEL Satt på spissen). Men nå har det jo ikke gjort akurat det du nevner heller. så ser ikke helt greia. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...