Gå til innhold

Microsofts taleassistent kan bli mye bedre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

5.9% Er det virkelig så dårlige mennesker er? Nesten ett ord feil i setningen? Det høres mye ut.

 

AtW

 

Tja, det er nok forskjellen på diktat og samtale som skiller her. Tror nok at vi kan ha en gjennomsnittlig feilrate på 5,9% når det kommer til å gjenta fortløpende, men når vi fører en samtale vil vi jo korrigere det basert på sammenhengen med mindre vi hører skikkelig feil (noe som er langt mindre vanlig). Det er nok litt igjen før datamaskiner kan gå tilbake og gjøre endringer basert på sammenheng enda.

Lenke til kommentar

Ikke alle snakker engelsk eller kinesisk

 

Nei, men noen av oss skal klare å be om klokkeslettet på engelsk, og da er det irriterende at vi ikke får lov. Amazon vil ikke selge oss Echo eller Fire TV with Alexa, og Cortana nektet lenge å snakke med oss i Norge med mindre vi endret region. Og jeg har en klar magefølelse på at Google Home ikke går global i første runde heller. 

 

Første gang jeg prøvde Cortana måtte man bytte både språk og region for å få lov. Men jeg ser nå at jeg fikk lov å aktivere Cortana her, med advarsel om at jeg måtte velge et annet språk, og engelsk som forslag. Hvor lenge har egentlig engelsk Cortana akseptert norsk region?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ikke alle snakker engelsk eller kinesisk

 

Nei, men noen av oss skal klare å be om klokkeslettet på engelsk, og da er det irriterende at vi ikke får lov. Amazon vil ikke selge oss Echo eller Fire TV with Alexa, og Cortana nektet lenge å snakke med oss i Norge med mindre vi endret region. Og jeg har en klar magefølelse på at Google Home ikke går global i første runde heller. 

 

Første gang jeg prøvde Cortana måtte man bytte både språk og region for å få lov. Men jeg ser nå at jeg fikk lov å aktivere Cortana her, med advarsel om at jeg måtte velge et annet språk, og engelsk som forslag. Hvor lenge har egentlig engelsk Cortana akseptert norsk region?

 

 

Ja, slikt er utrolig tåpelig, bedrifter er veldig ivrig på å enten ikke la folk bruke det i det hele tatt, eller insistere på en drittoversettelse, la oss velge engelsk om vi vil.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den er like god som mennesker når du kan sende den fra Sogndal, via Bergen, Jæren og Toten, og en runde forbi grensetraktene i Trøndelag på vei mot Brønnøysund, og den forstår nok til å vite når den skal si "ikke sant", når den skal smile overbærende og når den skal dra en lett, jovial enighetslatter.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Den er like god som mennesker når du kan sende den fra Sogndal, via Bergen, Jæren og Toten, og en runde forbi grensetraktene i Trøndelag på vei mot Brønnøysund, og den forstår nok til å vite når den skal si "ikke sant", når den skal smile overbærende og når den skal dra en lett, jovial enighetslatter.

 

Det krever forståelse. Artikkelen sier at de er kommet langt på talegjenkjenning. Da måler man strengt tatt bare at den klarer identifisere ordene. 

 

 

 

Ifølge Zweig vil den neste milepælen bli å gå fra gjenkjenning til forståelse. Men det kan ta tid.

– Det kommer til å ta veldig, veldig lang tid før datamaskiner kan forstå den faktiske meningen i det som blir sagt eller vist frem, forklarer Harry Shum.

 

Forresten hadde jeg en gammel-onkel fra Hareid, og jeg rakk dessverre aldri å forstå en setning han sa[ng]. Så datamaskiner har potensiale på å gå forbi oss mennesker der også. 

Lenke til kommentar

 

Ikke alle snakker engelsk eller kinesisk

 

Nei, men noen av oss skal klare å be om klokkeslettet på engelsk, og da er det irriterende at vi ikke får lov. Amazon vil ikke selge oss Echo eller Fire TV with Alexa, og Cortana nektet lenge å snakke med oss i Norge med mindre vi endret region. Og jeg har en klar magefølelse på at Google Home ikke går global i første runde heller. 

 

Første gang jeg prøvde Cortana måtte man bytte både språk og region for å få lov. Men jeg ser nå at jeg fikk lov å aktivere Cortana her, med advarsel om at jeg måtte velge et annet språk, og engelsk som forslag. Hvor lenge har egentlig engelsk Cortana akseptert norsk region?

Tror det er siden i sommer. Regionsbegrensning er frustrerende når det kommer til språktjenester. Hadde vært fint med bare en advarsel om at det med stor sannsynlighet ikke fungerer bra når en ikke har engelsk som morsmål.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Den er like god som mennesker når du kan sende den fra Sogndal, via Bergen, Jæren og Toten, og en runde forbi grensetraktene i Trøndelag på vei mot Brønnøysund, og den forstår nok til å vite når den skal si "ikke sant", når den skal smile overbærende og når den skal dra en lett, jovial enighetslatter.

 

Det krever forståelse. Artikkelen sier at de er kommet langt på talegjenkjenning. Da måler man strengt tatt bare at den klarer identifisere ordene.

Det er nå ikke så fryktelig enkelt å forstå alle ordene i de dialektene der heller...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ikke alle snakker engelsk eller kinesisk

 

Cortana nektet lenge å snakke med oss i Norge med mindre vi endret region.

 

Første gang jeg prøvde Cortana måtte man bytte både språk og region for å få lov. Men jeg ser nå at jeg fikk lov å aktivere Cortana her, med advarsel om at jeg måtte velge et annet språk, og engelsk som forslag. Hvor lenge har egentlig engelsk Cortana akseptert norsk region?

Sist jeg prøvde på mobil for ikke lenge siden gikk det ikke. Har ikke forsøkt PC.
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...