Gå til innhold

RYKTE: HTC Bolt rett rundt hjørnet – uten hodetelefoninngang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dårlig valg på iphone, dårlig valg på denne

Race to the bottom. Den plassen som Apple vissnok har frigjort og nå bruker til batteri, må nå konkurrentene bruke til batteri for å ikke få en konkurransebakdel på batteri-areal. Så kan man si at jacken er en konkurransefordel på de modellene som har det, så antar det vil være noen som går i begge retningene.

Lenke til kommentar

 

Dårlig valg på iphone, dårlig valg på denne

Race to the bottom. Den plassen som Apple vissnok har frigjort og nå bruker til batteri, må nå konkurrentene bruke til batteri for å ikke få en konkurransebakdel på batteri-areal. Så kan man si at jacken er en konkurransefordel på de modellene som har det, så antar det vil være noen som går i begge retningene.

Brukte de plassen til batteri? Jeg trodde mesteplassen av den besparte plassen gikk til en ny taptic engine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror du virkelig hodetelefonutgangen var et kostnadskutt... ? Det må være den billigste komponenten i en telefon i dag.

 

Hvis du spør om å kutte hodetelefonutgangen er et kostnadskutt, så er svaret ja. Komponenten koster, designet blir mer komplisert, som koster, produksjonen blir mer komplisert, som koster, og en jack vil sannsynligvis medføre mer reklamasjon, som koster.

 

Hvis du spør om jeg tror at hodetelefonutgangen ble kuttet fordi det blir billigere å lage telefonen, så er svaret nei. Det er nok viktigere at designet blir enklere, produksjonen blir mindre komplisert, og det skaper omtale. Pluss, Apple eier Beats. Men i sum er det enklere å kutte noe når det både blir mer minimalistisk, øker mersalg, kan promoteres som nyskapende, og på toppen av alt kutter i kostnader på design, produksjon og  reklamasjon. 

 

For HTC eller Motorola kan det ikke promoteres som nyskapende, deres kunder har et annet forhold til minimalisme, og jeg er ikke sikker på om brukerne kommer til å kjøpe trådløse hodetelefoner fra HTC og/eller Motorola heller. (Selv om jeg selv har forsøkt å kjøpe trådløse hodetelefoner fra Motorola en gang, og fikk noe helt annet levert fra eBay...)

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

Dårlig valg på iphone, dårlig valg på denne

Race to the bottom. Den plassen som Apple vissnok har frigjort og nå bruker til batteri, må nå konkurrentene bruke til batteri for å ikke få en konkurransebakdel på batteri-areal. Så kan man si at jacken er en konkurransefordel på de modellene som har det, så antar det vil være noen som går i begge retningene.

 

Som flere brukere har påpekt i andre tråder, inkludert meg. note har både S Pen og minijack, og større skjerm enn iPhone. Hvorfor er den like stor, og har samme batteristørrelse som iPhone da? Hvorfor må Apple fjerne minijack for å få plass til mer greier, når alle andre får plass til mer på samme plass allerede? Jeg har enda ikke fått svar på dette, så jeg kjøper ikke den forklaringen.

 

Og frem til noen kommer med noen god forklaring på hvorfor Apple trenger det av plassmessige grunner, så tror jeg ikke på at det var grunnen til fjerningen.

 

Selve enheten koster nok lite, men hvert steg i en produksjonsprosess tilfører kostnader, og et hull i en ramme tilfører i tillegg engineeringproblemer.

 

Når det er sagt tror ikke jeg heller det er det som driver dette, men mer rent kommersielle hensyn. Apple kommer unna med det, HTC tror jeg kommer til å slite mer.

HTC sliter med alt de gjør for å være ærlig, så de kan vel like godt prøve dette. Pixel blir vel deres mest vellykkede produkt på lenge, og den har ingen HTC logo.

 

Det finnes hundrevis av kinesiske firmaer som klarer å lage telefoner med massevis av hull, og samtidig ha en ekstremt lav pris. Joda du sparer penger på å fjerne hullet, men hvor mye penger er det for HTC for en modell? 1000 kr tilsammen? 1000 kr kommer ikke til å redde HTC.

 

Når Apple fjernet minijack så endret de ikke plassering på noe innvendig. Så jeg kan ikke se at det var et stort problem for ingeniørene med dette hullet. CNC maskiner har ingen problemer med et ekstra hull, det er allerede massevis av hull. Bare se på høytalerene. Noe HTC og Apple nå har to av. To høytalere = mer hull.

Lenke til kommentar

 

 

Race to the bottom. Den plassen som Apple vissnok har frigjort og nå bruker til batteri, må nå konkurrentene bruke til batteri for å ikke få en konkurransebakdel på batteri-areal. Så kan man si at jacken er en konkurransefordel på de modellene som har det, så antar det vil være noen som går i begge retningene.

 

Som flere brukere har påpekt i andre tråder, inkludert meg. note har både S Pen og minijack, og større skjerm enn iPhone. Hvorfor er den like stor, og har samme batteristørrelse som iPhone da? Hvorfor må Apple fjerne minijack for å få plass til mer greier, når alle andre får plass til mer på samme plass allerede? Jeg har enda ikke fått svar på dette, så jeg kjøper ikke den forklaringen.

 

 

Ja, hvordan gikk det med de batteriene der, da? På Noten har de trukket strikken litt lengre og bygget batteriene litt mer kompakt og "the incredibly thin sheet of plastic" som skiller positiv og negativ side av batteriet kunne muligens med fordel vært litt tykkere.

 

That said, plass-årsaken er i beste fall en liten del av en sammensatt årsak. Jeg husker en tid da telefoner konkurrerte om å ha minst mulig fysisk størrelse, ikke størst mulig, og de fant fortsatt plass til jackplugger. Riktig nok var de 2.5mm på den tiden, men det var vel av andre årsaker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Morsomt :) Det endrer ingenting da. Jeg skrev Note, ikke Note 7. Selv om du ikke har peiling på hva som er galt med Note 7, og selv om det finnes versjoner av Note 7 som virker helt fint, kan jeg likevel gi et annet eksempel.

 

Hvilken telefon er minst, Galaxy S7 eller iPhone 7 Plus?

Åpenbart S7. Tar vi volum, som helt klart er en fordel for iPhone da Galaxy er mye rundere (volum blir jo for en klosse med høyde * bredde * lengde) så er iPhone 7 Plus 15% større.

 

Hvorfor har iPhone 7 PLUS 2900 mAh batteri, når S7 uten plus har 3000 mAh?

 

Hvis du kan forklare hvorfor Apple fortsatt må fjerne minijack for å få plass til batteri så gjør gjerne det. Åpenbart er alle andre bare mye bedre på design da... 

 

Så om Apple faktisk ville ha større batteri, så er det åpenbart andre ting de hadde gjort. Jeg nekter å tro at samtlige toppmerker er så mye bedre enn Apple på innvendig design. Så det å påstå at Apple da gjorde det for å få plass finner jeg litt vel søkt. Alle andre har plass til større batterier på mindre plass og minjack i tillegg.

Lenke til kommentar

Hehe :p

 

Jeg var ikke ute etter alle grunnene de fjernet den. Det vet jo ikke vi her på forumet uansett :p

 

Det jeg kommenterte spesifikt var denne delen:

"må nå konkurrentene bruke til batteri for å ikke få en konkurransebakdel på batteri-areal. "

 

Som jeg oppfattet som at du mente at konkurrentene og måtte fjerne minijack, fordi Apple hadde fått større batteri som følge av fjerningen, og de andre hang etter. Så poenget mitt var at uansett om Apple har minjack eller ikke, så er de fortsatt dårligere enn de fleste andre på batteriareal. Så jeg tror ikke minjacken gjør den store forskjellen her. Heller tykkelsen på telefonen...

Lenke til kommentar

Som jeg oppfattet som at du mente at konkurrentene og måtte fjerne minijack, fordi Apple hadde fått større batteri som følge av fjerningen, og de andre hang etter. Så poenget mitt var at uansett om Apple har minjack eller ikke, så er de fortsatt dårligere enn de fleste andre på batteriareal. Så jeg tror ikke minjacken gjør den store forskjellen her. Heller tykkelsen på telefonen...

 

Nei, det utgjør kanskje ikke stor andel av arealet. Men noe andel av arealet vil det utgjøre. Og noen av de årsakene som Apple hadde, vil andre også ha, mens andre grunner til å ikke gjøre det har falt bort fordi skyld og ære nå vil tilfalle Apple, på godt og vondt. Utskiftbart batteri, minijack, egen ladeplugg, minnerkortleser, slike ting har falt bort og det er ikke nødvendigvis til sluttbrukerens favør, men det gjør produksjonen mindre komplisert. 

Lenke til kommentar

Produksjon på 14nm/16nm prosess er 100000000 mer komplisert enn å ha minijack og minnekortleser. Det hindrer derimot ingen fra å gjøre det. Hvis de var ute etter mindre komplisert produksjon hadde de brukt 28 nm eller 40 nm. De hadde spart  mye penger og da. Når du kjøper en mobil vil du ikke ha noe som er lett å lage. Da kan jo alle lage det. Hvorfor kjøpe en steindyr Apple eller Samsung hvis den er så lett å lage at alle kan lage den? Kom Samsung med Edge kanter på telefonene, fordi det var enklere å lage, og produksjonen ble mindre komplisert? Hva med OLED?

 

Hvor komplisert noe er kommer langt ned på prioriteringslisten. Utskiftbart batteri umuliggjør eksempelvis visse designs, og bruker en del mer plass. Samsung kunne ikke hatt sitt nåværende design med utskiftbart batteri. Ingen minnekortleser er egentlig bedre for forbrukere, men prisen på internminne er altfor latterlig. Veldig mange har ellers dette fortsatt, spesielt mid-end.

 

 

Så jeg stiller meg tvilsom til at 1% større batteri liksom kommer til å hjelpe, eller merkes i det hele tatt. Folk synes generelt det var bra når Samsung S7 ble tykkere enn S6, og selv om den ekstra tykkelsen var lite merkbar, var den ekstra batteritiden det. Det er slikt som har noe å si. Fjerning av minijack betyr så lite i plassbesparelser at det er umerkbart. Det at det blir mindre komplisert å lage den drukner i kompleksiteten ved å lage A10.

 

Anbefaler deg å se på anslag av kostnader for produksjon. Se hvor få kroner som går i å lage skallet, og sette ting sammen på fabrikken. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...