Gå til innhold

Dette overvåkningskameraet tåler all slags vær og kan skremme bort tyver


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm. Kunne vært interessant å ha noe slikt for å finne ut hvilke katter som driver og gjør fra seg utenfor huset mitt. Men når man setter opp et slikt kamera er man vel også nødt til å gjøre noe i forhold til å informere folk om at de blir overvåket?

 

Egen eiendom er helt ok å overvåke. https://www.datatilsynet.no/Teknologi/Kameraovervaking/Hvilke-omrader-kan-overvakes/

Kanskje også naboens...? https://www.nrk.no/vestfold/na-kan-naboen-filme-deg-med-privat-kamera-_-fullt-lovlig-1.12091366

Lenke til kommentar

Artig lovendring.

 

– Det er ikke noe fasitsvar på det. Om man føler det er ubehagelig, så er det politiet som er rette instans.

 

 

Politiet henlegger saker over en lav sko, så det er jo rette plassen å henvende seg  :wee:

 

 

Når det gjelder arbeidsplassen, så var det ihvertfall tidligere slik at arbeidsgiver ikke uten videre kan gjøre opptak på den skrivepulten du arbeider ved. Dersom det er gangvei og åpen plass i rommet, eller andre steder man ønsker å få med på videoopptak, så er/var man pliktet til å maskere ut skrivepultsflaten der hvor arbeidstaker jobber fra videoopptaket. Altså en effektiv sladding som ikke kan tas bort fra opptaket igjen.

 

Nå er det jo ikke særlig mange blant vanlige folk som vet at slikt i det hele tatt er mulig (å sladde med proffutstyr), så da blir det nødvendigvis ikke så mange som kommer til å stille krav om det i privatkameramarkedet heller.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At mannen/kvinnen i gata kjøper et trådløst enkelt overvåkingskamera er en ting, men det at bedrifter går til innkjøp av det synes jeg er skremmende. En hver innbruddstyv ville kunne slått ut disse kameraene med en 5$ jammer fra DealExtreme, ol. Ikke nok med det, så kan de utsettes for et wifi-deauth angrep, der du potensielt kan sitte flere hundre meter unna og "snipe" ned hele eller deler av et wifi-nettverk.

 

En annen side er jo alle disse elendige IoT enhetene som kobles på nett og havner i botnet og verre. Å ha et kamera i huset hvem som helst kan "knekke" seg inn i er noe de færrste vil ha, men det er realiteten med godt over 75 prosent av alle nettverkskameraer solgt til forbrukere.

 

Dette pluss alle norges "nøkkelbokser" som henger godt beskyttet utenfor inngangsdørene til folk... Livet som kriminell må være bra. :wee:

Endret av IT_Predator
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Arlo for et års tid siden, med ganske store forventninger. Løsningen fungerer forsåvidt greit, men det har et veldig stor problem slik jeg ser det. Når bevegelsesensor fanger opp en bevegelse bruker opptaket så lang tid på å starte at det som utløste sensoren gjerne har forsvunnet vekk fra bildet når man skal se på opptakene. Da mister det helt sin hensikt for meg. Jeg forsøkte diverse innstillinger som var foreslått i forum men ingenting gjorde at det fungerte tilfredsstillende. Jeg valgte derfor å returnere produktet etter et par ukers bruk.. Dette var med dog ikke Arlo pro men Arlo, men regner med det bare er funksjoner i kamera som er forskjellige og at det bruker samme basestasjon? Hadde vært fint hvis dette kunne vært nevnt noe om i artikkelen da det kan ha stor betydning for hvorvidt produktet kan brukes til overvåking i det hele tatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

At mannen/kvinnen i gata kjøper et trådløst enkelt overvåkingskamera er en ting, men det at bedrifter går til innkjøp av det synes jeg er skremmende. En hver innbruddstyv ville kunne slått ut disse kameraene med en 5$ jammer fra DealExtreme, ol. Ikke nok med det, så kan de utsettes for et wifi-deauth angrep, der du potensielt kan sitte flere hundre meter unna og "snipe" ned hele eller deler av et wifi-nettverk.

 

En annen side er jo alle disse elendige IoT enhetene som kobles på nett og havner i botnet og verre. Å ha et kamera i huset hvem som helst kan "knekke" seg inn i er noe de færrste vil ha, men det er realiteten med godt over 75 prosent av alle nettverkskameraer solgt til forbrukere.

 

Dette pluss alle norges "nøkkelbokser" som henger godt beskyttet utenfor inngangsdørene til folk... Livet som kriminell må være bra. :wee:

 

Nå er jo nøkkelboksene som typisk benyttes av brannvesen for å komme seg inn i bedrifter, gjerne laget av rustfritt stål. Det er et svært seigt materiale, og dersom du skal inn i en slik boks, så bråker det garantert noe så inn i helvete. Synd for de bedriftene som måtte ligge i industriområder langt unna boligbebyggelse.

 

Men, jeg regner nesten med at en bedrift som har kloke hoder, også vil ha et fjernovervåket alarmsystem som brannvesenet/innbruddstyver ikke kan få satt ut av spill.

 

Og selv om svært få bedrifter sikkert har montert inn sensorer i disse nøkkelboksene til sitt alarmsystem, så burde de ihvertfall ha tenkt igjennom også den problematikken. Et hvert minutt spart har sin verdi.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

At mannen/kvinnen i gata kjøper et trådløst enkelt overvåkingskamera er en ting, men det at bedrifter går til innkjøp av det synes jeg er skremmende. En hver innbruddstyv ville kunne slått ut disse kameraene med en 5$ jammer fra DealExtreme, ol. Ikke nok med det, så kan de utsettes for et wifi-deauth angrep, der du potensielt kan sitte flere hundre meter unna og "snipe" ned hele eller deler av et wifi-nettverk.

 

En annen side er jo alle disse elendige IoT enhetene som kobles på nett og havner i botnet og verre. Å ha et kamera i huset hvem som helst kan "knekke" seg inn i er noe de færrste vil ha, men det er realiteten med godt over 75 prosent av alle nettverkskameraer solgt til forbrukere.

 

Dette pluss alle norges "nøkkelbokser" som henger godt beskyttet utenfor inngangsdørene til folk... Livet som kriminell må være bra. :wee:

 

Nå er jo nøkkelboksene som typisk benyttes av brannvesen for å komme seg inn i bedrifter, gjerne laget av rustfritt stål. Det er et svært seigt materiale, og dersom du skal inn i en slik boks, så bråker det garantert noe så inn i helvete. Synd for de bedriftene som måtte ligge i industriområder langt unna boligbebyggelse.

 

Men, jeg regner nesten med at en bedrift som har kloke hoder, også vil ha et fjernovervåket alarmsystem som brannvesenet/innbruddstyver ikke kan få satt ut av spill.

 

 

Hehe, jeg hintet mer i retning av de boksene med kodelås som har blitt et vanlig syn utenfor norske bolighus. Bedrifter har forhåpentligvis bedre løsninger der ja. 

 

Hva overvåkingskameraer angår, så bruker jo heldigvis de fleste bedrifter et CCTV system av noe slag, men mange bedrifter som "oppgraderer" går til innkjøp av mer digitale systemer som ofte er langt i fra like sikre. Ville nok ikke satset på at flertallet der har et bra system for å detektere at kameraene mister kontakt i et par minutter mens kassa tømmes. (kanskje alarm på kassa, men uten videobevis ber man jo om henleggelse...) :wee:

Lenke til kommentar

Nå er ikke bare innbruddstyver som stjeler et dilemma, men vi har etterhvert fått en overhengende terroristfare. Alle som bryter seg inn  ønsker vel å ta minste motstands vei, sett opp i mot hva de kan utrette dersom de går mer varsomt fram. Det samme gjelder nok også for terrorister, for det er jo først når de selv ønsker at hendelse skal skje, at det kan skje med bråk/bli oppdaget/stor skadevirkning/lammelse.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...