Gå til innhold
Noe nedetid og ustabilitet mellom 11:40 - 11:55 ×

Tre nye iPad Pro kan være på vei i neste runde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er forskjell på iPad Pro og en vanlig iPad? Etter 5 uker i sommer med en iPad Pro 12 i hus kan jeg ikke si at jeg merket noe bruksforskjell på den kontra iPad Air 2 som jeg også har, bortsett fra at 12-tommeren er fysisk langt større og langt mer kronglete å holde.

 

Det er vel størrelsen og maskinkraften? Pro er vel beregnet på nettopp profesjonelle (f.eks. designere, arkitekter, osv.).

Lenke til kommentar

 

Hva er forskjell på iPad Pro og en vanlig iPad? Etter 5 uker i sommer med en iPad Pro 12 i hus kan jeg ikke si at jeg merket noe bruksforskjell på den kontra iPad Air 2 som jeg også har, bortsett fra at 12-tommeren er fysisk langt større og langt mer kronglete å holde.

 

Det er vel størrelsen og maskinkraften? Pro er vel beregnet på nettopp profesjonelle (f.eks. designere, arkitekter, osv.).

 

iPad Pro finnes også som 9,7", så størrelsen er vel ikke det viktigste. Maskinkraften derimot er høyere. Det er visstnok også bedre kalibrert skjerm, og ikke glem støtte for penn.

Lenke til kommentar

Maskinvarekraften er et litt vagt argument. 12,9-tommer modellen har riktignok 4GB RAM, men ytelsen på SoC er jo ikke mer enn hva man egentlig hadde forventet av en eventuell iPad Air 3 om Apple hadde lansert Air 3 istedenfor iPad Pro 9,7-tommer.

 

Nye Apple A10 Fusion i iPhone 7 og 7 Plus er jo allerede kraftigere enn SoC'en i iPad Pro 9,7-tommer og iPad Pro 12,9-tommer så det er i utgangspunktet ingenting spesielt med masknivarekraften og SoC'en i disse modellene.

 

Det som skiller Pro ifra "ikke-Pro" er vel i all hovedsak støtten for Apple Pencil. Akkurat per nå så vil jo iPad Pro gi deg bedre ytelse enn iPad Air, men det skyldes jo ene og alene det faktum at Apple selv har valgt å segregere lanseringene så iPad Pro er nyere enn iPad Air. Hadde de lansert en iPad Air 3 samtidig som de lanserte iPad Pro 9,7-tommer så hadde trolig hatt samme SoC og ytelse. Det er ingenting med SoC'en i iPad Pro som tyder på noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apple pencil er ene og alene grunn nok til å gå over ti ipad pro dersom en har en liten interesse for tegning. Solgte selv en proff tegneskjerm (wacom cintiq) for å kjøpe Ipad pro 12.9. Like god å tegne med og mye bedre enn Surface Pro4. Fullprogrammer kjører jeg en sjelden gang ved å klone skjermen til den stasjonære macen over wifi. Men 99,9% av tiden appene på ipaden mer en nok for mitt bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Maskinvarekraften er et litt vagt argument. 12,9-tommer modellen har riktignok 4GB RAM, men ytelsen på SoC er jo ikke mer enn hva man egentlig hadde forventet av en eventuell iPad Air 3 om Apple hadde lansert Air 3 istedenfor iPad Pro 9,7-tommer.

 

Nye Apple A10 Fusion i iPhone 7 og 7 Plus er jo allerede kraftigere enn SoC'en i iPad Pro 9,7-tommer og iPad Pro 12,9-tommer så det er i utgangspunktet ingenting spesielt med masknivarekraften og SoC'en i disse modellene.

 

Det som skiller Pro ifra "ikke-Pro" er vel i all hovedsak støtten for Apple Pencil. Akkurat per nå så vil jo iPad Pro gi deg bedre ytelse enn iPad Air, men det skyldes jo ene og alene det faktum at Apple selv har valgt å segregere lanseringene så iPad Pro er nyere enn iPad Air. Hadde de lansert en iPad Air 3 samtidig som de lanserte iPad Pro 9,7-tommer så hadde trolig hatt samme SoC og ytelse. Det er ingenting med SoC'en i iPad Pro som tyder på noe annet.

Arealet til A9X er faktisk på 147 mm^2, noe som er dobbelt så stort som Samsung sin Exynos 7420, og fortsatt 50% større enn ~100 mm^2 A9. Dermed er den også relativt dyr å produsere. 50% større kan bety 100% dyrere f.eks, jeg vet ikke helt.

 

Med CPU er det jo ingenting du kan gjøre. Det å legge inn en ekstra kjerner hjelper ingenting, så lenge iOS og apps er laget for 2 kjerner. GPU derimot kan fåes i veldig fysisk store konfigurasjoner. Imagination sin PowerVR serie får til 16 clusters, mens A9X har 12.

Det er dobbelt så mye som vanlig A9. Som du ser tar det mye plass:

http://images.anandtech.com/doci/9766/A9XDie_Chipworks_Annotated.jpg?_ga=1.171130912.1209596146.1455799983

 

Ingen som lager så store ASIC kretser til mobile som Apple har gjort til iPad Pro. Derfor det og er morsomt når den sammenlignes med Intel CPUer. A9X er 50% større, og det ville ikke vært økonomisk for Intel å lage de så store. Da ville PCene blitt en del dyrere. Så jeg ville sagt at Apple har gjort så mye de kan for å oppnå så mye ytelse som var mulig på den tiden ved ARM basert arkitektur, uten å bruke Nvidia grafikk. Intel CPU, uten GPU delen, pluss Nvidia GPU, satt sammen av Apple, produsert av Intel er det beste de kunne fått til, men det er jo lite sannsynlig at det kommer til å skje.

 

Apple er jo faktisk og den eneste som lager tablet SoCer. Grunnen er jo at ingen andre ser poenget i det, og det kan jeg skjønne. iPad Pro blir jo fortsatt slått av Surface f.eks på kraft uansett hvor mye penger de bruker på å lage det beste mulig. Og det de får er mye dyrere enn en Intel CPU. Så akkurat på ytelse for iPad så synes jeg Apple gjør veldig mye, men grenser for hva som er mulig å gjøre.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

 

Har noen peiling på når lanseringen av neste macbook pro er? I høst, eller ikke før til neste år?

Litt OT, men det ryktes en lansering i midten av oktober/november. Ingenting er vel helt sikkert, så vi får vente å se.

Ja er noe av det samme jeg har hørt og. Spennende med nye macen. (ut ifra ryktene)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...