Gå til innhold

PlayStation 4 kan ikke vise HDR-bilder hvis PlayStation VR er tilkoblet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virker i overkant click-bait for meg, dette her. Er det én ting jeg ikke bryr meg om, så er det hvorvidt 2.-skjermen i VR støtter det nyeste på grafikk-fronten.

 

Hvilke er de beste spillene på VR..?:

Hvilke av de de tar i bruk teknologien best?

..gir mest spillbarhet/valuta for pengene?

-Hva skjer med Google Daydream VR?

 

Der. Vær så god, gamer/tek.no.. noe interessant dere kan skrive om i stedet.

Lenke til kommentar

Virker i overkant click-bait for meg, dette her. Er det én ting jeg ikke bryr meg om, så er det hvorvidt 2.-skjermen i VR støtter det nyeste på grafikk-fronten.

 

Hvilke er de beste spillene på VR..?:

Hvilke av de de tar i bruk teknologien best?

..gir mest spillbarhet/valuta for pengene?

-Hva skjer med Google Daydream VR?

 

Der. Vær så god, gamer/tek.no.. noe interessant dere kan skrive om i stedet.

 

En sak er ikke «clickbait» bare fordi du ikke synes den er interessant.

 

Relevansen her er at dette er et nært forestående produkt som mange har vist interesse for, og da er det naturlig å melde om hva man kan forvente av det.

 

Ellers er alle tipsene dine fine. :) Takk for dem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Reagerte på dette selv. Det jeg ikke helt skjønner er hva er konsekvensen av å koble PS4 direkte til TV isteden som det står til FAQ? Får en ikke bilde overhode i PSVR. Eller er det bare denne sosiale delingen av hva du ser i VR som ikke vises på TV?

 

Slik jeg forstår det kobles HDMI-kabelen fra PlayStation 4 direkte til prosessorenheten, som igjen kobles til både PlayStation VR og TV.

Dersom du kobler HDMI-kabelen direkte inn i TV-en får du da ikke bilde i VR-brillene.

Hvorvidt man bare kan koble til brillene og ikke TV-en er jeg ikke helt sikker på, men ser egentlig ingen grunn til at det ikke skulle fungere.

 

Håper det svarte på spørsmålet ditt. :)

Lenke til kommentar

Reagerte på dette selv. Det jeg ikke helt skjønner er hva er konsekvensen av å koble PS4 direkte til TV isteden som det står til FAQ? Får en ikke bilde overhode i PSVR. Eller er det bare denne sosiale delingen av hva du ser i VR som ikke vises på TV?

 

Det er vel slik å forstå at dersom du skal spille uten VR så må du koble vekk VR-utstyret om du vil ha HDR siden output på VR-boksen ikke støtter HDR.

Lenke til kommentar

Forstår jeg det riktig; at det settes fokus på at det ikke er HDMI-switch funksjon er å finne i PSVR? (Ville sannsynligvis økt kostnadene på headsettet betydelig)

 

Eneste grunnen til at vi har en såkalt sosial skjerm med PSVR er at de "improviserer" ett bilde som kan vises på tv'en, ved å hente ut bilde fra ét av "linsene"/øynene på headsettet.

 

Man kan enten gjøre det til en big deal, eller man kan vinkle det som at de har fått til noe man i andre tilfeller måtte ha en pc og dedikert maskinkraft for å få til. 

 

Går sikkert an å mekke en løsning for de som ikke ønsker å fysisk bytte om to kabler når de skal bruke VR.

Lenke til kommentar

 

Reagerte på dette selv. Det jeg ikke helt skjønner er hva er konsekvensen av å koble PS4 direkte til TV isteden som det står til FAQ? Får en ikke bilde overhode i PSVR. Eller er det bare denne sosiale delingen av hva du ser i VR som ikke vises på TV?

Det er vel slik å forstå at dersom du skal spille uten VR så må du koble vekk VR-utstyret om du vil ha HDR siden output på VR-boksen ikke støtter HDR.

 

Det er riktig forstått. "Mye" unødvending til og fra-kobling for oss som har HDR-tv og skal ha PSVR.

 

 

Forstår jeg det riktig; at det settes fokus på at det ikke er HDMI-switch funksjon er å finne i PSVR? (Ville sannsynligvis økt kostnadene på headsettet betydelig)

 

Eneste grunnen til at vi har en såkalt sosial skjerm med PSVR er at de "improviserer" ett bilde som kan vises på tv'en, ved å hente ut bilde fra ét av "linsene"/øynene på headsettet.

 

Man kan enten gjøre det til en big deal, eller man kan vinkle det som at de har fått til noe man i andre tilfeller måtte ha en pc og dedikert maskinkraft for å få til. 

 

Går sikkert an å mekke en løsning for de som ikke ønsker å fysisk bytte om to kabler når de skal bruke VR.

Det kan ordnes med en HDMI-switch som støtter HDMI2.0a og HDCP2.2

Men da snakker vi en del kroner, så dette er kjipt gjort av Sony.

De kunne heller levert sin HDMI-split med "HDMI2.0a og HDCP2.2"-kompabilitet. Så hadde dette aldri vært en issue.

 

For dem som ikke ser at dette er en issue, så skjønner jeg det. Fordi dere mest sannsynilg:

A) ikke har en HDR-tv og dermed ikke bryr dere

B) ikke skal ha PSVR

C) ikke skjønner hva dette innebærer.

 

 

Må si nok en gang skuffer Sony med hensyn til "fremtiden", 4k, UHD og HDR.

De valgte å ikke ta med UHD-drev på nye konsollen. Altså satser de ikke på et format og en teknologi de selv har patent på.

Det største nye innen konsollgaming siden vi fikk HD-grafikk, er HDR. HDR er faktisk mye mer merkbart og innovativt, enn å gå fra HD til 4k.

Med denne HDMI-splitten sin mangel på HDR-kompabilitet, gjør altså Sony det vanskligere for oss som vil være fremme i utviklinge. Vi som vil bruke penger på VR, HDR osv.....

 

Jeg forstår ikke hva Sony driver med for tiden, men mye av det lukter innsparinger på bekostning av å levere fremtidsrettede produkter.

Lenke til kommentar

Vi snakker om et produkt som Sony realistisk sett ikke kan subsidiere med framtidige spillsalg. Her er det kjøperen som betaler hele regninga. Vet ikke hvor mye det ville kostet å putte inn en switch som ikke forringer levetiden på produktet, og man ikke risikerer å ødelegge hele produktet om funksjonen eventuelt slutter å fungere..?

Lenke til kommentar

Så hver gang jeg IKKE skal spille noe med VR-briller må jeg bak TV'n og nappe ut en HDMI-kabel og koble ut PSVR-enheten for at HDR skal fungere?

Hva er det Sony sine ingeniører tenker med egentlig?

Ja nesten. Men heldigvis ikke fult så gale.

Den kabelen som kommer ut fra VR sin HDMI-split og opp til tv, napper du ut av split, og setter direkte inn i PS4.

Så du slipper å rote bak tv, men du må flytte tv-kabelen fra split ut og ned til selve konsollen.

 

 

Alternativet er vel bare å slå av eller på HDR i menyen hvis en skal bruke HDR innhold? 

Nei, det er ikke et alternativ.

For så lenge du har kabelen gjennom VR-split som kreves, så får du ikke noe HDR-bilde på skjermen uansett hvor mye du slår på HDR i menyen. Signalet kommer simpelthen ikke frem til tv, da det blir begrenset i split-boksen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...