Gå til innhold

Hjelp til kjøp av diskløs DAS for RAID 1 eller 10


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er på utkikk etter en diskløs DAS (Direct-Attached Storage) for å benytte fire 2TB 3,5" disker jeg har liggende til en typ mobil back-up-enhet.
Jeg har til nå basert meg på et knippe eksterne HDer, men ønsker nå en enhet der jeg kan lagre filer jeg ønsker permanent lagring av.

 

Jeg ønsker:
•God driftsikkerhet
•All right mobilitet
•En viss grad av mekanisk beskyttelse

•4-bay
•USB 3.0
•Mulighet til på sikt å oppgradere til større disker. Ønsker ihvertfall å ha muligheten til gå opp til 4x6TB ved neste utskiftning.

Og jeg ønsker selvsagt ikke å betale mer enn nødvendig. Kjøper gjerne fra norske sider, men er ikke fremmed for å bestille fra utlandet om det finnes noen interessante modeller som ikke føres i Norge, eller om prisen er vesentlig bedre.

Jeg er stadig nervøs for tap/forvitring av digital data, så jeg ser da for meg at speiling av disker i RAID 1 eller 10(1+0) er veien å gå. Vurderte på et tidspunkt RAID 5, men har etterhvert fått en forståelse for at dette er et såpass mye mer usikkert alternativ at den éne disken en tjener i et 4-diskoppsett nok ikke er verdt det for meg. Men er absolutt åpen for innspill på dette feltet.

Setter stor pris på tanker/tips/erfaringer

Endret av Labraxas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar!
Er jo selvsagt ikke idéelt å ha to enheter så tett sammenknyttet nei. Men RAID 1, dette er jo en speiling av at sett disker over på ett sett med andre disker? Om én disk streiker vil man fortsatt uten gjenoppbygging finne alt av filer på dens speilede disk? Tenker jeg rett når jeg tenker at om en ser bort ifra ødelagt powersupply som brenner alle diskene i enheten, eller lynnedslag eller noe, er RAID 1 like sikkert som å kjøre speiling på to separate enheter som ofte uansett oppbevares på samme sted, og da med stor sannsynlighet blir likt rammet ved brann/tyveri/vannskade etc.? Ideelt sett bør selvfølgelig disker en kjører backup på lagres på forskjellige steder, men av erfaring vet jeg at slike disker oftere enn ikke allikevel befinner seg på samme sted.

Tenker jeg riktig her, eller er det andre faktorer jeg bør ta med i regninga? Jeg har ingen faktisk erfaring med et slikt oppsett så setter virkelig stor pris på innputt.

Lenke til kommentar

Kan jo være lurt å se etter løsninger som forhindrer bitrot. Husk at vanlig raid1 ikke verifiserer at det som leses faktisk er korrekt.

 

To gode måter å sikre seg:

 

-Filsystem / lagringsløsning som inkluderer feilsjekking og korrigering av data. (For eksempel ZFS, Storage Spaces + ReFS, eller BTRFS)

-Paritetsfiler lagret ved siden av de dataene du ønsker å beholde 100% korrekt. (For eksempel PAR2-filer)

 

Selv bruker jeg Storage Spaces og ReFS på Windows, og BTRFS på Linux. Begge deler med speiling av disker. Det er betryggende å kunne slå opp i windowsloggen å se at lagret data er 100% intakt.

 

Noen linker:

http://arstechnica.com/information-technology/2014/01/bitrot-and-atomic-cows-inside-next-gen-filesystems/

https://forum.teksyndicate.com/t/refs-and-mirrored-storage-spaces-with-windows-10-pro/98954

http://www.quickpar.org.uk/

Lenke til kommentar

Kan jo være lurt å se etter løsninger som forhindrer bitrot. Husk at vanlig raid1 ikke verifiserer at det som leses faktisk er korrekt.

 

To gode måter å sikre seg:

 

-Filsystem / lagringsløsning som inkluderer feilsjekking og korrigering av data. (For eksempel ZFS, Storage Spaces + ReFS, eller BTRFS)

-Paritetsfiler lagret ved siden av de dataene du ønsker å beholde 100% korrekt. (For eksempel PAR2-filer)

 

Selv bruker jeg Storage Spaces og ReFS på Windows, og BTRFS på Linux. Begge deler med speiling av disker. Det er betryggende å kunne slå opp i windowsloggen å se at lagret data er 100% intakt.

 

Noen linker:

http://arstechnica.com/information-technology/2014/01/bitrot-and-atomic-cows-inside-next-gen-filesystems/

https://forum.teksyndicate.com/t/refs-and-mirrored-storage-spaces-with-windows-10-pro/98954

http://www.quickpar.org.uk/

Bitrot er tydeligvis det jeg tidligere har omtalt som forvitring av digital data. Vanvittig skremmende greier.

 

Veldig mye ny info du kommer med Jann - Ove. Din beskrivelse av hvordan vanlig RAID 1 ikke verifiserer om det som overføres er korrekt får en jo til å bli usikker på en slik løsning. Pr. idag, når jeg manuelt overfører mellom eksterne disker, gjøres det vel heller ingen slik verifikasjon, men jeg er definitivt interessert i å se på muligheten for sikrere bacup enn det jeg har i dag.

 

Der jeg opprinnelig så på diskenheten som en standalone sak, som skulle fungere omtrent som en ekstern harddisk, tenkte jeg ikke at det var relevant å oppgi at jeg benytter Mac. Men dette er vel høyst relevant her i denne verden du nå har introdusert, med ZFS, ReFS, BTRFS osv.

Etter det jeg har klart å søke meg frem til er det først og fremst ZFS som fungerer via Mac. Alt dette er helt nytt for meg så jeg er veldig usikker på om jeg har dannet meg et riktig bilde av hva dette er. Men for å benytte meg av slikt, er jeg da inne i NAS-/server-verdenen eller finnes det DAS som gir mulighet for dette i en mer standalone og mobil løsning? Gir det som kalles software RAID, mulighet til å ha en slik verifiseringsløsing?

Lenke til kommentar

Det var absolutt noe sånt jeg opprinnelig hadde sett for meg, ja. Men nå som Jann - Ove har kommet med så mye ny info er jeg brått usikker på om noe slikt er løsningen for meg allikevel. For det er ikke mulig å benytte en slik med ZFS, eller liknende?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...