Gå til innhold

TEST: LG OLED65E6


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kom det egentlig fram at dette er den eneste TVen som støtter Dolby Vision? Savner sammenligninger med de øvrige TVene angående angående HDR, Dolby Vision og UHDBD. 

 

Dette er jo TVen som scorer høyest hos bla. flatpanels.dk og hdtvtest.co.uk. Ut ifra testen til tek, så kan det jo nærmest virke som om man har hoppet over å teste alt som er bra med TVen. 

 

Her slipper man haloeffekten på f.eks. stjernehimmel eller sort bakgrunn og tekst f.eks. 

 

Etter å ha gått fra plasma til LCD (LED), så er det jeg har irritert meg mest over, er baklyset. I en periode på rundt 8 år, så var dette noe jeg ikke måtte ta stilling til, da jeg bare kjørte plasma. Baklys, og kødd med baklyset er noe av jeg hater mest og jeg blir påminnet det hver eneste dag når jeg ser på TVen. Aldri et helt jevnt baklys. Alltid forskjellige graderinger pga. ujevnheter i baklyset osv. Hjørner som lyser opp mer enn de skal.

 

Hadde så veldig lyst til å kjøpe meg siste TVen til Panasonic nå for ett par uker siden (da Elkjøp solgte den til 34k), men jeg kunne ikke gjøre det pga. VA-panelet. Dermed utgår også de øvrige toppmodellene i år, bortsett fra nettopp denne og lillebroren B6V. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merkerlig. Fikk min OLED B6 65" denne uken, og det som imponerte meg mest var detaljene i mørke områder. Ble overrasket over hvor god TVen var når jeg dro for alle gardiner og slo av alt lys på kvelden, og det kom en fade-to-black overgang. Klarte ikke å se at det hang en TV på veggen engang, stua ble bekmørk. Fantastisk fornøyd med TVen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Merkerlig. Fikk min OLED B6 65" denne uken, og det som imponerte meg mest var detaljene i mørke områder. Ble overrasket over hvor god TVen var når jeg dro for alle gardiner og slo av alt lys på kvelden, og det kom en fade-to-black overgang. Klarte ikke å se at det hang en TV på veggen engang, stua ble bekmørk. Fantastisk fornøyd med TVen.

Er detailjer ut av sort Lg Oled black crusher litt. Men mye bedre en i 2015 som så helt lego ut.

Lenke til kommentar

Jeg har gamet aktivt på lillebroren OLED55B6V i de to ukene jeg har eid den, og jeg må medgi at jeg har _intet_ å utsette. Dette med inputlag er ikke noe jeg klarer å føle på. Noen må gjerne forklare meg hva som er problematisk med en inputlag på 60ms :)

Ellers kan jeg bare hilse å si at bildet er upåklagelig bra. Det er helt sinnsykt hvor stor forskjellen er når du går fra LED-LCD til OLED (Bare WOW når man ser på filmer i 4K blu-ray med HDR)

Ellers enig i at HDR Vivid-modusen har noen særdeles spreke farger. Om ikke annet viser det at panelet leverer veldig god lysstyrke :)

Lenke til kommentar

Jeg har gamet aktivt på lillebroren OLED55B6V i de to ukene jeg har eid den, og jeg må medgi at jeg har _intet_ å utsette. Dette med inputlag er ikke noe jeg klarer å føle på. Noen må gjerne forklare meg hva som er problematisk med en inputlag på 60ms :)

 

Ellers kan jeg bare hilse å si at bildet er upåklagelig bra. Det er helt sinnsykt hvor stor forskjellen er når du går fra LED-LCD til OLED (Bare WOW når man ser på filmer i 4K blu-ray med HDR)

 

Ellers enig i at HDR Vivid-modusen har noen særdeles spreke farger. Om ikke annet viser det at panelet leverer veldig god lysstyrke :)

 

Etter mange forskjellige meninger prøvde jeg å spille på min B6 for første gang i dag. Jeg er vant til å spille PS4 på en PC-monitor, og input lagen gjør TVen uaktuell å spille FPS på for min del. Destiny så fantastisk ut, men må gå så langt som å si at jeg ikke synes det er spillbart, og kommer til å fortsette på min eldrende 24" monitor til litt over 1000-lappen, desverre.

Journey derimot, er virkelig gøy på TVen, men i slike spill har jo input lag mindre å si. Kommer nok til å spille igjennom Last of Us og slike spill på den, men skytespill som Destiny funker ikke for min del.

Synes det var helt greit å spille på TV før, men når man først har blitt vant til input lagen fra en PC-monitor, klarer man ikke å gå tilbake til TV.

Lenke til kommentar

Dynamisk baklys er dritt. Glorier og detaljer som forsvinner i mørke områder. LCD er uaktuelt.

 

Men neste generasjon av denne LGen kan kanskje få lov til å erstatte min utgave av den siste, beste Panasonic plasmaen. La oss håpe eventuelle svakheter rundt bevegelser blir eliminert.

Du ser at dette er en OLED sant? Den har ikke baklys. Hver enkelt diode genererer lyset selv.

 

Jeg har hatt denne TVen siden mai og kan si at den er HELT sykt bra. Med litt tuning av bildeinnstillingene så blir det bar enda bedre.

Lenke til kommentar

Jeg ble ikke helt solgt. Virket som den ikke klarte å komme opp i like god bildekvalitet som KS9505.

Ser heller ikke ut som OLED fra LG har mulighet for veggfeste. Fra hva jeg har sett på utstilte tidligere OLED modeller så er det ikke noe VESA feste på baksiden.

Alle 2016 4k Oled har VESA ink min G6 65" Samsung KS9505 kan gjemme seg i i et mørkt rom mot Oled 8.3 millioner zoner

Har null sjangs å matche Oled kontrast og sortnivå

Lenke til kommentar

 

Dynamisk baklys er dritt. Glorier og detaljer som forsvinner i mørke områder. LCD er uaktuelt.

Men neste generasjon av denne LGen kan kanskje få lov til å erstatte min utgave av den siste, beste Panasonic plasmaen. La oss håpe eventuelle svakheter rundt bevegelser blir eliminert.

 

Du ser at dette er en OLED sant? Den har ikke baklys. Hver enkelt diode genererer lyset selv.

 

Jeg har hatt denne TVen siden mai og kan si at den er HELT sykt bra. Med litt tuning av bildeinnstillingene så blir det bar enda bedre.

User 0 D judder 0 D blurr ...

Lenke til kommentar

 

Jeg ble ikke helt solgt. Virket som den ikke klarte å komme opp i like god bildekvalitet som KS9505.

Ser heller ikke ut som OLED fra LG har mulighet for veggfeste. Fra hva jeg har sett på utstilte tidligere OLED modeller så er det ikke noe VESA feste på baksiden.

Alle 2016 4k Oled har VESA ink min G6 65" Samsung KS9505 kan gjemme seg i i et mørkt rom mot Oled 8.3 millioner zoner

Har null sjangs å matche Oled kontrast og sortnivå

 

Kontrast og sortnivå er vel ikke alt. 

 

Likevel er det en del ting som kan forbedres. Bevegelse er en ting, hvor spesielt raske bevegelser ikke er fullt så jevne og skarpe som hos LCD-konkurrenter som KS9505 og DX900.

 

Men så er det KS9505 fra Samsung. Denne koster 10 000 kroner mindre, og her vil vi holde en knapp på LCD-skjermen. Den klarer riktignok ikke produsere like godt sortnivå, men kan skilte med bedre lysstyrke og mer dynamikk – noe som kommer godt til nytte når du skal se innhold med HDR.

 

Hadde jeg hatt råd til denne så ville jeg ikke kjøpt den med disse "manglene".

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

 

 

Jeg ble ikke helt solgt. Virket som den ikke klarte å komme opp i like god bildekvalitet som KS9505.

Ser heller ikke ut som OLED fra LG har mulighet for veggfeste. Fra hva jeg har sett på utstilte tidligere OLED modeller så er det ikke noe VESA feste på baksiden.

 

Alle 2016 4k Oled har VESA ink min G6 65" Samsung KS9505 kan gjemme seg i i et mørkt rom mot Oled 8.3 millioner zoner

Har null sjangs å matche Oled kontrast og sortnivå

Kontrast og sortnivå er vel ikke alt. 

 

Likevel er det en del ting som kan forbedres. Bevegelse er en ting, hvor spesielt raske bevegelser ikke er fullt så jevne og skarpe som hos LCD-konkurrenter som KS9505 og DX900.

 

 

Men så er det KS9505 fra Samsung. Denne koster 10 000 kroner mindre, og her vil vi holde en knapp på LCD-skjermen. Den klarer riktignok ikke produsere like godt sortnivå, men kan skilte med bedre lysstyrke og mer dynamikk – noe som kommer godt til nytte når du skal se innhold med HDR.

 

 

Hadde jeg hatt råd til denne så ville jeg ikke kjøpt den med disse "manglene".

Lykke til med samsungen kjøp en plass med 30 dager retur mulighet

Lenke til kommentar

 

 

Jeg ble ikke helt solgt. Virket som den ikke klarte å komme opp i like god bildekvalitet som KS9505.

Ser heller ikke ut som OLED fra LG har mulighet for veggfeste. Fra hva jeg har sett på utstilte tidligere OLED modeller så er det ikke noe VESA feste på baksiden.

Alle 2016 4k Oled har VESA ink min G6 65" Samsung KS9505 kan gjemme seg i i et mørkt rom mot Oled 8.3 millioner zoner

Har null sjangs å matche Oled kontrast og sortnivå

 

Kontrast og sortnivå er vel ikke alt. 

 

Likevel er det en del ting som kan forbedres. Bevegelse er en ting, hvor spesielt raske bevegelser ikke er fullt så jevne og skarpe som hos LCD-konkurrenter som KS9505 og DX900.

 

Men så er det KS9505 fra Samsung. Denne koster 10 000 kroner mindre, og her vil vi holde en knapp på LCD-skjermen. Den klarer riktignok ikke produsere like godt sortnivå, men kan skilte med bedre lysstyrke og mer dynamikk – noe som kommer godt til nytte når du skal se innhold med HDR.

 

Hadde jeg hatt råd til denne så ville jeg ikke kjøpt den med disse "manglene".

 

 

På siste punkt der, så har jeg lest at Dolby Vision fungerer mye bedre enn HDR10 på denne TVen. Man kunne se klippinga på HDR da den ikke klarer 1000nits på punkter og den var tydelig med HDR10, men med Dolby Vision så så det nesten like bra ut som de hos øvrige produsentene.

 

Anbefaler å lese anmeldelser hos flatpanels.dk og hdtvtest.co.uk. De lar TVene gå igjennom mye heftigere runder enn det tek gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...